ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Gossebear skrivet 16 januari 2007 kl. 21:36:08
-
Vad betyder CTV vid transsmision?
Hur vet ja gom en hoj har äkta 4hjuls drift? (mer än att den är 40' dyrare).
-
Jag tror du menar CVT, Constantly Variable Transmission. Systemet är samma som du finner på snöskotrar och består av två koniska trissor förbundna med en drivrem. Den ena trissan trycks isär med en fjäder så att remmen ligger i konans innersta del och därmed ger lägsta möjliga utväxling. När man ökar motorvarvet kastas genom centrifugalkraften vikter utåt som i sin tur trycker ihop fjädern och därmed trissan så att remmen klättrar uppåt på trissan och därmed får en högre utväxling. Samtidigt som detta sker dras den andra trissan ihop och remmen klättrar nedåt på den trissan. Lite flummig förklaring och om det hade funkat att lägga upp en bild så hade jag gjort det. Om du vill kan du skicka över din mailadress till mig via PM så mailar jag en förklarande bild till dig.
-
Jag tror du menar CVT, Constantly Variable Transmission. Systemet är samma som du finner på snöskotrar och består av två koniska trissor förbundna med en drivrem. Den ena trissan trycks isär med en fjäder så att remmen ligger i konans innersta del och därmed ger lägsta möjliga utväxling. När man ökar motorvarvet kastas genom centrifugalkraften vikter utåt som i sin tur trycker ihop fjädern och därmed trissan så att remmen klättrar uppåt på trissan och därmed får en högre utväxling. Samtidigt som detta sker dras den andra trissan ihop och remmen klättrar nedåt på den trissan. Lite flummig förklaring och om det hade funkat att lägga upp en bild så hade jag gjort det. Om du vill kan du skicka över din mailadress till mig via PM så mailar jag en förklarande bild till dig.
Ah perfekt förklaring jag tror jag fattar, måste fungera ungefär som en stegväxklad remdrift till pelarborrmaskinen då. (fastän utan steg) Är detta någon bra form av transmission eller är et ett billigt sätt som sliter av remmen förr eller senare?
-
Det är nog en ganska bra liknelse. Själv tycker jag det är en överlägsen lösning och definitivt inget budgetalternativ (har för mig att Audi använder lösningen i en av sina modeller). Naturligtvis finns det dom som föredrar manuellt växlat av olika anledningar, och i slutänden är det väl en smaksak. Med dagens remmar så är det sällan några problem. Jag har mätt min rem efter dryga 900 mils körning och den håller fortfarande samma mått som när den var ny (dom slits ju naturligtvis efterhand och när man kommit ner till ett visst mått är det dags att byta). Många tillverkare kör med kevlarförstärkta remmar nu för tiden och vissa (som Polaris har jag för mig) lämnar till och med 5 års garanti på remmen.
-
Tintin vad toppar din ? Och vilken marschfart kan man hålla ?
Jag börjar bli mer & mer sugen på en KFX 700 faktiskt...
-
Min toppar 130 och man kan marscha 120-125 (mätt med GPS) utan att motorn tokvarvar. Vill man ha ut högre toppfart så kan man skaffa kopplingskåpa från Dalton som är lite lättare och medger att remmen klättrar lite till. Jag funderade på det från början, men är nu nöjd med toppfarten. Huvudsaken för min del är att man kan hänga med trafiken på 110 och snart 120-vägar, och det går ypperligt!
-
Vad är "äkta 4-hjulsdrift"? Om den driver på fyra är den 4-hjulsdriven och om den driver på 2 är den 2-hjulsdriven. ;)
Det som ofta skiljer är om den har någon form av diffspärr/diffbroms och dom kostar mer.
-
Har för mig att det är Polaris som brukar stoltsera med "äkta fyrhjulsdrift". Utan att ens försöka definiera hur det fungerar tekniskt så brukar man då mena att man verkligen får drivning på alla fyra hjulen även om det bara är ett hjul som har grepp. Polaris brukar i sina filmer visa hur "alla" andra maskiner står och spinner med tre hjul medan det fjärde står still, medan Polaris levererar kraft även på det fjärde.
-
Har för mig att det är Polaris som brukar stoltsera med "äkta fyrhjulsdrift". Utan att ens försöka definiera hur det fungerar tekniskt så brukar man då mena att man verkligen får drivning på alla fyra hjulen även om det bara är ett hjul som har grepp. Polaris brukar i sina filmer visa hur "alla" andra maskiner står och spinner med tre hjul medan det fjärde står still, medan Polaris levererar kraft även på det fjärde.
precis som Can-Am också gör :)
-
Och säkert någon mer också, om man bara letar fram rätt filmer :? Jag vet i vart fall ett märke som med säkerhet inte gör det, och det är Linhai...