ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Övriga - t.ex Adly, Kasea, Skyhawk, Derbi, Malaguti => Ämnet startat av: Larsa skrivet 14 januari 2007 kl. 13:35:27
-
Vi gick och köpte oss en Fast Power 250 XT sport i helgen.. beställer en till på måndag så jag och sambon får en varsin. Men.. naturligtvis har det toksnöat sedan vi fick hem den så det blir nog lite tråkig körning ett tag..
Men Men.. Kul som fan i alla fall !
-
tråkigt o köra i snö???
hur jävla roligt som helst!!!
jag längtar efter snö :D
-
Grattis till inköpet !
Jag vill höra vad du testat mer än fast power,
och om du upplevt några skillnader mellan de olika du testat?
Jag har hittils testat en quadlander 250, och skall i veckan
testa en fast power, vore jätte kul att höra vad det var som
gjorde att det blev just denna modell.
//J
-
Dom jag provkört den senaste tiden är Dinli, SMC & Kymco.
Det jag letade efter var en maskin som skulle ge mycket pengarna.
Prestanda, konstruktion och utförande var likvärdiga. Det som fick oss att fastna för FP 250:n var priset och vägegenskaperna, båda var i en klass för sig.
Ska skriva lite mer om maskinen senare när vi kört mer.
//Larsa
-
tråkigt o köra i snö???
hur jävla roligt som helst!!!
jag längtar efter snö :D
Klart som fan det är roligt att köra i snön!! :-) problemet just nu är ju att under snön är det bara is.. inte en tillstymmelse till fästa :-(
Sedan är det inte så roligt att vara ute när snön kommer i 10-15 m/sek..
-
Välkommen till gänget Larsa + fru. :D
-
Tackar Tackar !! :D
-
Å Hoppsan.. Nu beställde jag en till, så i helgen kan käringa och jag åka på varsin :)
En helt ny värld har öppnat sig!!! he he
/Larsa
-
Tja!
Kul att det blev Fastpower :D
Jag ska själv köpa en röd Fastpower XT, den 26 januari när jag har fått lön. Jag tycker de verkar grymt bra, väghållningen var bättre än jag trodde. Bäst att passa på nu när den bara kostar ca 34000kr.
Hoppas att det kommer trimdelar m.m. till dem.
Jag mailade och frågade om större bakdrev m.m. Han sa att bakdrev var på gång och även lite andra prylar. :D
-
Tjena Fredrik! Vi får väl räkna oss till dom som åker ett lite mer udda märke :-)
Just nu i dag är jag inte så himmla nöjd. Startade upp den svarte och lät den gå på tomgång medans jag gick in och klädde på mig.. när jag kom ut igen så hade den stannat pga att den surat ner sig.. troligtvis gick stiftet för den vill inge mer.. och våran mack har tydligen inriktat sig på att sälja korv, för några stift hade dom då inte..
Ja ja .. får väl åka i morn i stället..
Ska bli kul och se hur den röda ser ut, ska vara snygg hoppas jag.
/Larsa
-
Om du startat den och låtit den gå en stund på full choke kanske den blivit sur.
-
Jo visst, den surade ner sig.. automatchoke och minusgrader kanske inte är nån höjdare om man lämnar dom puttrandes.. Nytt stift i morn bara så ska det nog vara fart på åket igen :-)
-
om du ändå ska till din ÅF så se till att du får ett nytt stift (eller 2)
om nu det är felet.....
Jag har svårt att tro att stiftet skulle ha gett upp på den korta stunden´, om det inte var defekt förstås.
Det finn tyvärr 100 andra saker som kan strula i början, allt i från felaktig bestyckning till färgflagor från bensintanken.....
Be ÅF kolla på den, den är ju trots allt ny och om den inte fungerar så bör de fixa den a.s.a.p
Har du lyckats starta den igen?
-
Nix, fick inte tag på något stift i går kväll, fixat idag så det blir till att testa igen när jag kommer hem. Nyladdat batteri och nytt stift, då SKA den gå.. om det inte är något annat fel.
-
Om den surar, så skall den ju funka igen när du tagit ur stiftet och torkat av det. +låtit cylindern torka ur. Stiftet blir ju inte förstört?
-
Jo faktiskt så kan stiften ge upp, lite ovanligt på 4-taktare men desto vanligare på 2-taktsmotorer. Ett vanligt problem bland snöskoteråkare. Man kan helt enkelt choka ihjäl ett stift.
Nu är jag ju inte 100% på att detta är just felet men det är liksom det första att kolla. Gnistan på det gammla stiftet finns men är väldigt klen och hoppar omkring mellan anod och katod lite här och var, därför misstänker jag att detta är lösningen, återkommer med rapport :-)
-
lycka till.
-
Fixat !! Nytt stift och maskinen går som tåget igen.. nu ska det ut och åkas.. :D
-
Jajamen, då har man avverkat några mil i kväll. Hjulingen funkade helt klanderfritt. Enligt mätaren, hur rätt den nu visar.. så är det inga problem att ligga och marscha 80-85 på vägen, den håller inte ens något speciellt högt varvtal.. lugnt och fint och stadigt.
Bytte oljan i kväll och kollade lite servicepunkter samtidigt, den har rullat 19 mil nu.. servade bara ändå.. Men det var inget som behövde åtgärd, kollade vajrar, bultar, justeringar och sånt. Inget konstigt kunde hittas. Sänkte tomgången lite bara.. huvva va den "puffar" fint på tomgång nu *ler*
-
Tjena Larsa!
Kul att du skriver lite om hur du upplever din atv. Alltid lika kul och intressant att läsa om nya fyrhjulingar. Keep it up :D
Hälsn
Dany
-
Det låter bra :D
Bra att den inte varvar för mycket i högre hastigheter heller.
Längtar till torsdag :D Hoppas det inte är snöigt och blött ute bara, inget kul att skita ner hojen för mycket första gången.
-
Jag visade upp Fastpowern för en mekaniker som servar 4-hjulingar, eu-moppar och MC av de flesta taiwan och kina-fabrikaten. Han tyckte att Fastpowern såg ut att vara välgjord och genomtänkt.
Han tog en provtur och tillbaka med ett stort flin.
Kommentaren efteråt var "-bland det bästa jag kört i den klassen"
Det kändes ju ganska bra måste jag säga. :D
-
Larsa, det vore kul ifall du kunde trycka in några bilder på Fastpowern?
-
Det finns mycket fina bilder här : http://www.fastpower.se/250xt2.html
Annars kan nog jag ta några bilder och lägga upp när jag har fått min Fastpower, på fredag hoppas jag.
/ Fredrik
-
Ja, ta gärna några bilder. På fastpowers hemsida ser bakfälgarna lika stora ut som framfälgarna, och det står att fram ska vara 10" och bak 8" enligt spec'en.
-
Hm, det har jag inte tänkt på. Men hojarna på bilderna är inte exakt lika dana som de som jag kollade på i butiken. Om fäljarna skiljde vet jag inte, men behållaren för kylarvätskan såg inte lika dan ut tror jag..
-
Försöker väl få till några foton på hojjarna då :-)
Den röda som sambon ska ha.
(http://quadsweden.se/space/4826/galleries/6161/45266.jpg)
Min svarta
(http://quadsweden.se/space/4826/galleries/6149/45196.jpg)
-
Tack för bilderna :D .
Kan du ge en snabb första recension på maskinen.
Hur mycket soppa drar den?
Hur fort den går? osv.....
Är också intresserad, kanske blir köp.
-
Självklart Striker.. :-)
Jag har inte kontrollmätt mätaren med bil eller GPS men.. enligt den så är 90 km/h inget större problem. Har inte haft lust att plåga ur nån av dom än eftersom dom är nya.. Men lugn, det kommer ;-)
Soppaförbrukningen verkar ligga på ca 0,5-0,6 l/mil, blir troligtvis lägre när den är inkörd.
Kvalitéts och konstruktionsmässigt så verkar maskinerna riktigt bra. Monterade ju ihop den röda i går kväll direkt från lådan. Inget behövdes justeras eller ändras, allt lirade klockrent direkt från fabrik. Det tycker då i alla fall jag är ett stort plus.
Man sitter bra på den och körningen känns "säker" inget vingel eller så. Klart som tusan att det är lite spännande på vägen när det är halt.. men det hör liksom inte hit tycker jag.
Så här såg den ut när den kom den röda, förutom kartongen då..
(http://quadsweden.se/space/4826/galleries/6161/45279.jpg)
Passade även på att dubba bakdäcken för att se om det gjorde nån skillnad.
(http://quadsweden.se/space/4826/galleries/6161/45280.jpg)
Naturligtvis hade det varit skoj med typ 20 Hk till, men pengarna räckte inte så långt eftersom vi skulle ha 2st. Så mest hojj för pengarna fick bestämma och det tycker jag att vi fått.
//Larsa
-
Fina bilder :)
Det enda jag inte gillar med den röda ATVn är de röda remmarna på nerfbaren. hade varit snyggare om de var svarta. Men annars är den röda helt klart läcker :D
-
Tjenare! Grattis till dina köp ,hoppas du och frugan blir nöjda. Helt klart mycke hoj för pengarna.Nu till lite ris &ros: På min fp så gick variatoraxeln av efter ca250mil har hört att det ej var någon engångs företeelse.På andra fp så har någon slags "flagor"slaggat igen förgasaren bara plocka isär och rengöra.Ros:Underbar att köra ej någon crossbane rejser,men grusväg.Verkar i övrigt vara god kvalitetMin toppar ca95 på mätaren,vet dock att det är en gläjemätare.Vore kul att få höra om dubbdäcken funkar bra. Håller med om att lite fler hästar vore bra.Tycker att fp är en helt OK hoj. Jag äger själv en Fast Power 250XT samt en Suzuki LTZ 400 :D
-
Hm, det där med färgflagor som lossnar från tanken har jag hört talas om, verkar vara ett vanligt problem med bl.a. minimoto/pocketbikes och ATV från kina. Ska man kanske skölja hur tanken innan man tankar första gången?.. Lite pill att montera bort tanken o det , men det kanske det är värt...
