ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Heineken skrivet 30 december 2006 kl. 12:41:38
-
Hej på er.
Nu har jag kommit fram till milstolpen i mitt liv, där jag funderar på att sälja bilen för att köpa en SMC JOW 250.
har ju aldrig haft en fyrhjuling förut, så ni kanske kan hjälpa mig lite ?
nån som vet, är detta en duglig fyrhjuling på terräng / asfaltsväg?
hur mycket drar den liter milen?
kan man regga den så att man får sitta 2 personer på ?
den här modellen har ju 2 hjulsdrift, hur funkar det i och på snö och is ?
"huvudfrågan"
kan den här modellen ta sig upp i en riktigt hal backe ?
"huvudfrågan"
Där jag funderar på att köpa fyrhjulingen säger dom att service på en ny fyrhjuling ligger på 3 nivåer i början,
ATV ACCESS/SMC
Första service: 300 km eller efter 1 månad
Andra service: 500 km eller efter 3 månader
Tredje service: 1000 km eller efter 6 månader
SERVICE ATV MASKINER
1000 - 1500 kr beroende på vilken service interval och modell.
nåt ni också känner till ?
Hoppas på svar från alla insatta.
Mvh: Heineken
-
:!: hej där ja du den atv du visade är ej dum atv vad gäller seris så är de nog som så att de 1 hundra eller 10 mile men mer om detta kan alltid fråga din åf om då
:!: lycka till
-
Det är ett bra märke och maskin är snygg..den skulle säkert klara en hel del skogkörning men det finns en gräns där vad det gäller terrängkörning går nog inte att köra all för svår terräng eftersom den saknar lågväxel..då är det 4x4 som gäller..landsvägkörning och grusvägar skulle jag tro mer på som en underbara maskin att färdas på..och den får du ta med dej en bakpå...som vissa andra 250 maskiner borde den dra ca 0,4 per mil...Så lycka till med ditt köp :D
Ingemar På
WWW.NORRLANDSATV.DINSTUDIO.SE
-
Hm, alltså, verkar det vara en markant skillnad på 2wd och 4wd vid terräng upplevelsen.
men om vi tittar på en fyrhjuling i helhet som ska gå blandad körning,
vad ska man välja om man ser till priset ?
en Spritt ny 2wd fyrhjuling eller en begagnad 4wd ???
vad skulle ni välja ???
-
Hej grabben...
Kan bara tala för mig själv... men jag kör en 250 barossa -04 (snart lagad ;) ) men den ser jag mest som en ren bus maskin.... visst inga problem att köra i byn och grusvägar, och jag och kompisarna leker för fullt i grushålan och i slalombacken..... men om du ska köra lite mer terräng så är nog 4x4 att föredra... Även!! om jag blev förvånad hur gött jag tog mig fram sedan jag fick på crossdäcken.. helt underbart...
Så.. gillar du att busa och "drifta" så är ju en 2x4(?) jättekul och leka med.. känner att min nästa maskin kommer oxå att bli en 2 hjuls bus maskin .. komma i en kurva på grusvägen med ställ ... ja det är en sån skön upplevelse .... Kan inte nog beskriva hur jag längtar tills min är ihopskruvad igen efter mitt växel-låds haveri.. men nu är delarna på G :)
M.v.h
//Cheetah
-
Hm, alltså, verkar det vara en markant skillnad på 2wd och 4wd vid terräng upplevelsen.
men om vi tittar på en fyrhjuling i helhet som ska gå blandad körning,
vad ska man välja om man ser till priset ?
en Spritt ny 2wd fyrhjuling eller en begagnad 4wd ???
vad skulle ni välja ???
Som din första maskin är det ingen dålig val..det är sätt att känna på hur det är att äga en fyrhjuling och inte slängt ut massa pengar i onödan..alla måste ju börja i från grunden och sen bygga upp sej..men sen är det ju plånboken som bestämmer..visst.. har man råd att köpa en fyrhjuling 4x4 ca 70-95000:- då är det inga problem..sen villka användningområde man har..mest för kul och bus och pendlar maskin då tycker jag SMC är ett bra val..vill man köra skogen med svår terräng..finns det gott om 4x4maskiner att välja på både nytt och begagnat....
jag köpte min första maskin en Kymco 250 KXR en quad vägreggad och vad mycket nöjd med den..den for jag i från sundsvall ner till danmark..sedan hela kusten via halmstad..göteborg sedan den vägen hem via örebro....sen min andra maskin blev en Bombardier 400 XT 4x4 vägreggad och går mycket bra och även i skogen..har nu funderingar på att köpa typ av en quad maskin igen eftersom jag kör mycke efter vägen...men kommer att kanske bli svårt att lämna ifrån mej maskin..man få se..tycker ju om lite motstånd i skogen.....
Ingemar
-
Tack så jätte mycket grabbar,
snacka om snabba svar, vilken kanon sida.
blir nog en SMC JOW 250.
hoppas att ni får ett riktigt gott nytt år.
skriver nog bra mycket mer här i framtiden,
Mvh: Heineken
-
Hör av dej sen när du har köpt maskin..och berätta....
Ingemar
-
Ska jag verkligen göra.
// Hein
-
Står i valet o kvalet om jag ska välja en TGB blade eller en JOW , vad var det som fick dej att välja JOW,em?
// Gasse
-
Jag, tyckte den var så ***** snygg :P
-
Var du nöjd när du provkörde den gick den stabilt och fint med dom stora hjulen ? Var den hyfsat rapp?
// Ingmar :lol: :D :D
-
Jo den var väldigt rapp och den var ju stabil som sjutton, men, som sagt jag har aldrig haft eller kört nån förut, så jag har ju inte så mycket att jämföra med.
-
Är någon som läser detta och kan jämföra accet mellan TGB blade 250 och Jow,en?
-
Maskinerna är det nog samma i sin funktion,,men tycker att JOW är en snygg design och skulle nog välja av denna maskin.men allt är ju tyckt å smak...
Ingemar
-
TGB, n har ju rullgas , där är ju en skillnad....
-
Tumgas är säkrare, se flera diskussioner här på forumet!
Och om man vill ha rullgas så kan man ju eftermontera det!
Jag kör med rullgas på min quad, men skulle inte vilja ha det på en arbetsmaskin som man kör i skogen med!
-
Tjena grabbar, nu har jag köpt in en Jumbo!
verkligen en mycket fin fyrhjuling.
lite svårstyrd för nybörjarn bara *ler*
hastighetsmätarn har jag inte fått koll på än, men jag
ska kika imorrn.
Godnatt på er // Heineken
-
hej hennke jaha du är du lycke till jumbo 250 då
va dä gäller mätare så är de ej så krångligt alls de bare titta så ser man till slut då
mvh nisse
-
Grattis till maskinen..skicka in lite blider på den så vi får se..och kör lungt..
Ingemar på
Norrlands ATV & QUAD
-
Tack ska ni ha.
Jo lite bilder e på G.
Jag trivs bra med min jumbo,
men jag lär fan ringa om den där hastighetsmätaren idag, man får ju studs när nåt felar på en spritt ny maskin eller hur?
gah.!!!
hehe, snacka om att folk glor vid busshåll-platserna när man kommer
med den där jäveln.
tycker att bemötandet på butiken var lite halv risigt också,
hittade ingen instruktions bok dålig genomgång, men men det får man väl leva med, nog för att det förstör helhets intrycket.
skulle nog vara lite mer frammåt om jag var försäljare..
-
Hastighetsmätaren...
hm, allt finns med på displayen, i glada blå svarta färger *typ*
men km/h rör sig inte, står 0Km/h hela tiden, fattar inte....
finns två knappar till displayen, men vad gör dom då ?
hm, nån som kan hjälpa puckot här??? **** =) )
just det , bestämt dig än TGB eller JUMBO ?
// Heineken
-
Hej...
Nu kan jag andas ut, nu funkar allt som det ska!
styret var felmonterat så hastighetsvajern blev för spänd.
nu funkar det klockrent =)
Jävla fin service inne på verkstaden, skönt att det var bra grabbar där.
Nu har jag kört lite offroad och lite på väg, Helt klart en brutal maskin,
+ för display, känsla, och överblick.
- för sväng egenskaperna vid väg körning, man får en jävla bra känsla om man står upp i svängen, men sitter man och svänger och lutar sig, då känns det lite som om man chansar sig fram.
ett tips för er andra som funtar på en sån här, prova att svänga lite på vägar vid prov turen, kan ju vara jag som nybörjare som e grymt ovan.
Känns som en jävligt stabil och bred maskin.
snabb i accen och stark som en oxe på anabola i terrängen.
hm, hur är era fyrhjulingar i väg svängar och rondeller ?
är det jag som är sämst eller är det för att det just är terräng fordon ?
Älskar den mer för varje dag //
Heineken...
-
Man får väl lära sig att " burka " på rätt sätt i kurvorna. Jag har bara kört ca 20 mil med min än, så jag är inte så van. Jag vill ha lite komfort så jag har ställt dämparna i mjukaste läget, samt köpt spacers. Nästa investering blir lättmetallfälgar. Det har inte funnits så mycket att välja på tidigare eftersom modellen är så ny, men det börjar komma nu. För närvarande är min helt nedplockad för lack och ombyggnad. :twisted:
-
Hej är en ägare till Bombardier 400 XT 4x4 och den går otroligt bra på vägen så inga problem samt vad det gäller skogen går den väldigt bra och klättrar bra i svår terräng..och är nöjd med min trots att remmen har gått av 2 gånger...
Ingemar på
Norrlands ATV QUAD
-
Jag har ännu inte bestämt mej för Blade, JOW eller linhai hua vilken beslutsångest, väntar på bilder på din , finns ju ingen att provköra i närheten heller, bor i Sölvesborg.
-
Någon som vet om det är lång leveranstid på jow,en? Röd
-
ATV-huset i Göteborg har för i stort sätt omgående leverans. Hojen ska reggas också, tar ca två veckor.
www.atvhuset.se
-
Jag tycker Göteborgarna har ett oslagbart pris på sina jumbosar,
39 900 istället för det hederliga 43 800,
men beställer man den från göteborg så får man den i låda, så man får montera hjul och styre själv.
vilket kanske i sin tur är jätte lätt för en som hållt på med dyligt, men själv har jag tummen mitt i handen, dom verkar bjuda på frakten där nere också.
Göteborgarna är jävligt schyssta.
ska ta lite bilder på jumbon i morgon,
kan säga att jag är jävligt nöjd, man hittar funktioner och lätta manövreringar varje dag.
Displayens färg e så jäla skön oxå.
Kan faktiskt rekommendera en Jumbo varmt.
Jag ska greja en hemsida med lite bilder och skit på jumbon, den borde vara klar till onsdag iallafall =) )
Hoppas att ni haft en skön helg, Mvh: Heineken
-
Jasså du e sugen på en röd,
Vill bara säga att röd e verkligen skit fint. men den orangea som jag har, har fått fantastiskt många positiva komentarer och då främst för att designen passar som i handsken med färgen.
kolla på fronten, och jämför färgerna.
Lycka till // Heineken
-
Ska man behöva köra ända till Göteborg 30 mil för att få se en JOW i verkligheten?
-
Tjaba!
hm, jag tror Bil och Fritid i Sandviken
tar hem fler nu när jag köpte deras =)
annars vet jag att det ska finnas en firma 2 mil norr om gävle typ som bör ha dem hemma =)
men röd asså, vette fan, vissa verkar orange eller svart att välja på
andra verkar ha orange och röd.
Men alla e skit fina tycker jag, har dock aldrig sett en svart.
Lycka till // Heineken Sandviken
-
Måste bara sticka in här och säga,
jävlar vad jumbon är skön som pendlings maskin till och från jobbet.
saknar inte min älskade bil ett dugg.
har kört några kilometrar nu, bensin mätaren har inte rört sig en milimeter, man får hoppas att den fungerar. passerar shell macken med ett leende varje morgon =) )
full tank kostade nästa 150:- haha =)
Mvh: Heineken
-
Låter kanon ju , jag har beställt en röd idag....kan knappt bärga mej :D :D :D
-
Grattis!!!
fan vad roligt,
verkligen grattis, jag tror du har gjort ett riktigt kanon köp,
jag är så fruktansvärt nöjd med min,
körde offroad med ill killen idag,
han tyckte att det var skit roligt, sen tvingade jag upp tjejen =)
haha, till och med hon tyckte att det var roligt, så nu får jag väl
inte ha den ifred = )
den va grym i snö.
så jävla härlig att börna runt med.
förrästen, du ska väl till butik och hämta den snart, hur många dagar skulle det dröja innan du fick den ?
skulle du kunna göra mig en tjänst ?
kan du fråga inne på butiken hur gammal passageraren måste vara ?
Fatta nice och dra och fiska med en sån här maskin.
att an inte skaffat dem tidigare,
180:- skatt / år
och 1800:- / hel försäkring / år
jag säger bara Tjohooo!
Hejja Jumbo ligan =)
lycka till // Heineken
-
Bild raderad av // Heineken
-
Finns några tidigare trådar som spårat ut helt när det visas bilder där nån åker utan hjälm...
-
wow vilken muntergök
-
Hur går det för dig ? hört nåt om leveransen på den röda jumbon?
-
Nej inte än , men skulle ta en vecka ungeför och det är på måndag , tog lite kort på en röd demomaskin jag provkörde så får kolla på dom så länge och längta....., har beställt den med rostfritt system , fritt blås så man får lite gött ljud samt handskydd och funderar på polerade aluminiumfälgar , så snyggt men kostar ju lite .....
-
Jo fälgarna e schyssta, men det är det nog värt i det långa loppet =)
men det e sant* dom kostar stash $$$
kan du lägga upp några bilder på demo maskinen?