ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: Larsa skrivet 18 januari 2007 kl. 09:10:05
-
När det gäller motorer har jag alltid kört in dom med varierande körning, ungefär alltså "normal" körning. Dock brukar jag inte tokvarva ur dom under dom första timmarna.
Inkörning av ny motor:
Starta upp, kör typ 5-10 mil eller några timmar. Byt olja, byt eller rengör oljefiltret, behövs ingen synthet i sån här motor. En bra mineralolja är att föredra faktiskt. Den "tätar" bättre.
Är det en "billig" kinamaskin så kan man byta olja INNAN man startar upp den för första gången, bara för att vara säker.
Kör ca till ca 30 mil eller gärna mindre och byt olja igen.
Kolla oljefiltret helst vid varje oljebyte, de flesta av dessa motorer har inget "riktigt" oljefilter utan en "sil" som ska ta hand om skräpet, denna geggar igen ganska lätt.
Angående detta med att köra lugnt, på halvgas och diverse andra förslag..
Har ni någonsin hört talas om att en ny bil ska köras in på halvgas under en period??
Pressa inte maskinen i onödan utan kör "normal" körning dom första 10-50 timmarna.. Det enda du inte bör göra är att hålla full gas väldigt länge. . Men men, det är din maskin, du bestämmer :-)
Anledningen till detta är att så att motorns komponenter ska få chans att slita in sig mot varandra, det slits olika vid olika hastighet på rotation etc..
Viktigast är oljebytena oxh kontroll av filter/sil då det frigörs en del metallspån och annat grums i en ny motor.
OCH!!! kolla oljan noga då den är ny, innan kolvringar och ventiltätningar slitits in så kommer den att dra olja, mer eller mindre. Det gäller för övrigt hela tiden på små fyrtaktare med liten oljemängd, kolla oljan ofta.
Vanligaste orsaken till motorras är för lite olja.
Det viktigaste när man kör på vintern och/eller i kyla är att låta maskinen få bli varm innan man gasar på
Övriga moment att gå igenom på en ny maskin före uppstart är förgasaren, känn efter så att trotteln rör sig "fritt" när du trycker/vrider på gasreglaget och att den fjädrar tillbaka distinkt när du släpper.. Går det segt eller inte alls så är det något fel som är trasigt.
Har trotteln öppnat så är det ganska lämpligt att den även stänger.. Kan bli en otrevlig "Oopps!" upplevelse annars..
Bromsarna, funkar dom? eller blir det en "Oopps!" upplevelse vid första provturen.. Känn efter..
Kopplingen.. om du har en maskin med sådan. Känns det normalt när du drar in handtaget? Lite motstånd brukar det vara och sedan så ska den hyffsat distinkt fjädra ut igen när du släpper.
Testa även att lägga i en växel och rulla maskinen lite framåt med TÄNDNINGEN AVSLAGEN!! kopplar den ur som den ska när du drar in handtaget med växel i? Förhoppningsvis gör den det, kan bli en ny "Oopps!" upplevelse vid provturen annars.
Kolla även så att eventuell nödstopp och tändningslås funkar som dom ska. Det är nämligen vad du får använda dig av vid en kombination av de tidigare nämnda "Oopps!" upplevelserna..
/Larsa ( ingen expert, bara gillar motorer)
Ps. Och naturligtvis, om någon tycker att jag har fel så är det bara att påpeka det. Ds.
-
finns lika många varianter på inkörning som motorintresserade. Här är en annan teori som skiljer sig markant från de flesta andra:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
-
Jupp, det verkar dock vara ungefär samma som jag menar. Förrutom att jag inte rekomenderar "hård" körning.
De små 4-taktarna med liten oljemängd som sitter på de flesta ATV & Quad måste få en liten chans att slita in sig innan man tokplågar dom på fullgas några längre sträckor. Tänk även på att de flesta av dessa motorer inte har något "riktigt" oljefilter utan en liten sil som ska ta hand om skräpet.
Naturligtvis skiljer sig motorernas hållbarhet, kvalité och tolerans mellan fabrikaten.
Skrev mest detta som en liten fingervisning till dom som är intresserade.
Och som sagt.. Jag är ingen EXPERT .. samlad erfarenhet och tips från personer som kan mer..
/Larsa
-
Har en kompis som köpte en ny enduro, Ktm 625, firman han köpte den av sa att dagens maskiner inte hade samma krav på inkörning som de hade förr. Man skulle köra som normalt dock skulle man undvika att åka på för låga varv då det va värre fö motorn. Man har ju sämmre smörjeffekt då.
-
Har en kompis som köpte en ny enduro, Ktm 625, firman han köpte den av sa att dagens maskiner inte hade samma krav på inkörning som de hade förr. Man skulle köra som normalt dock skulle man undvika att åka på för låga varv då det va värre fö motorn. Man har ju sämmre smörjeffekt då.
Det låter faktiskt ganska vettigt det också. Bra information! Tackar!!
/Larsa
-
Bör man däremot köra lungt med då dessa är mera känsliga !
Samt gå upp någon procent med olja !
-
Ja för dom som kör med för lite takter (2T)! ;)
-
Väldigt många kör in sina motorer redan inne på fabriken när dom ställer in allt.. vad jag hört iaf :)
-
viktigaste är att inte pina sk#ten ur motorn....men det finna massa olika teorier...kör man så man blir sk#tskraj brukar vara lagom.... 8O