ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: dunderklumpen skrivet 17 januari 2007 kl. 14:09:01

Titel: Hjälp!!
Skrivet av: dunderklumpen skrivet 17 januari 2007 kl. 14:09:01
Vill ha en maskin som håller för många mil (vägreggad) Vill även att det skall funka att ta en runda på crossbana med den.
 En stor motor typ 700 borde väl hålla längre rent teoretiskt än en mindre?
Samtidigt borde väl en 450 vara smidigare på bana, men den kräver kanske mer underhåll. man lär sig väl att gunderhålla på rutin men har lite ont om tid så jag är rädd för att maskinen kan bli stående när det är dax för service :oops:
Raptor 660, kfx 700, ltz 400 , LTR450. yfz 450...... hjälp mig välja
 
är ju en viss prisskillnad men men
Titel: Hjälp!!
Skrivet av: Perra N skrivet 17 januari 2007 kl. 14:15:49
Hade nog undvikit 450 (Suka och Yama) om du inte vill serva varje vecka. LTZ 400, KFX 400 är trevliga maskiner som man också kan köra lite bana med. Raptor 660 och 700 är tunga maskiner, som kanske inte riktigt lämpar sig för bana.
Hur mycket har du kört innan? Ska du tävla? Reggat eller oreggat? Hur stor är du?
Många grejer man måste tänka på innan man handlar.
Jag är själv en ganska bastant typ på 1,84 och 97 kg, och LTZ:an funkar helt ok för mig. Kör ganska varierad körning, och har även testat crossbana och LTZ:an håller för min körning iaf.
Titel: Hjälp!!
Skrivet av: corba skrivet 17 januari 2007 kl. 14:52:35
Det där ä en omöjlig fråga att svara på utan att få mothugg av "alla" andra.

Säger man LTZ, vilket jag själv föredrar, trots min 1.90 och 96kg, framför både Dinli 450 och Raport 660 samt Raptor 700 (trots att jag har kört samtliga både på bana och pa landsväg) så dyker det upp någon Yamma åkare som hävdar att raptorn är det absolut värsta man kan köra (vilket säkert är sant).

Nämner man istället säg KFX 700 eller Raptor 700 så kommer mothugg från 450 åkarna (LTR, YFZ) som säger att 450 är den grymmaste maskinen (stämmer säkert det också).

Sen, för att inte missa någon, då de första förslagen handlar om cross maskiner så måste 4x4 gänget göra sig hörda, förslagen om Linhai 4x4 eller Can-am låter sig säkert inte vänta på sig. Can-am Renegade är ju den ultimata maskinen.

Så, jag tycker helt klart att du ska köpa en KFX 450 (när den kommer här i vår) Det är den första riktiga crossmaskinen (den bör konkurrera med LTR rätt bra) som utöver allt som 450 maskinerna har så har den även backväxel. Enda nackdelen...... priset  :? dryga 100kkr gissar jag.
Men framförallt för att du har chansen att vara först med en helt ny model.
Titel: Hjälp!!
Skrivet av: Perra N skrivet 17 januari 2007 kl. 15:29:31
Men KFX 450 ska ju ha samma täta intervall mellan servicarna som LTR och YFZ, och då "hinner" han ju inte serva den mellan rundorna! ;)
Linhai på crossbana skulle jag vilja se! Full gas upp på ett platåhopp och hoppas att man landar mjukt! :)
Titel: Hjälp!!
Skrivet av: corba skrivet 17 januari 2007 kl. 15:34:49
Citat från: "Perra N"
Men KFX 450 ska ju ha samma täta intervall mellan servicarna som LTR och YFZ, och då "hinner" han ju inte serva den mellan rundorna! ;)
:)


Det där missade jag naturligtvis.
Ja, då återstår det ju bara en sak.

