ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: andersc skrivet 4 januari 2007 kl. 22:06:59

Titel: Positiv överraskning
Skrivet av: andersc skrivet 4 januari 2007 kl. 22:06:59
Igår när jag skulle tanka "fyris" så var 95-pumpen trasig så det blev att fylla på med 98-oktanig bensin istället. Märkte en förvånansvärd skillnad; motorn går mjukare, tystare och märkbart mycket vibrationsfriare än innan! Någon annan som har gjort samma erfarenhet? Effektmässigt märkte jag ingen förändring. För övrigt så önskar jag alla ATV-Quad-åkare en God Fortsättning!
Titel: Positiv överraskning
Skrivet av: benring skrivet 4 januari 2007 kl. 22:32:27
God fortsättning!


Tyvärr har jag aldrig märkt skillnad, varken före eller efter trimmet :)
Titel: Positiv överraskning
Skrivet av: Blade550 skrivet 4 januari 2007 kl. 22:35:07
När jag var lycklig ägare av min Ducati 900 SS så tankade jag ALLTID den med 98 och av erfarenhet kan jag säga att JA...man ska alltid tanka "lekfordon" med 98 när det går. De mår mycket bättre av det och det tänker jag göra när jag får hem min TGB oxå!!! :D

God Fortsättning från mig oxå :lol:
Titel: Positiv överraskning
Skrivet av: STENE skrivet 5 januari 2007 kl. 00:13:29
Då skall jag prova det nästa gång.
Titel: Positiv överraskning
Skrivet av: Dany skrivet 5 januari 2007 kl. 09:08:04
Citat från: "Blade400"
JA...man ska alltid tanka "lekfordon" med 98 när det går.



Varför ska man det? Mår en maskin alltid bättre av 98 oktanig bensin? Finns det inga nackdelar med att använda det gentemot 95 blyfri (förutom priset?)
Titel: Positiv överraskning
Skrivet av: Hanen skrivet 5 januari 2007 kl. 10:01:03
Gjorde samma sak själv häromdan, råkade ha en dunk 98 hemma. Men jag trodde att det bara va inbilning att den gick bättre. Nu blir det 98 i fortsättningen.
Titel: Positiv överraskning
Skrivet av: andersc skrivet 5 januari 2007 kl. 10:35:50
Var tvungen att gå till botten med detta sent i gårkväll, yrkesskadad som jag är. Sög ur 98-bensinen och fyllde 95-oktanig från en dunk hemma, testkörde, bytte bensin och testkörde igen. Och nej, det var inte inbillning!

Ju högre oktantal destå "svårare" har bensinen för att antändas, dvs förbränningen sker något lugnare och mer kontrollerat. Moderna motorer med elektroniskt styrd tändning kan hantera bensin med väldigt låga oktantal men förbränningsförloppet bör ändå bli bättre med högre dito. Energiinnehållet är detsamma, oberoende av oktantal.

För min del blir det 98 i fortsättningen!
Titel: Positiv överraskning
Skrivet av: Haschi skrivet 5 januari 2007 kl. 10:50:36
Tankar alltid Shell V-Power. :oops:
(inbillar mig att det stooor skillnad)
Titel: Positiv överraskning
Skrivet av: LAHA skrivet 5 januari 2007 kl. 13:30:23
Den största skillnaden mellan 95 och 98 oktan är att det är ca 10% etanol i 95 oktan, i 98 oktan finns ingen etanol! Shell V-Power har andra tillsatser som Shell håller hemligt och är ju 99 oktanig. Jobbar i Branschen och kör på 98 :idea:
Titel: Positiv överraskning
Skrivet av: kanel skrivet 6 januari 2007 kl. 00:14:30
Hej,

95 oktan kostar mindre, men kvaliten på 98 oktan är något bättre. Dessutom brukar användandet av 98 oktan medföra något lite lägre förbrukning, knappt märkbart men kanske et täcker lite av merkostnaden.

Kanel
Titel: Positiv överraskning
Skrivet av: Dany skrivet 6 januari 2007 kl. 09:20:10
således tolkar jag det som om det inte finns några nackdelar med att köra på 98 oktanig gentemot 95 blyfri?
Titel: Positiv överraskning
Skrivet av: LAHA skrivet 6 januari 2007 kl. 09:54:27
Förutom priset då :D
Titel: Positiv överraskning
Skrivet av: zacka skrivet 6 januari 2007 kl. 13:25:40
på min ltz så kör jag mest på 98, men det har hänt ett antal gånger att det blev 95, märkte aldrig nån skillnad
då ltz är byggd för att gå på mycket lägre oktan än så
Titel: Positiv överraskning
Skrivet av: Jonas Bergh skrivet 6 januari 2007 kl. 15:59:19
sök på v-power så hittar ni många trådar om just vilken bensin som man ska använda