-
Är inte variatoraxeln samma som vevaxeln?
Går den av så låter det som ett stort jobb att fixa.
-
Halloj igen! Kanske fel benämning på axeln men den hör till variatorpaketet men det var inte vevaxaln utan den andra axeln.Det är som förstått inte direkt svårt att byta axel bara trist när det händer.
-
Skulle tro att det där med flagor i förgasaren är plast, gjutskräp från tillverkningen av tanken. Montera ett filter på bensinslangen så är ju problemet löst.
Jag hörde från Fastpower att 3st av alla? dom hojjar dom sålt råkat ut för det där med axelbrott. Frågan är väl vad det beror på.
Dubbdäcken ska testas riktigt i helgen då vi åker ut med bägge maskinerna och eftersom jag är tuff så åker jag odubbat *ler*
-
Är det mycket glädje i hastighetsmätaren?
-
Såg att det finns avgassystem att köpa till fastpowern, vet inte om det är original eller effektsystem.
http://www.sportofritid.se/index/page.php?17
-
Intressant med sportsystemet... kanske ska maila o fråga vad det är för något. Borde ju gå att köpa på flera ställen. Alltid kul med extra tillbehör.
Jag får nog ta och köpa ett bränslefilter. Någon som vet vilken diameter det är på slangen? Biltema borde väll ha filter som duger...
-
kollade lita på våra.. det sitter ju bränslefilter mellan tanken och vacumpumpen. Borde inte vara några problem då. Men man kan naturligtvis peta in ett till mellan punp och förgasare.
-
Hejsan igen! Tror att "flagorna" kommer ifrån förknasaren,någon typ av lack eller konserveringsgegga och det brukade tydligen komma ganska fort ,redan efter någon tank bara.Ej upplevt detta själv bara hört om det.Så till glädjen i min mätare,den är så stor som 10km/h.Tycker alla fall att FP´n är en helt OK hoj.Funkar dubben Larsa nu har ju även vi i Fjollträsk fått vinter så man är ju lite nyfiken.
-
Tjena, jo för tusan, dubben gör sitt. Tyvär är väl inte däcken av den bästa kvalitén för vinterkörning.. ska testa med lite mindre luft i hjulen så blir det nog bättre. Alla dubb sitter kvar iaf :-)
Här kommer lite bilder från helgen.
Fjällan gasar!
(http://quadsweden.se/space/4826/galleries/6176/45486.jpg)
Jag gasar!
(http://quadsweden.se/space/4826/galleries/6176/45485.jpg)
Lite paus vid en sjö i skogen.
(http://quadsweden.se/space/4826/galleries/6176/45487.jpg)
//Larsa
-
Fina bilder :D
Idag var jag och beställde en styck Fastpower 250xt, röd, inkl packväska. 32000kr monterad o klar. Ska betala och hämta den på Torsdag när jag har fått lön.
Jag ska ringa runt några olika försäkringsbolag imorgon, vad har ni för försäkringsbolag? Jag har hört att det kan skilja massor mellan olika bolag.
-
Vi har Folksam på min och Dina ( fd. sockenbolagen) på hennes.. ungefär samma premie.
ca 1600 /år för halv och 2600/år för hel.
-
Ok, låter bra. Jag ska ringa Folksam, IF, Östgöta brand och Trygg Hansa imorgon så får jag se vad som är billigast. Det blir nog halv i alla fall, hel känns lite onödigt med tanke på att maskinen inte kostar så mycket.
-
Vi har halv på våra.. Grejorna är förhållandevis billig, ny främre eller bakre del av platskarossen kostar 1200:- och länkarmar och liknande är också billigt.
Just ja, grattis till köpet Fredrik!! Hoppas du blir lika nöjda som vi.
//Larsa
-
Tackar :D
Det blev Trygg Hansa, 2100kr ca per år, halvförsäkring. Tycker det var bra pris, eftersom jag bara är 21 år. IF ville däremot ha nästan 10 000kr per år !! sjukt...
Så nu har jag läst genom allt vad som gäller för försäkringen, vilka lås man ska ha osv. Verkar som man bara behöver ett godkänt lås, och det står ingenting om att man ska ha mc kläder/hanskar osv.
Imorgon kl 13 får jag fyrhjulingen hemkörd, så jag kanske lägger upp några bilder senare imorn kväll.
Mvh Fredrik
-
Låter bra det Fredrik, nivån på försäkringspremien styrs väl även av hur/vart man bor förutom åldern.
Klart som f*n att du ska skicka upp lite bilder på åket, sedan får du ju skriva på lite om hur du upplever maskinen och sånt.
//Larsa
-
Har nu beställt en Fastpower Utility, får den troligtvis nästa vecka.
-
Nu har jag äntligen fått min Fastpower :D
Jag har kört några kilometer idag. Gick hur bra som helst, skitkul att sladda runt i snön.
Imorgon ska jag skruva lite på gasen, så att det inte går att gasa mer än 1/2, under inkörningen, dvs ca första 10 milen..
Det luktar bränt om min när jag kör, verkar komma från avgassystemet, men så kanske det ska vara när det är nytt? Det kanske är färg i dämparen eller nått som bränns bort?
Luktar det om dina hojar också Larsa?
Jag fotade några bilder idag, men tyvärr kunde jag inte ladda upp dem, får försöka imorgon.
Ha de !
-
Japp, dom luktar och ryker lite skumt dom första milen, men det gick över :-) Tog den svarta på jobbet i dag.. det var ju bara -6 .. hehe.. och den hoppade igång så snällt trots att den stått ute i -20 ett par dagar nu..
Vi kör våra utan "strypningen" i gasen, efter nån timme så kan du "dra ur" den några svängar utan problem. Kör hellre varierande än bara halvgas. Har du hört talas om en bil som ska köras in på halvgas ?? Samma princip där.. kör som vanligt i stället men plåga inte på fullgas några längre sträckor i början..
Däremot ska du hålla koll på motoroljan, den kan dra en del dom första milen.
Striker: Kul med en utility, hoppas du blir nöjd!!
-
Hej!
Ok, jag ska kolla motoroljan ofta, man kanske ska byta den efter 10 mil, istället för 30 mil som det står i manualen har jag för mig.
Vad bra att dina hojar luktar bränt också, så är det inget fel på min i alla fall.
För att bara vara 20hk så tycker jag att det är jävligt bra drag i dem faktiskt. Räcker gott o väl :D
-
För att bara vara 20hk så tycker jag att det är jävligt bra drag i dem faktiskt. Räcker gott o väl :D
...veckan ut, sen vill du ha mer. ;)
-
Rekomendation från Fastpower själv är faktiskt att byta oljan efter 10 mil, sedan 30 osv enligt manual...
He he.. jävligt bra drag är väl lite i överkant kanske, men det duger ;-)
-
Vad använder ni för lås till era Fastpower?
Hålen i bromsskivan är ju för små tyvärr. Man kanske kan sätta ett lås i bakdrevet?
Kätting och hänglås tycker jag är lite för klumpigt, bättre med något litet smidigt lås.
Imorgon ska jag köpa motorolja m.m. Hojen har bara gått 4 mil, så jag har ca 6 mil kvar tills det är dags att serva den.
Mvh Fredrik
-
Vad för oljor ska man ha, står att man ska ha 90w140 eller något sådant i bakväxel och växellåda.
Vart köper man sådan?
Motoroljan antar jag att man bara tar vanlig 10w40 eller?
-
Jag kör med Mobil1 oljor i våra.. Premium mineral motoroil och deras gearboxoil, tror den heter nått typ 80W90i ..
Det spelar inte så himla stor roll, en bra mineralolja i rovan och en bra växellådsolja i transmissionsdelarna..
Det där med lås har jag inte kollat på så mycket än, just nu är dom ihopkedjad med varandra i nån ramdel som inte går att skruva bort :-)
Blev lite överraskad när jag såg vart dom placerat "styrlåset" .. jösses.. det är sånt som kallas eftermontering ;-)
//Larsa
-
Striker, har du fått din Utility än?
//P
-
Får min imorgon :D
-
Coolt, var köpte du din. Du måste berätta allt om den när du fått den :D
Framförallt hur den beter sig i snö, är lite skeptisk till mönstren på däcken. Annars står den riktigt högt på min lista över tilltänkta objekt.
Mvh
P
-
Köpte min på Tradera direkt från Fastpower AB, finns en där till salu nu igen.
Akuktionen slutar 5'e feruari.
-
Hmm.. antar att däcken är desamma som på våra XT sport och dom är väl inte direkt lämpad för snökörning, dock inte helt värdelösa. Har provat att åka på sladdat skoterspår, gick utmärkt, "vanligt" skoterspår gick brra det med.. lössnö däremot får det inte vara mer än nån decimeter..
-
Nu har jag monterat ihop min Utility, har några frågor.
1. Fick 4st M8-bultar över i en påse, någon mer som fått det, eller vad kan dom vara till?
2. Hur kollar/fyller man olja i bakväxeln? Det står i instr.boken att man ska lossa locket till bakväxeln och fylla men där ligger ju bara några wire'ar till fram- och back-reglaget.
-
Bultar över ? Så kul, Nja.. om allt sitter på plats och sitter fast så är dom nog helt enkelt över..
Oljan i bakaxeln... Du lyfter nästa "lock" också. dvs. det som vajrarna sitter i, under det "locket" har du växelföraren. Se bara till att dreven ligger rätt när du lägger tillbaka locket, dvs. växelföraren i skåran på drevet.
OBS! Var rädd om packningen under nästa lock. Den är bra att ha hel ;)
Om du ska justera vajrarna för fram och back gör du det enklast genom att lägga växelspaken i Fram-läge och gå till bakaxeln, kan du där dra i höljet på vajern så är det en god idé att justera. Är däremot höljet stumt så är allt frid och fröjd. Upprepa samma sak med spaken i back-läge och för vajern till detta..
Detta står ju i manualen, men i alla fall..
//Larsa
-
Vad kör du med för däckstryck Larsa?
-
Hmm.. ca halvkilot.. tror jag, lite mindre är nog att föredra på vintern. Ska själv ta och testa med runt 0.4 kilo.
-
Så där ja, kamma hem den andra Utilityn på Tradera 8)
Ska blir duktigt skoj att hämta den ihelgen.
Striker, har du hunnit köra nåt med din?
//P
-
Haha, vad roligt, följde auktionen på tradera och förstod att det var du som la bud. Har bara startat upp och kört ca 3km, den står just nu hos mina föräldrar i en annan ort. Ska hämta hem den i veckan. Kommer med rapport senare.
-
Fränt !! Fler FP åkare.. Vad får man lös dom för på Tradera då?
-
Kul med flera FP åkare som sagt :D
När jag kör med min hoj i 70km/h (enligt mätaren) så går det hur fint som helst, men när man närmar sig ca 80km/h så börjar det vibrera lite, inte så farligt men ändå. Tittar man på högra framdäcket så ser man att det går ojämnt, vänster hjul däremot verkar vara ok.
Kan man ballansera däcken, eller ska jag prova att tömma all luft o försöka justera däcket på fälgen?
Jag har kollat lite på lås, och inget av ABUS lås för bromsskivan verkar passa tyvärr. Så man får väll köpa en kejda med hänglås. Problemmet då är istället om man inte har något att låsa fast ATVn i. Man kanske kan ta hänglåset då och låsa fast i bakdrevet..
Någon av er som har köpt lås än?
/ Fredrik
-
När jag kör med min hoj i 70km/h (enligt mätaren) så går det hur fint som helst, men när man närmar sig ca 80km/h så börjar det vibrera lite, inte så farligt men ändå. Tittar man på högra framdäcket så ser man att det går ojämnt, vänster hjul däremot verkar vara ok.
Kan man ballansera däcken, eller ska jag prova att tömma all luft o försöka justera däcket på fälgen?
/ Fredrik
Åk till din åf så fixar dom det!
//Nonne
-
Fränt !! Fler FP åkare.. Vad får man lös dom för på Tradera då?
Minst sagt förmånligt. Sök på fastpower på tradera ;)
-
Ok, jag får väll åka till ÅF så får jag se vad de säger.
Så era hojjar vibrerar ingenting när ni kör över 80km/h?
-
Vibrerar och vibrerar.. jo, det gör det.. men inte speciellt mycket, lite i fotpinnar och styre.
//Larsa
-
Jo alltså vibrerar gör det på min med, men det beror ju bara på varvtalet. Men om jag tittar på t.ex. hastighetsmätaren när jag kör i 80km/h så ser jag att styret svänger fram o tillbaka lite. Men men, får ta en sväng till ÅF som sagt.
-
Vibrerar och vibrerar.Närå håller med Larsa fotpinnar,styre och en trasig skylthållare.men va f-n vibrationer är ju inbyggt från fabrik ingår ju så att säga i priset :wink: :lol:
-
Fastpower tips: http://www.tradera.com/auction/aid_39221399
Håll till godo :)
-
Titta så trevligt !!
(http://quadsweden.se/space/4826/galleries/6267/46302.jpg)
(http://quadsweden.se/space/4826/galleries/6267/46303.jpg)
Ska bli intressant att känna och höra skillnaden!
-
Grymt, väntar med spänning.
-
Larsa, vad köpte du för tändstift när du bytte?
Står i instr.boken att det ska vara ett NGK-DPR7EA, men det står också att elektrodavståndet ska vara 0,6-0,7 och detta stiftet ligger på 0,9.
-
Var imorse o hämtade Utilityn och jag har monterat ihop den, men den vägrar starta :(
Hade först kopplat kablarna lite galet under hastighetsmätaren men det löste jag. Lite svårt utan nån koll på hur de ska kopplas ihop.
Men sedan så hitta jag inge mer lösa kablar etc och jag försökte gång på gång att starta den och motorn går runt men den vägrar tända. Tänder inte till det minsta. Tog bort tändstiftet och det var lite svart så det gjorde jag rent och testa igen, men det gick fortfarande inte.
Och självklart laddade batteriet ur, så det är satt på laddning.
Kan den ha surat ner sig? Är ju automat choke och jag vet inte om man ska gasa lite eller inget medans man startar den??
Tacksam för tips och ideér.
Mvh
Peter
-
Den har nog fått Forest smittan! Skämt o sido har du kollat att den har gnista, kanske är kontakten vid kopplingen fel kopplad eller så kanske inte kontaktstycket till CDI boxen sitter riktigt som den skall :wink:
Lycka till med nyförvävet :D
-
Hade samma problem, fick slå ihop tändstiftet till 0,6-0,7.
Ngk-stiftet ligger på 0,9 från början.
-
Innan jag slog ihop stiftet hade jag ingen gnista bör tilläggas.
-
Glöm mitt förslag om kopplingen :oops: du har ju ingen koppling "tror" jag för det är väl CVT?
-
Så här trevligt hade vi det upp i Jämtlandsfjällen i helgen :-)
Soligt och fint och hårdpackade leder !!
(http://quadsweden.se/space/4826/galleries/6296/46591.jpg)
(http://quadsweden.se/space/4826/galleries/6296/46596.jpg)
(http://quadsweden.se/space/4826/galleries/6296/46592.jpg)
-
Ser kalas najs ut :D
Har du fått på nya avgaset?
Mvh
P
-
Jodå det var najs!! Har fått nya systemet men inte monterat det än pga. tidsbrist och anadra värdsliga ting.. :-)
Ska väl lyckas få dit det under veckan hoppas jag..
-
Jajamen.. då var avgassystemet monterat och provstartat.. Vilken skönsång det blev :-)
Men men.. eftersom det var svinkallt och klockan var typ 22.30 då jag var klar så blev det ingen körning.. Men tro mig, detta kommer att ske så fort det bara går !!!!
Lite skilland är det allt.
(http://quadsweden.se/space/4826/galleries/6267/46618.jpg)
På plats!!
(http://quadsweden.se/space/4826/galleries/6267/46619.jpg)
//Larsa
-
Nu Har jag gjort första servicen på min hoj. Det mesta har gått bra, utom några saker...
Jag har märkt att det har runnit lite olja ifrån packningen på bakaxeln/bakre transmissionen, men jag tänkte att jag skulle kolla på det nu i samband med servicen. Det visade sig att två av skruvarna bara går runt, gängpaj, och ändå drog jag bara med en bits på en mejsel...
Det verkar också som om de två svarta långa skruvarna som håller fast kåpan för remdriften/ variatorn. jag vågar inte dra åt dem, jag tänker åka in till ÅF istället så får de kolla på den. Visst man kan ju inte dra åt med ett stort spärrskaft, eftersom det bara är aluminium, men jag använde ett spärrskaft på ca 10 cm.
Vet i fasen hur de ska fixa det hos ÅF, de får väll sätta i loctite insatsgängor, eller vad det kallas.
I övrigt gick servicen bra. Men hur instpekterar man kamkedjan, måste vara ett jäkla jobb?
Var sitter ventilfiltret?
Hur kollar man ventilspelet?
Har ni kollat allt det här, eller är det inte så noga kanske?
Mvh Fredrik
-
Hur många mil körde ni in hojjen i?
Har nu fått allt att lira och problemet var batteriet som laddades ur med hjälp av fel avstånd på tändstiftet vilket medförde att den inte startade.
Laddade då upp batteriet med min laddare som stod inställd på MC och 12 volt, denna laddare har jag kört på mina andra hjulingar jag haft utan problem. Skaffade även en specifik MC / Skoter laddare från Biltema men den startade ändå inte efter en natts laddning. Däremot startade den varje gång jag hade laddaren inkopplad på batteriet :roll:
Så jag fick ett nytt batteri idag och nu funkade allt perfekt.
Måste bara säga vilken grym skillnad det är om jag jämför med mina två kinahjulingar jag haft, dom spelar verkligen inte i samma liga (Ursäkta Forest :wink: ) meeeen det skiljer ju lite på prislappen oxå.
Var ute o tog en sväng ikväll och den är ju hur stabil på vägen som helst, imponerande måste jag säga.
Så nu får det ta o bli lite varmare så man kan börja pendla till jobbet!!
Så nu har jag fått skriva av mig lite oxå :D
//P
-
He he .. PeM lyckades klämma in ett inlägg alldeles inan mig :-)
Men visst går dom fint efter vägen? Det kan man då inte klaga på alls.
Körde väl lite lugnare dom första 10 milen, bytte sedan oljan och har hållit fullt sedan dess .. i stort sett.
Gängpaj till locket på bakaxeln kommer jag att ha nästa gång jag med.. det var nära för ena bulten första gången..
Dom där två till variatorkåpan var ganska trixig att få tillbaka, men det gick.. gick dessutom att dra dom ganska hårt.
