ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: banarne71 skrivet 28 december 2006 kl. 15:59:55
-
Jag var idag och tittade runt på atv-hojar. Efter ett besök på Yamahacenter i Göteborg fick jag klart för mig att det bara var Raptor 350 som är landsvägsreggad i Sverige, alla andra Yamahafyrhjulingar som är landsvägsreggade är import. Ni som har en import, har ni stött på problem? Garantierna är ju inte 5 år utan betydligt mindre, finns det andra nackdelar med en icke Yamahasåld maskin? Fördelar?
Har ännu inte köpt någon atv utan jag sonderar terrängen nu inför ett kommande köp. Jag har förstått att de flesta tröttnar på 250cc och köper snabbt en större. Jag har fastnat för raptor 350, det verkar vara en bra maskin. Kvalitet verkar löna sig, både när man äger den och när man ska sälja den.
-
Garanti från Yamma är nog bra, säkerligen bättre än garantin på import hojarna.
Om man inte vill trimma lite lite grann förstås.
Yamman är strypt och om du ens funderar på att ta bort dem så tror jag att du kan säga hejdå till alla garantier.
Likaså om någonting händer medans du är ute i terrängen och kör.
GArantier brukar bara gälla om man har skött hojen och använt den inom avsett område (landsvägskörning eftersom den är reggad)
men jag kan ha fel, fråga Yamma.
-
Det ska inte vara några problem med att ta bort trimmet, de talade om hur man gör. Garantierna ska dessutom gälla utan trim. Garantierna gäller förstås enbart om hojen är servad av Yamaha.
-
Det ska inte vara några problem med att ta bort trimmet, de talade om hur man gör. Garantierna ska dessutom gälla utan trim. Garantierna gäller förstås enbart om hojen är servad av Yamaha.
Där jag köpte (Helsingborg) tog de bort strypningarna före leverans och det med att de måste serva stämmer inte, servicarna ska vara fackmannamässigt utförda och det klarar man själv. Jag har lämnat in för garantirep med Gytr avgas och luftfilter + div trim och de har inte protesterat en gång på att det ska gå på garantin. Dock har väntetiderna varit på tok för långa :cry: Summa summarium det är tryggt att köpa av Yamaha och 350 Raptor är en bra hoj.
-
Det finns en skillnad i garantin.. 5 år från yamma 1 år från dressman. (vad jag läst mig till på detta forum)
Sedan tycker jag att vi alla borde bojkotta maskiner som inte släpps från tillverkaren själva. På så sätt kanske vi kan få dem att inse att det missar en stor marknad iom att inte släppa dessa hojar själva. Tror dessutom att de skulle bli billigare än dressman hojar... Bara vad jag personligen tycker.
-
Vad är dressmanhojar? Är det importhojar som säljs av näthandlare?
Yamaha-Sverige har ju valt att inte vägregga något annat än Raptor 350, importhojarna byggs tydligen oftast om i Tyskland för den svenska marknaden. Det knepiga är att importhojarna reggas för två personer medan de svensksålda hojarna är reggade för en. