ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Mickev skrivet 13 januari 2007 kl. 09:42:01
-
Svår fråga förståss men förhoppningsvis kan ni hjälpa mig ändå. Det är nämligen så att jag tänkte köpa nya bakdäck för att få nått grepp. Var inne på att köpa sådana här:
(http://www.intercotire.com/images/ATV%20large.jpg)
Dom har ett mönsterdjup på 26/32 och det borde Dinlin palla iallafall. Men sen visade det sig att dom inte kommer i lager igen förän i mars. Däremot hade han dessa däck hemma i rätt storlek.
(http://www.intercotire.com/piclib/540.jpg)
Men då börjar jag ju genast undra, kommer verkligen dinlin palla för det greppet som dom ger? Då man kollar på bilderna så ser det verkligen ut som att dom ger ett obegrensat grymt grepp.
Vad går sönder först i Dinlins drivlina? Nav, drivaxel, kedja, drev, växellåda eller koppling?
-
dom va riktigt grymma :wink: - är nog ingen som säkert kan svara på det .men kopplingen brukar ge sig först när man belastar mer
-
Tror inte att det är något som pajjar bara för att det blir bra grepp.. Men kan tänka mig att allt slits lite mer.
-
Sluta å kör i träsken Micke ! :D Håll dig till era fina sandmon istället å köp Carlisle Turftamer, bäst i test enl. DirtWheels.
-
Sluta å kör i träsken Micke ! :D Håll dig till era fina sandmon istället å köp Carlisle Turftamer, bäst i test enl. DirtWheels.
Har du blitt galen grabben?? När ska jag annars få en anledning att lera ner mig? :wink:
Tänk så mycket bättre grepp man kommer att få i sanden också med nå finfina däck och dessutom kanske lite mer markfrigång där bak (för det är det snålt med org)
-
dom däcken i sanden så lär det gå ruskigt tungt men det kommer greppa som en kleptoman på en loppmarknad!!!
tror faktiskt att kjedjan är den som ryker först!
-
Svårt att tro att nått skulle pajja bara för att du får ordentligt grepp. Jämför med att köra med vägdäck på asfalt, då tappar man ju inte greppet, har man tillräckligt med effekt så reser sig ju hojen lite bara. (inte på min dock).
Håller man och slirar på kopplingen, eller varvar upp och sen släpper den så kommer ju den ta stryk så småningom, men inte fan ger kedjan upp...
-
Svårt att tro att nått skulle pajja bara för att du får ordentligt grepp. Jämför med att köra med vägdäck på asfalt, då tappar man ju inte greppet, har man tillräckligt med effekt så reser sig ju hojen lite bara. (inte på min dock).
Håller man och slirar på kopplingen, eller varvar upp och sen släpper den så kommer ju den ta stryk så småningom, men inte fan ger kedjan upp...
Det finns exv rekomendationer på hur många fenor man ska ha på sina sanddäck för att inte hojen ska ta stryk.
Liten motor = max 6 fenor eller nåt sånt, antar att samma sak kan gälla för terrängdäck.
Ungefär som att köra hojen med bakbromsen ständigt i för fullt.
Kan ju testa att hålla 70-90 och dra i parkeringsbromsen (på bakhjulen ) och fortsätta köra mågra mil i 70-90 få se vad som tar stryk först (bortsett från bromsen)