Dunderklumpen, valet är lätt, LTZ har allt som de andra har, kanske inte lika mycket av allt men det fattas egentligen inget heller.
Titel: Hjälp!!
Skrivet av: Tintin skrivet 17 januari 2007 kl. 16:35:29
Jag säger som jag brukar göra, det går visst att köra KFX 700 på bana om man vill det även om den inte är lika smidig som en 400 eller 450-maskin. Den funkar bra i skogen, även om den inte tar sig fram lika bra som en 4x4-maskin. Den funkar suveränt på landsväg, även om den nog inte är lika häftig som en E-ATV. Sammantaget tror jag dock att det är den oslagbara allroundmaskinen och ska man ta fasta på att du inte vill serva så mycket så tror jag definitivt att den är helt oslagbar. Det räcker i stort sett med att byta olja och filter var 175:e mil (mycket enkelt då pluggen sitter bra till och filtret är av "biltyp", dvs det enda verktyg du behöver är en 17-nyckel). För min del är jag nu framme vid den första mer omfattande servicen (som inte är särskilt blodig den heller) och det är vid 1000 mil.

Tror för övrigt som Corba att alltid stöter man sig med någon när man yttrar sig i sådana här trådar, men det kan jag ta  :lol:  :lol:  :lol:
Titel: Hjälp!!
Skrivet av: Nonne skrivet 17 januari 2007 kl. 16:40:47
Citat från: "Perra N"
Linhai på crossbana skulle jag vilja se!


Det har du ju gjort!! Jag körde ju några varv på Kvidingebanan den 14 Okt :wink:

Kanske inte optimal men ........  :lol:  :lol:  :lol:

//Nonne
Titel: Hjälp!!
Skrivet av: zacka skrivet 17 januari 2007 kl. 18:44:54
enklare o säga så här
suzuki ltz400 funkar, raptor 660 funkar, YFZ 450 funkar, LTR450 funkar
sen få du ta o provköra o känna o klämma på maskinerna, tänka på vad du vill ge för pengar o bestämma dig därefter :)

men jag håller mig till LTZ tills kawan 450 kommer.. kanske först då det bli byte
Titel: Hjälp!!
Skrivet av: zacka skrivet 17 januari 2007 kl. 18:46:06
sen glömde jag självklart tintin´s maskin kawa KFX 700
tar sig faktiskt fram över allt o funkar perfekt som allround maskin (ibland lite för bra)  :lol:
Titel: Hjälp!!
Skrivet av: dunderklumpen skrivet 17 januari 2007 kl. 21:54:54
Tack för svaren, kommer säkert att prova några maskiner innan jag väljer
men det är ju alltid bra att få olika råd och info från folk som haft sina maskiner ett tag.
Tintin hur ofta kör du på bana (tycker det låter klumpigt med all vikt)
Har provat Dinlin men tyckte den var för tung o gungig på bana men kfx 700 har kanske andra egenskaper som väger upp.
 
LTZ verkar ha många förespråkare här men borde inte en större motor ge en bättre komfort när man transporterar sig.
kommer nog köra 80% blandad körning och 20% MX dock ej tävling.

Zacka du hoppade raptor 700 men den borde väl också funka funderar i så LE modellen då jag hört att det är bättre dämpare på den.
660 verkar ju ligga bra till prismässigt annars.
skulle jag köpa ltz blir det nog till att sänka och bredda, raptorr 660 blir nog till att byta fram dämpare också. (Har läst här på forumet)
Titel: Hjälp!!
Skrivet av: Tintin skrivet 17 januari 2007 kl. 22:20:00
Jag kör inte bana särskilt ofta, även om det nog blir oftare när jag får mina nya dämpare. Det är inte så att det är något större fel på originaldämparna, men de är i enklaste laget så man kan bara ställa förspänningen (eller vad det nu heter :x ) Mest kör jag gata och endurospår. Jag kan intyga att du kan inte jämföra Dinlin med KFXen på bana (har haft Dinli också). Jag upplever att KFXen är mindre tippig än t ex LTZ på bana till och med utan spacers. Det är klart den är tyngre än dom andra, men det finns motor så det räcker till i alla fall. Vad gäller längre transporter så kan jag säga att med gatdäck på och 17L tanken så kan man toura i stort sett hur långt som helst utan att bli trött. Till sommaren planerar jag själv att ta en sväng ut i Europa och håller som bäst på att förbereda hojjen för det med lite olika tillbehör som alla är lätta att plocka bort så jag kan köra skog eller bana när jag känner för det i alla fall. Är du nyfiken kan du kika på mina bilder på www.quadsweden.se (jag heter visst Niklas Simson där) Som sagt, en väldigt komplett allroundmaskin.
Titel: Hjälp!!
Skrivet av: dunderklumpen skrivet 18 januari 2007 kl. 09:03:23
LTZ ägarna verkar många och nöjda.
KFX 700 få men väldigt nöjda ägare.
Raptor ägarna verkar :?:

en sänkt Ltz skulle kunna vara ett bra alternativ.
Tintins bilder var ju också schysta.
Raptorn är ju dock snyggast av dessa tre enligt mig dessutom 660 för nästan samma peng som ltz 400. men verkar inte finnas någon som förespråkar dom
Titel: Hjälp!!
Skrivet av: sunfire skrivet 18 januari 2007 kl. 09:18:48
Om du kollar runt i andra trådar så ser du snart att Raptorägarna är nöjda. Inte några problem och härlig att köra både på gata och bana även om det inte är den optimala mx-maskinen.
Titel: Hjälp!!
Skrivet av: zacka skrivet 18 januari 2007 kl. 13:56:43
mellan ltz400 o raptor 660 skulle jag definitivt ta ltz400
men kommer raptor 700 i bilden så tar jag den hällre (med de bättre dämparna självklart) för std dämparna suger

kfx är skön att köra gata med (det har jag provat)
Titel: Hjälp!!
Skrivet av: dunderklumpen skrivet 18 januari 2007 kl. 14:04:05
Varför skulle ltz vara bättre än en 660. Tänkte isåfall sänka och bredda raptorn + nya dämpare. Är jag snett på det :?:
Titel: Hjälp!!
Skrivet av: Perra N skrivet 18 januari 2007 kl. 14:47:58
Den är tung!!!
Titel: Hjälp!!
Skrivet av: dunderklumpen skrivet 18 januari 2007 kl. 16:34:59
14kg mer än ltz men mycket lättare än kfx700
14kg är kanske ivägen på banan men låter ju inte så mycket dessutom borde väl motorn kompensera.
Titel: Hjälp!!
Skrivet av: corba skrivet 18 januari 2007 kl. 17:13:27
Det låter som att du redan har bestämt dig.
Hoppas att du kommer att trivas med Raptorn.
Det är en bra maskin. no doubt about it.
Har en polare som kör en sådan (660) och han är nöjd.
Titel: Hjälp!!
Skrivet av: dunderklumpen skrivet 18 januari 2007 kl. 17:52:11
Citat från: "corba"
Det låter som att du redan har bestämt dig.

 
Om det vore så väl :?
Titel: Hjälp!!
Skrivet av: Lunk skrivet 18 januari 2007 kl. 23:27:46
Prova de maskiner du är intresserad av och bilda dej en egen uppfattning. Då kan du inte skylla på någon annan om du blir missnöjd. Hänger ju mycke på röva din om den passar sadeln :twisted:
Titel: Hjälp!!
Skrivet av: dunderklumpen skrivet 20 januari 2007 kl. 21:59:57
kommer prova ltr o raptor 700.
hoppas även få möjlighet att prova kfx 700.
ltz har jag redan provat
Titel: Hjälp!!
Skrivet av: Tintin skrivet 21 januari 2007 kl. 01:38:47
Var bor du, Dunderklumpen?
Titel: Hjälp!!
Skrivet av: hemi skrivet 22 januari 2007 kl. 08:56:54
Dunderklumpen kommer väl ifrån Strömsund,Jämtland :lol: