ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Puttepick skrivet 18 januari 2007 kl. 21:26:28
-
Smörjde min SMC 300 för första gången härom dan, hittade då ingen smörjnippel på sving infästningen, är jag bara blind eller finns det ingen??
Verkar ju imponerande isf, över allt annars där det går att smörja så sitter det glidlager, men där det sitter riktiga nållager där kan man inte smörja :-(
Finns det ingen så får man väl sätta dit en.
En annan fråga? Hur ställer man klockan på displayen?? Fick inte med någon manual. Har knappat & tryckt men utan possitivt resultat.
//Putte
-
Någon nippel i swingen finns inte, och klockan hade ja inga problem med(har inte heller någon inst.bok) har du provat att trycka ner båda knapparna samtidigt,eller hålla en av dem intryckta ett x antal sek. Kommer inte ihåg hur jag gjorde :oops:
Fettnipplar finns väl bara i framvagnen(6 st) :?: :?:
Det löser du nog :wink:
-
Tycker att jag har knappat & tryckt, men jag får prova igen... Tack
//Putte
-
Tjena,
har för mig att vi använde högra knappen för att klicka runt till olika inställningar som miles / km klocka osv. 2 knappar intryckta funkade inte för mig, men som sagt har för mig att du klickar dig fram till klockan med den högra, sen byter d tid som vanlig digital klocka.
-
Nu har jag inte samma quad som du, bara "kopian" Men min barossa har 7 nipplar fram... 3 på varje ? A-arm samt en sjunde på styrstången längst ner...
M.v.h
//Cheetah
-
Det är ju lite märkligt tycker jag att man har satt nipplar i alla leder utom svingen :cry: Klockan, ja den blir jag inte klok på. Har nu provat alla varianter tror jag. Har provat att klicka bara på höger knappen men den växlar bara mellan Km/h & MPH. Men men det är inte hela världen..
Tack för klock tipsen :D
//Putte
-
Nu har jag aldrig öppnat nån sving på SMC, men jag gissar att avsaknaden av smörjnippel beror på att det inte sitter glidlager där, utan förmodligen ett nållager. Och det har en bättre avtätning så det behöver inte smörjas lika ofta. Plus att det inte rör sig mycket i svingen, det blir inte många graders vridning där. Fram är det mer "aktivt"...
-
Kan också bero på att SMC har gjort en billigare lösning än på riktiga märkesmaskiner.
-
Kan också bero på att SMC har gjort en billigare lösning än på riktiga märkesmaskiner.
Är inte SMC en "riktig" maskin då :wink: :!:
-
Japanmaskin då! Trodde att ni förstod vad jag menade. ;)
-
Japanmaskin då! Trodde att ni förstod vad jag menade. ;)
:wink: :wink: :wink: :D
-
Jag sysselsätter mig till vardags som försäljare av just lager, så jag ser ganska många cross åkare som kommer in med nållagrena från svingen i en liten påse. En nållager tätning har ingen fjäder som en vanlig packbox. Så man kan nästan ställa sig och pinka på den så kommer det in vatten.
:D
//PUTTE
-
Som framgår av min signatur så har jag sett en och annan crosscykel (har ägt 8 st.)
Och ja, man ska inte högtryckstvätta rakt emot svinglagren, och sedan förvänta sig åratal av livslängd :wink:
Jag tar isär och smörjer alla lagren, även styrlagren ca, var 5-6:e körning. Och då högtryckstvättar jag mycket försiktigt kring svingen...
Kan inte heller tänka mig att SMC:s täting är lika bra som Kawasakis KXF tätningar heller 8) Om nu de är så bra :wink:
-
Ang klockan så ställer man tiden genom att stå på ODO och håller in vänster knapp tills klockan börjar blinka och sen ställer man tiden med höger och stegar med vänster.
-
har du fått ordning på klockan eller ?
-
Funka fin fint. Jag har nog provat alla modeller utom just den :roll:
Tack Tack. VAr ute på en tur i Västerås i dag, -9 lite väl kylslaget kanske. Men kul var det.
//Putte