Inspektion och justering av kamkedja kan du väl inte ha behov av än va? Jag har hört 53 mil nu och har då inte något behov av det :-)
Det där med att dom är svårtstartade löser man enligt Generalagenten genom att knacka ihop elektrodavståndet på tändstiftet till 6-7 mm, det ska alltså vara enligt manual, att de tändstift vi köper har 9 mm beror troligen på att det är det normala för den typen av stift men det finns samma med mindre elektrodavstån enligt uppgift från en annan leverantör.
Har provkört med det nya avgassystemet nu, har inte haft möjlighet att testa om toppfarten och varvtalet ökat något men däremot så blev det bättre bottendrag och ett himmla härligt ljud :D
-
Om man känner på packningen, baktill, som går runt kanten på variatorkåpan, så sitter den löst.. känns som det kan komma in luft och smuts där? Såg nästan ut som om kåpan var lite skev.. eller det kanske är jag som inte dragit åt skruvarna ordentligt...
-
Kåpan är ju lite öppen baktill för ventilation.
Kåpan var lite.. eller ganska knepig att få tillbaka på rätt sätt, när den sitter som den ska så suger den liksom fast och då är det inget tvivel på att den sitter rätt. Kolla även så att gummipackningen sitter som den ska baktill.. den ville inte stitta kvar riktigt för mig så det gick åt några försök innan den satt på plats.
-
Hm ok.. Jag ska kolla på kåpan idag, den kanske inte sitter rätt.
Undrar hur man fixar skruvarna som bara går runt på bakre transmissionen, loctite insatsgängor? Vore ju konstigt om det inte gick på garantin i och för sig. Jag får väll köra in den till ÅF lite försiktigt.
-
Hur blev det nya röret, larsa?
Är det större(tjockare) hela vägen? Antar att dom gått upp i dimention.
-
Själva "kröken" eller avgasröret är samma dimension som orginal fast utan anslutningen till avgasreningen.. Dämparen är utvändigt samma mått men betydligt öppnare. Om skillnaden märks.. Jo, något rappare i bottendraget men annars så.. Mest ljudet som det märks på. Ska ta och bestycka om förgasaren och se, då lär det hända lite mer saker..
//Larsa
-
Kolla här vad jag hittade efter en stunds surfande :-)
http://www.newforcemotor.com.tw
//Larsa
-
Kollade förgasaren i helgen, hade 110-munstycke med 5mm-gänga.
Hur stort har du tänkt att byta till?
-
Min går nämligen inte rent på fullgas, då hugger den lite, precis som att motorn dör till lite, kollade förgasaren och gjorde rent men ingen skillnad, kanske ska ha annat munstycke eller kanske det kan vara tändningen, ingen som har samma problem?
-
Har faktiskt inte funderat så himmla mycket på vilken storlek jag ska välja men om orginal är 110 så blir det nog 130-140 skulle jag kunna tänka mig.
Jag upplever samma sak vid fullgas på den svarta.. känns att det motar lite emellanåt, har inte tänkt på det när det gäller den röda.. måste kolla.
//Larsa
-
Kollade förgasaren i helgen, hade 110-munstycke med 5mm-gänga.
Hur stort har du tänkt att byta till?
Kollade på lite munstycken på nätet och tydligen är std Keihinmunstyckena 16,5mm lång och 6mm bred, verkar detta kunna stämma ? kostar i så fall 31:- hos www.rinab.nu där jag sökte på keihin och fick upp en massa munstycken.
Jag har ju inte orkat ta isär förgasaren än :-)
Normalt med en 4-takt är att då dom går för snålt så varvar dom inte ur och när dom får för mycket så bluddrar dom. Det bästa (men jobbiga) sättet är att byta till ett stort munstycke, testköra och höra om den bluddrar eller inte, om inte så ta ett snäpp större och tetsa igen. När den bluddrar på fullgas så vet man att den går för fett. Stoppa i ett snäpp mindre munstycke och saken är biff.. typ..
Eftersom motorer kan vara lite individuella så gissar jag på att ett lämpligt munstycke till våra är nånstans mellan 125-135.. Därför tänker jag chansa på 140 för att se hur den går..
//Larsa
-
Min går nämligen inte rent på fullgas, då hugger den lite, precis som att motorn dör till lite, kollade förgasaren och gjorde rent men ingen skillnad, kanske ska ha annat munstycke eller kanske det kan vara tändningen, ingen som har samma problem?
om du sätter på ett "öppnare" system så hinner motorn få ur sig avgaserna snabbare och därtill kan ta lite mer luft vilket ger en snålare blandning om man inte byter munstyckena i förgasaren. Tydlga tendenser på snålblandning är att motorn tvekar vid fullgas men drar om man släpper lite på gasen. Även avgaspuff i samband med motorbroms kan förekomma...
Om du vill ha ut det mesta så bör du i samband med ett nytt system ävn öppna upp luftburken så att motorn får så mycket luft den vill ha.
Med andra ord, nytt helsystem + inget lock eller snorkel på luftburken + större munstycken (och ev ny nål) = bättre drag i hojen.
Det bästa i kråksången är att det som kostar något är systemet det andra är (nästan) gratis.
Lycka till.
-
Blev nu lite osäker på bredden av mustycket men det var iaf inte sådana långa som dom har på rinab
-
Ahaa.. det fanns en kortare variant också tror jag.. fast inte i rätt storlek. Blir väl till att meka lös och mäta.. Nästa vecka kanske.. Nu är det -30 här och jag ska åka bort i helgen så det händer nog inte så himmla mycket på några dagar..
-
Hej Pem kollade på Tradera var 23 ink moms? ruskigt bra i så fall!
Också sugen.
Har beställt en kinamaskin för att åka riktigt billigt men kan tänka mig att fastpowern är bättre.
Låter dock som ni alla som skriver här har haft en del problem med dem?
Låter inte så bra med alla gängor som går sönder?
Vad säger Fastpower om detta problem?
-
Priset är med moms, hade dom bara lagt nåra 1000ingar till hade dom fått den.
P
-
Hej Pem kollade på Tradera var 23 ink moms? ruskigt bra i så fall!
Också sugen.
Har beställt en kinamaskin för att åka riktigt billigt men kan tänka mig att fastpowern är bättre.
Låter dock som ni alla som skriver här har haft en del problem med dem?
Låter inte så bra med alla gängor som går sönder?
Vad säger Fastpower om detta problem?
Vissa problem får man räkna med när man håller på och mekar själv, att man drar gängor eller har det besvärligt med att få tillbaka kåpor etc. är väl egentligen inget att klaga på. Det kan beror på allt från handhavandefel till dåligt material. Däremot funkar motor, växellåda, styrning, reglage, elsystem, fjädring, osv. alldeles utmärkt.
Om man läser trådarna om SMC, Dinli, Linhai osv. så syns det rätt tydligt att inget märke är helt problemfritt.
Vi har ju som sagt 2st därhemma. Den ena köptes lätt beg. demomaskin som då gått 15 mil, problem, ja .. om man nu tycker att tändstiftsbyte och en dragen gänga är så mycket att klaga på. Den andra som köptes ny har funkat absolut klanderfritt.
Men som alltid ! Man får vad man betalar för..
-
Tack Larsa för bra svar.
Självklart är det så ville bara se er ägares syn på dem.
Har läst flera tester på dem och där menar de att kvaliten verkar vara i nivå med de dyra märkesmaskinerna.
Mitt val står mellan en designad powerOnAtv Badboyextreme 200 och en 250XT sport eller utility.
fastpower är dubbla pengen mot en badboy och ser inte lika rolig ut men antar att kvaliten är nivån högre på fastpowern.
-
Efter att ha ägt två kineser under förra året kan jag säga att det går inte att ens jämföra kvalitetén. Fastpowern är såååååå bättre än de kineser jag haft.
Den går lugnt och extremt stabilt på vägen, otroligt skön i motor o CVT är det bästa som finns (enligt mig), sen att batteriet pajja och att man är tvugen att knacka till elektroden på tändstiftet tycker inte jag att man kan räkna till större problem.
Nu har ju jag en Utility fast det är exact samma maskin fast i annan kaross utförande.
Jag tror nog säkert att man kan dra gängpaj på alla maskiner oavsett märke, även Jappar.
Nu kan jag inte uttala mig om Bashan hjulingen, men jag tvivlar på att den skulle va så revolutionerande bättre än de äldre 200cc hojjarna, men det lär ju framtiden utvisa.
//P
-
PeM hur fort går din utility? sporten går ju 90 -100 verkar det som går din lika fort?
samt Larsa går era upp mot 100 km/h?
Mvh
Oskar
-
Min är inte inkörd än, har 5 mil kvar. Kör nu med skruven på gasen inskruvad så att jag bara kan köra med halv gas och nu gör den 65-70.
-
Jag har inte mätt upp hastigheten med bil eller GPS eller något som man vet visar exakt men.. enligt mätaren på hojjarna så har jag varit upp i strax över 95, jag har inte riktigt testat toppfarten någe seriöst än, liksom ingen idé när det är vinter och halt :-)
-
Fastpower säger att sport gör nästan 100 och utility ca 80 vilket är rätt stor skilnad om man vill åka landsväg längre sträckor.
Ville se om det verkar stämma.
-
Undrar varför det är sån skillnad på toppfarten, det är ju samma motor och inte mer än ett par kilo extra på Utilityn.
Däremot vet jag att det är en annan hastighetsmätaren, på Utilityn går det till 105km/h.
-
Jag ska testa att maxa min när jag får tillbaka den från verkstaden.
Jag harinte vågat köra fortare än 80km/h pga att jag tycker att den går lite ojämnt då.. måste försöka fixa det. På ÅF sa de att det är så på dem.
jag ska försöka igen att tömma luften o fylla det igen o se om det blir nån skillnad.
Kollade in hemsidan du skrev Larsa, coolt att se vilka det är som tillverkar våra hojar. Jag registrerade mig på sidan och skulle spana lite på delar, men hittade aldrig reservdelarna.. var något fel på sidan.
-
En fråga till er FastPower ägare, har ni alla .pdf:er med reparationer mm? Annars kan jag bistå med dom.
/P
-
Är det någon som sett om det finns spacers som passar till fastpower de är lite väl smala orginal?
Lutar åt att det blir en 250 sport svart med brum brum avgassystem på :-)
LÅter effektavgassystemet larvigt mycket eller bara trevligt?
Har ni koommit vidare med munstyckesfrågan? är klart intresserad av att få höra vad ni kommer fram till :-)
-
En fråga till er FastPower ägare, har ni alla .pdf:er med reparationer mm? Annars kan jag bistå med dom.
/P
Jag har Användarmanualen och servicemanualen.. Finns det nån mer intressant?
-
Kollade in hemsidan du skrev Larsa, coolt att se vilka det är som tillverkar våra hojar. Jag registrerade mig på sidan och skulle spana lite på delar, men hittade aldrig reservdelarna.. var något fel på sidan.
Jag tror inte man kommer år reservdelarna utan att vara ÅF eller nått.
Själv har jag ställt lite frågor i deras forum men inte kollat om jag fått någor svar.
Såg för övrigt när jag googlade runt på NewForce Motor Co. Ltd. att dom även tillverkar hojjar åt BRP/Bombardier. :-)
-
Är det någon som sett om det finns spacers som passar till fastpower de är lite väl smala orginal?
Lutar åt att det blir en 250 sport svart med brum brum avgassystem på :-)
LÅter effektavgassystemet larvigt mycket eller bara trevligt?
Har ni koommit vidare med munstyckesfrågan? är klart intresserad av att få höra vad ni kommer fram till :-)
Spacers borde finnas, det är vad jag kan förstå så är det inget konstigt bultmönster på dessa hojjar.
Effektsystemet låter trevligare än orginal :-)
Munstyckefrågan har jag inte haft tid att kika någe mer på .. får vänta till veckan..
-
Har dessa i pdf format:
FastPower 250XT: Handbok
Fastpower 250XT: Motor Sprängskiss-Reservdelslista
FastPower 250XT: Ram Sprängskiss-Reservdelslista
FastPower 250XT: Reparations Handbok
//P
-
Vore jättebra ifall du kunde skicka alla manualerna på något sätt PeM.
-
Nu har jag fått tillbaka min ATV från ÅF. De bytte skruvarna till locket på bakre transmissionen. De nya skruvarna var längre, och det fanns friska gängor längre ner. De smetade även på "packningskladd", så att det inte ska läcka någon olja.
Var ute o börnade lite i snön idag, kul som fasen, ca 2 dm snö är inga problem :D Blir nog en tur imorgon också.
-
Det blev en svart 250 sport med effektsystem.
Jag är kär!! :-)
Har kört nästan 4 mil idag, segt att köra in men har sett massa vägar i min omgivning som jag aldrig sett tidigare :-)
Har häng på hållare till min GPS så nu är det bara att åka på upptäcksfärd :-)
Fick fylla på olja efter 1 mil sen verkar den hålla sig bättre.
Kör ni andra helsyntet eller del eller mineral efter inkörningen är över?
Jag har hört lite gnissel i framskivorna har ni andra haft det också går det över?
Klurig 4-hjuling att låsa! jag köpte ett abus x kedja på 1,7 meter men man blir tvungen att låsa den kring lyktstolpar så fort man ska lämna den går ju inte att sätta lås i skivan som på en vanlig hoj? :-(
-
testade hur fel min hastighetsmätare visade och det var rätt illa.
50 på mätaren är ca 30km/h enligt GPSen sen blir det säkert ändå värre ju snabbare det går.så går den 100 på mätaren så lär det vara knappt 80 i verkligheten men det ska testas när den är inkörd.
-
testade hur fel min hastighetsmätare visade och det var rätt illa.
50 på mätaren är ca 30km/h enligt GPSen sen blir det säkert ändå värre ju snabbare det går.så går den 100 på mätaren så lär det vara knappt 80 i verkligheten men det ska testas när den är inkörd.
Då lär dina 4 mil idag inte varit mer än kanske 3 då? Jag menar om nu mätaren visar så mycket fel. :roll:
-
så sant :-)
-
Kul att ännu en till har upptäckt denna underabara maskin och "welcome to the FastPower gang" 8)
-
har blivit 7 mil till idag. satans kallt och skitigt men skoj :-)
Den går perfekt.
snart dags för oljebyte :-)
-
Ser ut som att det är Mikuniförgasare på Fastpowermaskinerna.
Därav bredden på 5mm på munstyckena.
-
PeM kan du skicka manualerna till mig eller finns de att ladda nerfrån nätet?
jag har of12345 på MSN om du använder det.
Vore kul att köra ihop någon gång såg att du bor i Stockholm också.
Jag bor på norra sidan var bor du?
-
Välkommen till gänget Oskar !!
Angående oljan så kör i alla fall jag på en "bättre" mineralolja, valde Mobil1 för att det fanns på affärn .. likadant med växellådsoljan. Ärligt talat så har jag nog även fyllt på min med Biltemas olja en gång .. Och den funkar än :lol:
Tack för manualerna PeM!
Förgasarna ska enligt importören vara Keihin man jag har varit för lat för att kolla, ska nog ta en mekarsväng i mornkväll.
-
Tack Larsa!
Jag ska montera mitt effektsystem idag tänkte jag för att se hur det låter sen blir det oljebyte också.
Min startknapp är lite konstig man måste trycka längst in i fästet för att den ska fungera är era så också eller kan ni bara trycka som vanligt på hela den gula knappen?
skum förklaring :-)
-
Du menar den av dom gula knapparna som inte säger TUUT när man trycker på dom.. :D Gillar inte tutknappen.. kommer år den lite väl ofta.. Men Nix, inget problem med startknappen. Kanske går till sig?
Däremot vill min blinkersknapp jäklas lite om det är kallt ute..
-
Det var inlägg om rattlås har jag för mig? var det ett skämt eller ska det finnas rattlås på dem?
Jag har inte sett något? :-)
-
Jodå.. om du tittar in framför motorn :? längst ner på styrstången.. där sitter det en sån lustig liten pryl.
-
som använder samma nyckel som tändningen? jag har nämligen bara såna nycklar?
Fungerar det att använda?
-
Japp, samma nyckel.. skulle jag tro, jag har inte testat än.
-
testade hur fel min hastighetsmätare visade och det var rätt illa.
50 på mätaren är ca 30km/h enligt GPSen sen blir det säkert ändå värre ju snabbare det går.så går den 100 på mätaren så lär det vara knappt 80 i verkligheten men det ska testas när den är inkörd.
Om den visar 100 på mätaren och i verkligheten så är det 80 så är det ju inte värre utan bra mycket bättre!! :wink:
Jag menar 50 på mätaren=30 i verkligheten är ju en missvisning på drygt 66%
medans 100 på mätaren och 80 i verkligheten är en missvisning på "bara"ca 25%.
Mvh
Mats Jonsson
-
Larsa: är det du och tjejen som ska sälja redan?
http://www.blocket.se/vi/10998472.htm?ca=11_s
-
Ha ha .. det var de jävligaste !! Men nix, lite mer måste man väl ta och slita på grejorna innan dom byts ut va?
Oj, enligt annonsen har dom kört 12 respektive 36 mil på 6 månader.. och vill byta upp sig.. jajamen..
-
hyfsat osannolikt med den ägandetiden och de milen. 36mil gjorde man ju av med första helgen typ..
Fast raptorn har nog bara rullat 25mil sedan köp för nån månad sedan. Men jag är inte överförtjust i saltslasket heller...
-
testade hur fel min hastighetsmätare visade och det var rätt illa.
50 på mätaren är ca 30km/h enligt GPSen sen blir det säkert ändå värre ju snabbare det går.så går den 100 på mätaren så lär det vara knappt 80 i verkligheten men det ska testas när den är inkörd.
Om den visar 100 på mätaren och i verkligheten så är det 80 så är det ju inte värre utan bra mycket bättre!! :wink:
Jag menar 50 på mätaren=30 i verkligheten är ju en missvisning på drygt 66%
medans 100 på mätaren och 80 i verkligheten är en missvisning på "bara"ca 25%.
Mvh
Mats Jonsson
Det verkar vara så att hastighetsmätaren sitter på CVT lådan och visar helt tokigt inte bara en procentsats fel vid viss fart :-)
Med min kan jag gasa i neutralläge och den ökar farten på mätaren är det så för er andra?
-
Testade rattlåset och det verkar funka :-) vet inte hur mycket nytta det gör och hur svårt det är att bryta upp ser lite klent ut.
-
Japp, mätaren rullar i neutralläget.. kul va?
Själv har jag kollat hastigheten genom att ta tid i sekunder mellan lyktstoplarna och jämfört detta med bil på samma tid och sträcka och kommit fram till att den toppade 90km/h +- nån felmarginal åt båda håll antar jag. Ska ta och testa med GPS nån dag framöver.
-
Min har gått 12 mil nu så det blir oljebyte snart och sen testar jag med GPS.
Känns som den pinnar på rätt bra när man testar att hålla fullt en stund så 90 är nog inte omöjligt ändå. :-)
Vore skönt om det gick 90 så man kän hänga med någorlunda i trafikrytmen.
SATAN va kul det är att leka i snön! har ju abstinens på dagarna när man inte kan köra :-)
-
Då då har man pillat bort munstycket.
(http://quadsweden.se/space/4826/galleries/6267/47292.jpg)
Det är ett Keihin 72 med måtten 4,8*8,0 och storlek 110.
