ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: drillmaster skrivet 13 januari 2007 kl. 21:03:17
-
Jag har hört att man kan trimma cvt:n. Är det nån som kan göra det åt mig ? Håller på att jaga fram lite mer kräm ur min SMC JOW.
-
Är det verkligen ingen som vill meka lite ?
-
Vad är det du vill "vinna" med din trimning? Toppfart, Acc, styrka?
Toppfart = Då blir det till att bygga om lite
acc = ta bort några vikter i variatorn men du kommer att få en maskin som varvar mer även när man "fis åker".
Styrka = Samma som acc.
-
Vad ska man bygga om för att få högre toppfart?
-
Du måste på något sätt bygga om rem skivorna så remmakan gå längre ut på den som sitter på motorn och/eller längre in på den som går till växel lådan.
-
För att förändra lägre eller högre toppfart utan ett större ingrepp, räcker det att byta fjädern. Känner inte till hur det ser ut på din, men skillnaden kan inte vara så stor. Har själv beställt en annan till min, som bör komma denna veckan!! :D
Länken visar olika fjädrar till KFX700, även tips på hur du kan lägga brickor emellan för att öka spänsten i din org fjäder!
Sen kan man ändra slung vikterna, där är jag dock inte specillt bevandrad.
http://www.700v.com/springchart.htm
-
pericso6: "För att förändra lägre eller högre toppfart utan ett större ingrepp, räcker det att byta fjädern."
Nja... Om inte maskinen orkar varva ur helt eller "orkar" slunga ut vikterna helt stämmer detta. Men på tex linhai så varvar motorn ur till varvstoppet och vikterna är i topp. Då spelar det ingen roll vad du har för vikter eller fjädrar maskinen kan inte gå fortare..
Att byta vikter och fjädrar skulle kunna gämföras med att växla på lägre alt högre varv på en manuell växlel låda. Men det spelar ingen roll på topp farten. Den kommer att vara den samma (om maskinen orkar varva ur helt).
-
Byt till större/högre hjul om du vill ha en snabbare maskin!