ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: andersc skrivet 4 januari 2007 kl. 22:06:59
-
Igår när jag skulle tanka "fyris" så var 95-pumpen trasig så det blev att fylla på med 98-oktanig bensin istället. Märkte en förvånansvärd skillnad; motorn går mjukare, tystare och märkbart mycket vibrationsfriare än innan! Någon annan som har gjort samma erfarenhet? Effektmässigt märkte jag ingen förändring. För övrigt så önskar jag alla ATV-Quad-åkare en God Fortsättning!
-
God fortsättning!
Tyvärr har jag aldrig märkt skillnad, varken före eller efter trimmet :)
-
När jag var lycklig ägare av min Ducati 900 SS så tankade jag ALLTID den med 98 och av erfarenhet kan jag säga att JA...man ska alltid tanka "lekfordon" med 98 när det går. De mår mycket bättre av det och det tänker jag göra när jag får hem min TGB oxå!!! :D
God Fortsättning från mig oxå :lol:
-
Då skall jag prova det nästa gång.
-
JA...man ska alltid tanka "lekfordon" med 98 när det går.
Varför ska man det? Mår en maskin alltid bättre av 98 oktanig bensin? Finns det inga nackdelar med att använda det gentemot 95 blyfri (förutom priset?)
-
Gjorde samma sak själv häromdan, råkade ha en dunk 98 hemma. Men jag trodde att det bara va inbilning att den gick bättre. Nu blir det 98 i fortsättningen.
-
Var tvungen att gå till botten med detta sent i gårkväll, yrkesskadad som jag är. Sög ur 98-bensinen och fyllde 95-oktanig från en dunk hemma, testkörde, bytte bensin och testkörde igen. Och nej, det var inte inbillning!
Ju högre oktantal destå "svårare" har bensinen för att antändas, dvs förbränningen sker något lugnare och mer kontrollerat. Moderna motorer med elektroniskt styrd tändning kan hantera bensin med väldigt låga oktantal men förbränningsförloppet bör ändå bli bättre med högre dito. Energiinnehållet är detsamma, oberoende av oktantal.
För min del blir det 98 i fortsättningen!
-
Tankar alltid Shell V-Power. :oops:
(inbillar mig att det stooor skillnad)
-
Den största skillnaden mellan 95 och 98 oktan är att det är ca 10% etanol i 95 oktan, i 98 oktan finns ingen etanol! Shell V-Power har andra tillsatser som Shell håller hemligt och är ju 99 oktanig. Jobbar i Branschen och kör på 98 :idea:
-
Hej,
95 oktan kostar mindre, men kvaliten på 98 oktan är något bättre. Dessutom brukar användandet av 98 oktan medföra något lite lägre förbrukning, knappt märkbart men kanske et täcker lite av merkostnaden.
Kanel
-
således tolkar jag det som om det inte finns några nackdelar med att köra på 98 oktanig gentemot 95 blyfri?
-
Förutom priset då :D
-
på min ltz så kör jag mest på 98, men det har hänt ett antal gånger att det blev 95, märkte aldrig nån skillnad
då ltz är byggd för att gå på mycket lägre oktan än så
-
sök på v-power så hittar ni många trådar om just vilken bensin som man ska använda