Jag ska låna hem ett gäng i storlek från 120 och upp till 150 och testa runt lite för att se vad som händer. Troligtvis borde typ 125-130 bli det som passar men då jag har chans att testa så gör jag det.
Dom kostar 29:-/st hos http://www.rinab.nu
-
Spännande att höra hur det går Larsa.
Jag satt på mitt effektsystem idag men röret från cylindern till dämparen har inte något extra rör som på orginalet? hur gör man då, vad är det smala röret till?
Tänker du bygga om luftfiltret eller spelar det ingen roll?
-
Det smala röret är till för avgasreningen. Plugga slangen som går bakåt med en bult eller nått och häng upp den med ett buntband. Den behövs senare vid en eventuell besiktning.
Har inte riktigt bestämt mig än för vad jag ska göra åt luftfiltret, eventuellt tar jag bort hela paketet och sätter ett bättre filter direkt på förgasaren som då får peka framåt.
-
Är röret som följer med till effektsystemet tjockare någonstans det är ju samma ytterdiameter?
Spännande att höra om munstycket hjälper!
-
Bra fråga.. tyvär verkar det som om den enda skillnaden är avsaknaden av det lilla röret.
Jag hoppas på att kunna testa munstycken i morgonkväll.. kan köra ihop sig med ett möte, annars får det bli på torsdagkväll.
-
Då behåller jag det gamla röret tillsvidare men den nya dämparen.
Jag länner ingen skillnad i vrid med den nya slutdämparen gör du?
Låter lite tuffare dock :-)
-
Min har gått 12 mil nu så det blir oljebyte snart och sen testar jag med GPS.
Känns som den pinnar på rätt bra när man testar att hålla fullt en stund så 90 är nog inte omöjligt ändå. :-)
Vore skönt om det gick 90 så man kän hänga med någorlunda i trafikrytmen.
SATAN va kul det är att leka i snön! har ju abstinens på dagarna när man inte kan köra :-)
Om du tänker ligga och marsha i maxfart så lär din motor inte hålla länge... + att soppaförbrukningen lär ligga på drygt 1l /mil!! :cry: :cry:
För att motorn skall må bra så skall man inte ligga och maxa ngr längre stunder!
På vär om man pendlar så lär ca 70% av max vara att rekomendera.
Mvh
Mats Jonsson
-
Min har gått 12 mil nu så det blir oljebyte snart och sen testar jag med GPS.
Känns som den pinnar på rätt bra när man testar att hålla fullt en stund så 90 är nog inte omöjligt ändå. :-)
Vore skönt om det gick 90 så man kän hänga med någorlunda i trafikrytmen.
SATAN va kul det är att leka i snön! har ju abstinens på dagarna när man inte kan köra :-)
Om du tänker ligga och marsha i maxfart så lär din motor inte hålla länge... + att soppaförbrukningen lär ligga på drygt 1l /mil!! :cry: :cry:
För att motorn skall må bra så skall man inte ligga och maxa ngr längre stunder!
På vär om man pendlar så lär ca 70% av max vara att rekomendera.
Mvh
Mats Jonsson
Haha det menar du inte ;-) jag som trodde max var enda läget som fanns.
Våra maskiner har CVT låder som gör att de inte varvar ur men ligga och maxa sliter så klart då det ändå är max belastning på motorn även om det inte är max varv
-
Larsa med effektsystemet på får jag avgassmällar när jag släpper av.
Får du det också?
-
Larsa med effektsystemet på får jag avgassmällar när jag släpper av.
Får du det också?
Har för mig att det är indikationer på att du har en för snålt bestyckad maskin. Bör nog byta munstycke vid byte av avgassystem....
-
Larsa med effektsystemet på får jag avgassmällar när jag släpper av.
Får du det också?
Har för mig att det är indikationer på att du har en för snålt bestyckad maskin. Bör nog byta munstycke vid byte av avgassystem....
Tack för tipset Dany då får jag vänta och se hur det går för Larsa när han testar större munstycken.
Vore kul om det hjälper att byta munstycke så att man får lite mer effekt :-)
-
Japp, avgassmällarna är en följd av att den har fått mer utblås och går därför snålt. I morn kväll kan jag kanske tipsa om en storlek på munstycke som funkar bra :-)
-
Larsa kommer du testa idén med luftfiltret direkt? det bör ju också påverka blandningen eller?
-
Det kommer jag nog inte att göra.. eftersom jag inte inhandlat något nytt än, jag tänkte prova med orginalet så länge..
-
Tror du det påverkar så att man får byta upp något steg till om man bygger om luftfiltret senare?
-
Hmm.. ska nog ta och provköra lite utan filtret kopplat också. Det borde ge en fingervisning.
-
Min har gått 12 mil nu så det blir oljebyte snart och sen testar jag med GPS.
Känns som den pinnar på rätt bra när man testar att hålla fullt en stund så 90 är nog inte omöjligt ändå. :-)
Vore skönt om det gick 90 så man kän hänga med någorlunda i trafikrytmen.
SATAN va kul det är att leka i snön! har ju abstinens på dagarna när man inte kan köra :-)
Om du tänker ligga och marsha i maxfart så lär din motor inte hålla länge... + att soppaförbrukningen lär ligga på drygt 1l /mil!! :cry: :cry:
För att motorn skall må bra så skall man inte ligga och maxa ngr längre stunder!
På vär om man pendlar så lär ca 70% av max vara att rekomendera.
Mvh
Mats Jonsson
Haha det menar du inte ;-) jag som trodde max var enda läget som fanns.
Våra maskiner har CVT låder som gör att de inte varvar ur men ligga och maxa sliter så klart då det ändå är max belastning på motorn även om det inte är max varv
Jag kan ju bara kommentera vad du skrev.
Och du skrev att du ville att den skulle göra 90 så du kan hänga med rytmen. Tolkar inte det som att du vill att den skall göra 90 så du kan hänga med trafikrytmen i 70.
Mvh
Mats Jonsson
-
Helt legitim kommentar det var jag som formulerade mig lite klumpigt:-)
Mvh
OSkar
-
Kolla under forumtopic ATV-projekt så ser ni hur det gick i kväll..
-
Har nu sett att min läcker ut lite olja från bakväxeln på vänster sida, antagligen packboxen som inte är helt ok. Någon som har samma problem?
-
ska kolla i helgen.
Min surrar vid hastighetsmätaren? det hänger ihop med hur mycket man gasar och verkar inte bara vara vibrationer har ni det också?
-
Min hastighetsmätare surrar också lite.
Har en annan fråga till er som har "Engine parts list".
Har en slang som hänger löst framför motorn på vänster sida ser man den, vet inte om eller vart den skall vara ansluten, hittar inte nåt att sätta fast den på.
Ser ut som att det är någon av slangarna på sidan E-03 slang 3 eller den andra änden, det finns en klämma på den, men just nu hänger den bara neråt i luften.
-
Jag antar att du kollat alla ställen som slangen når till.. ?
-
jepp, hörde av Oskar att han har också en sådan slang hängande, verkar vara vevhusventilation eller linande.
-
Min hojj läckte också olja från backväxeln. Att dra åt skruvarna är lite riskabelt, eftersom det lätt blir gängpaj. Bäst är att köpa några längre skruvar, eftersom de som sitter från början inte går ner hela vägen i gängorna. På min maskin kletade ÅF på lite "packningsgegga", så nu läcker det ingen olja alls. :D
Har förresten kört ca 16 mil nu. Det har gått bra, men det enda är att jag inte kan köra fortare ca 80km/h (på hastighetsmätaren) för då börjar framhjulen gå lite ojämnt. Men jag kör ändå inte ofta så fort.
-
Jag var med ATVstockholm och lekte runt Arlanda i helgen och även om min fastpower var i klenaste laget för att hänga med de andra så skötte den sig strålande :-)
RUSKIGT roligt var det!!
-
gå in på www.atvstockholm.com och se på filmen som spelades in i helgen!
skitigt blev det :-)
-
Cool, såg riktigt roligt ut.
-
RUSKIGT skoj kan rekomenderas!
-
Godmiddag!
Då den samlade kompetensen och google-kunskapen rörande FP250,
torde finnas i denna tråden ställer jag följande fråga.
Vilka om Några options finns att handla till FP250'n och isf vart?
Tänker på
*drev
*variator
*sänknings-satser
*spacers
*helsystem
som några exempel?
-
Ska se då..
Drevsats fins inte som orginal-tillbehör, än. Men det finns troligtvis sådana som passar från övriga fabrikat.
Variator, vikter finns på marknaden.
Sänkningssats.. vet inte..
Spacers finns på marknaden, samma bultmönster som många andra fabrikat.
Helsystem finns som orginal tillbehör.
Nån som vet mer ?
//Larsa
-
Tycker det känns så trist o köpa en cykel som man inte kan dona nått med.
Larsa ,vad är det för variator du hittat till den, och vart hittade du den?
Drev vore juh onekligen rätt önskvärt när man ska landsvägsåka,
tycker jag iallafall.
Det är sånt här som gör att man drar öronen åt sig inför ett nyköp,
även om det med all säkerhet, och enligt alla som har den är en
schysst hojj. Det jag tycker är tråkigt i sammanhanget är att många
verkar lägga till ( för dom pengarna ).
Detta gör att det känns som man själv sänkt förhoppningarna och kraven
bara för att maskinen är "billig". Och det är juh trist.
-
Jag är intresserad av att köpa vikter till variatorn. vet du vilka som passar Larsa, och var man köper dem?
Borde väll inte vara så svårt att byta?
Jag ska räkna ut ungefär hur mycket den drar per mil, för just nu verkar den dra nästan 0.7L/milen, men har inte kollat så noga. Den borde ju dra mindre om man byter vikter.
-
Borde det inte gå att dreva också?
-
Jag har inte kollat på vilka vikter det är exakt, fick bara höra att det funkar från andra fabrikat.
Visst går det att dreva men generalagenten har ingen drevsats "orginal" än. Men det är ju bara att jämföra fram och bakdrev med nån annan så finns det säkerligen nått som passar. Jag tror dock inte att det än någon lysande idé att dreva upp då maskinen är ganska svag på toppvarven, jag skulle i så fall dreva ner den för att få mer kraft.. tyvär då med lite förlust i toppfart..
Angående munstycken i förgasaren har jag inte orkat pilla någe mer, kör för tillfället med ett 115. Kommer under denna vecka att pilla lite mer med förgasaren, fjällan jobbar kvällsskift hela veckan så jag kan göra som jag vill.. hehe :-)
-
Jahopp.. då har man pillat lite mer då. .
Nu sitter det ett 120 munstycke i förgasaren, nålen lyft ett hack vilket då gör att den sitter topp och dessutom justerad på luftskruven.
Jag ska finjustera lite mer innan jag avger rapport, men visst, skillnad har det blivit :)
-
Hej Larsa,
Jag pillade på mitt effektsystem igen samt 125 munstycke och tog bort första metallnäten i luftburken fram vid förgasaren, har inte justerat något mer.
Jag känner inget direkt skillnad mot orginal, lite förgasarpuffar när den är kall och man släpper av men förvinner när den blir varm.
Vilken är luftskruven och vad gör den?
kan man höja nålen utan att montera bort förgasaren? var sitter nålen på denna konstiga förgasare?
Massa frågor hoppas du har tid att svara på dem :-)
Mvh
Oskar
-
Vaf*n .. Min går knappt med 125 munstycke, bara bluddrar vid högre varv.. :?:
Luftskruven sitter undertill på förgasaren, på delen mot insuget, bakom flottörhuset. ( undrar just om det där blev en bra förklaring?)
Där finjusterar du luftflödet, du kan ställa motorn snålt eller rikt. Det du kan prova med är att skruva ut den ett kvarts varv eller ett halvt varv och testköra. Kom bara ihåg att räkna varven utifall du vill tillbaka till ursprungsläget. Ju mer du skruvar ut den ju mer luft får den och motorn går alltså snålare. Kolla sedan på tändstiftet om den går bra eller inte efter testkörning.
Går motorn för snålt så varvar den inte ur som den ska och kan även "spika" har jag för mig. Tändstiftet blir ljust av förbränningen då en snål motor går hett och detta kan medföra motorskada typ brända ventiler och sånt trevligt.
Går motorn rikt så bluddrar den vid högre varv och tändstiftet blir mörkt. Brukar inte resultera i någon direkt skada förutom i plånboken då den drar mer bränsle..
Idealfärgen på ett tändstift är typ "kanel" om du inte visste det redan.
För att justera nålen måste du nästan lossa på förgasaren, men bara så att du kommer åt att vrida den så du får bort locket. under locket har du en fjäder och trottel. Trotteln sitter fast i ett gummimembran, kolla hur den satt innan du tar ur den. Membranet har en liten fläns som ska ner i en urfräsning sedan tätar membranet via ett spår runt toppen på förgasaren så det är bara att se till så det hamnar där det ska.
När du lyft upp trottel och membranet ( sitter ihop som sagt) så ser du en vit pryl i botten på trotteln, det är låsningen till nålen.
den ska tryckas ner med hylsa av 7 eller 8 mm storlek och vridas ett snäpp. sedan kan du trycka upp nålen. Håll koll på den lilla fjädern under låsningen bara..
Hej å hå.. långt svar.. :D
-
Snabb förklaring av vad de olika förgasarkomponenterna gör..
Huvudmunstycket = 3/4 till full gas
Trottelnål = 2/4 - 3/4 gas
Lågfartsmunstycket = upp till 2/4 gas
Ungefär.. :wink:
Går hojjen fortare på 3/4 gas än på fullgas så är huvudmunstycket för litet. Bluddrar motorn i det över registret så är munstycket för stort.
Bluddrar motorn på mellanregistret så justerar man nålen. Upp med nålen ger mer bränsle och tvärtom.
Lågfartsmunstycket behöver man sällan göra något åt.
-
Tack för kanon svar!
-
Heder åt larsa för snabba o korrekta svar.
Jag har inte ens en FP250, men uppskatar ändå
jobbet du/han lägger ner för att hjälpa andra
medlemmar på detta underbara forum.
//J
-
Såna som larsa behöver vi alla!
Larsa du säger att din inte går med 125 munstycke, har du testat att ta bort metallnäten som sitter i röret till luftrenaren precis fram vid förgasaren?
Asiengrossisten sa att man skulle göra så för att den skulle få nog med luft för att fungera med 125 munstycke.
Jag ska testa luftskruven idag orkar inte riva loss och flytta nålen idag.
-
Såna som larsa behöver vi alla!
Larsa du säger att din inte går med 125 munstycke, har du testat att ta bort metallnäten som sitter i röret till luftrenaren precis fram vid förgasaren?
Asiengrossisten sa att man skulle göra så för att den skulle få nog med luft för att fungera med 125 munstycke.
Jag ska testa luftskruven idag orkar inte riva loss och flytta nålen idag.
Äsch, nu rodnar jag ju snästan lite.. Tevligt att känna sig uppskattad :wink:
Men alltså, jag tittade på metallnätet men ansåg att det var så glest att det inte borde ha någon betydelse.. Så nu är det vär bara att skruva lite till då.. Tusan också.. kanske där problemet sitter :oops:
Tack för info Oskar.
-
Heder åt larsa för snabba o korrekta svar.
Jag har inte ens en FP250, men uppskatar ändå
jobbet du/han lägger ner för att hjälpa andra
medlemmar på detta underbara forum.
//J
Alltid roligt att dela med sig och byta erfarenheter med likasinnade !
-
Lite info bara ..
Sambons FP 250 har nu gått ca 60 mil helt problemfritt. Har bara servat och utfört normalt underhåll.
Min FP 250 har rullat ca 80 mil i stort sett helt problemfritt. Jag har ju hållit på och pillat med den så det mesta som strulat har varit självförvållat :oops:
Min var svårstartad som största irritationsmoment men det avhjälptes med att justera elektrodavståndet på tändstiftet..
Summa summarum !! Väldigt driftsäkra, klart nöjd.
PS. Bytte även namn på tråden idag.. hehe DS.
-
Jaha, vart är alla ?? Ute och kör skiten ur era FP's eller ??
-
Larsa hur går din nu? vad har du för bestyckning nu?
-
Har 120 munstycke och den går rätt bra, jag ska sänka trottelnålen till orginalplacering bara så tror jag att den kommer att gå ännu bättre, fick faktiskt upp den i 110 på mätaren med två på förra helgen. Dock är då skillnaden mot fjällans helt orörda ganska liten fortfarande..
-
Hurrni FP människor.
Hur stora är orginalfälg + däck till Fastpowern?
Vilken Bult-cirkel eller vad man nu ska kalla det för
har ni på era?
Sitter o funderar på om Fastpowers däck / fälg kanske
passar på min kymco.
Tack på förhand,
J
-
Jag kör 125 munstycke och den går bra på fullgas och när den är varm går den bra på mellan också men bluddrar grymt när man släpper av helt.
Jag har inte ändrat nålen alls, känns starkare hela vägen upp men går nästanm långsammare än orginal.
Jag ska plocka av allt igen och köra orginal tror jag :-)
-
Hurrni FP människor.
Hur stora är orginalfälg + däck till Fastpowern?
Vilken Bult-cirkel eller vad man nu ska kalla det för
har ni på era?
Sitter o funderar på om Fastpowers däck / fälg kanske
passar på min kymco.
Tack på förhand,
J
Jag har faktiskt ingen aning.. men ska ta och kolla i helgen.
-
Vad kör ni med för lås på era FP? Finns det nåt lås som passar i skivan bak?
-
Öh.. låser min väldigt sällan.. bor ju på landet :P
-
Larsa : hur gick det med däck/fälg kollandet?
-
Larsa : hur gick det med däck/fälg kollandet?
Just i f*n .. i kväll då kanske :oops:
-
Någon som har forskat mer i om det finns vikter till variatorn som passar?
Min drar mer än 0.5L/milen när jag ligger i ca 60 km/h. Jag skulle vilja få ner förbrukningen, och då måste väll det bästa vara att byta vikterna, då borde man väll få ner varvtalet i de hastigheterna? Frågan är ju hur stark den blir när man kör terräng i ca 10km/h uppför en brant backe.
Någon som vet mer ?
Annars får jag helt enkelt ta med vikterna till en MC handlare och jämföra med andra vikter och se om jag hittar några som verkar passa.
/ Fredrik
-
Är också sugen på att få ner varvet, kanske öka någon kugg på framdrevet, alt. tyngre vikter.
Vet inte riktigt vad skillnaden är mellan alternativen, önskar att STENE är här och läser detta, han verkar ha bra koll i ämnet.
Undrar om toppfarten blir högre med tyngre vikter.
Min gör nu ca 85-90 och då varvar den ordentligt.
-
Jo jag vet inte om man ska dreva eller byta vikter. Jag har inte 100% koll på hur rem- och variatordriften fungerar på ATVn. Hur kan den vara så stark upp till ca 20km/h och sen ha i princip samma varvtal upp till 50km/h. En mopedscooter är ju inte alls lika stark i början. Våra ATV liksom "växlar" vid 20km/h ca. Hur fungerar det? Och vad händer om man byter vikter, blir ATVn slö i starten då? Om det blir lågt varvtal även i låga hastigheter så förlorar man ju styrkan vid terrängkörning.
Måste finnas några på forumet som kan detta, men kanske inte just de som läser denna tråd...
EDIT: Jag har mailat Fastpower och frågat om det finns passande vikter.
-
Har surfat runt lite och kommit fram till att tyngre vikter inte ger högre toppfart utan bara att den växlar tidigare, man får alltså ett lugnare varvtal.
Precis som Stene skrev:
"Lättare vikter ger mer varv i maskinen och ett bättre acc.
Tyngre vikter ger ett lägre och lugnare varv men sämre acc.
Går att gämföra med en växlad tramp cyckel. Men lätta vikter så växlar du först när du trampar riktigt fort. Men tunga vikter så växlar du mycket tidigare.
vikterna ger ingen skillnad på toppfart."
Så att dreva lite vore kanske bättre om man vill ha lite högre toppfart.
-
Jo precis. Vill man ha högre toppfart så ska man nog dreva.
Jag fick svar från Fastpower:
"Hej,
Vi har inga vikter för tillfället men vi ska försöka att ta fram detta.
När det gäller trix och tips för högre fart så råder jag er att kontakta Mopedhuset i Norrtälje eller FourbyFour i Södertälje."
Jag får leta vidare efter passande vikter...
/ Fredrik
-
Nu har jag även fått svar från New Force, som tillverkar Fastpowers ATV.
De svarade att jag får kontakta Fastpower Sweden, vilket jag ju redan har gjort. Jag får ringa Fastpower och fråga ungefär när de får hem drev och vikter.
-
Har du fått nåt svar?
-
Jag ringde Fastpower idag. Eftersom jag hade kontaktat New Force ang. variatorvikter, så hade de faktiskt skickat några vikter till Fastpower Sweden. Men Anders på Fastpower var inte så hajj på det där, så jag fick ringa deras ÅF i Norrtälje istället. Antingen skickar Fastpower de nya vikterna till ÅF i Norrtälje, så får de testa dem och se hur det fungerar, eller så köper jag vikterna. Jag skulle återkomma nästa vecka när Anders har pratat mer med dem i Norrtälje.
/ Fredrik
-
Någon av Er som har lite däckerfarenhet att dela med sig till FastPower åkare ??
Vilka däck kör Ni på ? Och hur funkar de ?
Vilka vill Ni rekommendera, o vilka vill Ni varna för ?
Cross / landsväg / myrmark :lol:
Kör själv på "orginal"-däcken o de funkar väl okei, men i skog o lera e de inte helt bra.
Kör väl ca 50% grusväg, 30% asfalt o resten off-road...
Hej
-
Tja!
Hur går det med era hojar?
Min har fungerat bra hittills, 150 mil nu ca.
Jag är sugen på att köpa några tillbehör, t.ex. trimavgassystem. Funderar även på att köpa larm till den. Jag har hittat ett bra och billigt på ebay. MC larm med två fjärrkontroller, 2 vägs, dvs. om larmet går så skickar den en signal till fjärrkontrollen, som då piper. Räckvidden är nog några hundra meter i alla fall.
Fungerar ditt trimsystem bra Larsa?
Behövde du byta munstycken osv för att få den att gå bra?
Jag ska ringa Fastpower imorn och få mina nya variatorvikter som han har tagit hem på prov. Om det fungerar bra, och varvtalet blir lägre, så kan han ju ta hem fler vikter om intresse finns.
Ha de!
:D
-
Avgassystemet funkar fint, munstycket byttes till ett 120 för att få någon effektskillnad. Skillnaden är ganska marginell men det märks i uppförsbackar och på toppfart. Då blir fjällan efter :-)
-
Hur blev det med bränsleförbrukningen tycker du? Drar den mycket mer?
Hur blev ljudet?
Variatorvikterna ska skickas till ÅF i Norrköping denna vecka, så förhoppningsvis kan jag byta dem i helgen och testa. Ska bli intressant :)
-
Upplever inte som att den drar så mycket mer soppa, något kanske.. Ljudet är mycket trevligare men ändå inte så pass att det är störande..
-
Ok. Låter bra. Får se hur jag gör med avgassystemet.
Imorgon ska jag i alla fall hämta variatorvikterna. Hinner kanske montera dem imorgon kväll. Återkommer så fort jag testkört :D
-
Hämtade variatorvikterna idag. Tyvärr så klantade jag mig när jag skulle byta dem... Först tog jag bort kåpan/trumman som sitter över kopplingen, för att kika lite på hur slitna backarna var. Så fick jag iden att starta motorn lite, bara för att se hur det ser ut när backarna åker utåt ju mer man varvar. Tyvärr så gasade jag lite för mycket, så fjädrarna som håller ihop backarna töjdes ut, och vill inte töjas tillbaka... tyvärr.. klantigt :) Så jag får ringa Anders på Fastpower imorgon och beställa nya fjädrar.. det lär ju ta några veckor tyvärr. Men men, jag får cykla sålänge.. :)
-
Är det inte konstigt att vissa idéer som först verkar rätt lysande ibland blir raka motsattsen??
Skämt åsido, hoppas det ordnar sig.
-
Precis :)
Nja, men det var när jag läste på nått forum om hur det här med variator och koppling funkar som jag fick det tipset.. typ "prova att montera av trumman från kopplingen och starta motorn, gasa lite så ser du hur backarna slungas utåt"...
Jag har kontaktat Anders på Fastpower, och jag ska beställa delarna imorgon. Får dem med nästa leverans från fabriken.
Måste verkligen ge beröm till Anders, och även till Bilcenter i Norrköping! Fastpower har riktigt bra service. Han är trevlig och hjälper till att fixa delar snabbt och smidigt.
Hoppas fler köper Fastpower :D
-
Hej Alla
Nu har jag fått ihop fyrhjulingen med de nya vikterna. Det blev lagom stor skillnad tycker jag. Nu räcker det med mycket mindre gas för att få den att öka hastigheten. Det är kanske något mindre aceleration, men så stor skillnad tycker jag inte att det är.
ATVn varvar mindre i hastigheter under ca 50km/h, över det så varvar den som innan, pga. att den då har "växlat" upp så mycket som möjligt.
Tyvärr så måste jag sälja hojen nu, har köpt lägenhet och det finns inget garage. F*N!Jag har varit hur nöjd som helst med den, känns skittrisst att behöva sälja den. Men men, hoppas jag kan köpa en fyrhjuling om några år eller så, då kanske jag kan lösa det med garage...
Lägger upp en annons på säljes och på blocket så får vi se.
/ Fredrik
-
Tråkigt att du lämnar oss Fredrik.
-
Jo.. tyvärr.. men det är som det är. den som köper fyrhjulingen kanske blir/är medlem här, vem vet :) Så blir det ändå inte färre Fastpoweråkare här på forumet.
/ Fredrik
-
Efter 5 månader o 200 fantastiskt roliga FastPower mil, är nu pärlan såld.
Inköp av ny Quad på gång !!
Hej
-
Jasså,, Ni säljer hojarna !! Ja ja, man vill ju alltid ha mer och värre.. Så även jag faktiskt. Blir något häftigare till våren känns det som, fast jag tror att 250:n blir kvar som "lånemaskin" om det är nån polare eller nått som vill hänga på..
-
Mors Larsa ! ( och ni andra förresten )
Såg att en ÅF till fastpower i norrtälje nu tagit fram ett
förgasarkit, insug, munstycken, luftfilter, gaswire och lite så,
för simpelanslutning för ynka 2100:- .
Kanske kan vara något för er som ännu inte bytt förknasare
på era hojjar.
-
Bultar över ? Så kul, Nja.. om allt sitter på plats och sitter fast så är dom nog helt enkelt över..
Oljan i bakaxeln... Du lyfter nästa "lock" också. dvs. det som vajrarna sitter i, under det "locket" har du växelföraren. Se bara till att dreven ligger rätt när du lägger tillbaka locket, dvs. växelföraren i skåran på drevet.
OBS! Var rädd om packningen under nästa lock. Den är bra att ha hel ;)
Om du ska justera vajrarna för fram och back gör du det enklast genom att lägga växelspaken i Fram-läge och gå till bakaxeln, kan du där dra i höljet på vajern så är det en god idé att justera. Är däremot höljet stumt så är allt frid och fröjd. Upprepa samma sak med spaken i back-läge och för vajern till detta..
Detta står ju i manualen, men i alla fall..
//Larsa
hur mycke hur e olja ska det va i bakaxlen köpte min fp i söndags såg då att det va lite olja, där i hittar inget i manualen om nivå och vad för olja går det med bakaxel olja till bil eller special mvh jocke
-
fått svar
-
Jo jag vet inte om man ska dreva eller byta vikter. Jag har inte 100% koll på hur rem- och variatordriften fungerar på ATVn. Hur kan den vara så stark upp till ca 20km/h och sen ha i princip samma varvtal upp till 50km/h. En mopedscooter är ju inte alls lika stark i början. Våra ATV liksom "växlar" vid 20km/h ca. Hur fungerar det? Och vad händer om man byter vikter, blir ATVn slö i starten då? Om det blir lågt varvtal även i låga hastigheter så förlorar man ju styrkan vid terrängkörning.
Måste finnas några på forumet som kan detta, men kanske inte just de som läser denna tråd...
EDIT: Jag har mailat Fastpower och frågat om det finns passande vikter.
ett annat sätt är att öka däckdimensionen ett par tum, då får du ner varvet, högre topphastighet, något sämmre acceleration.
Mvh
Mats
-
Tänkte köpa en Fast Power 250cc för 9k nybesiktigad imorgon. :)
Någon av er som har kvar denna pärla? =)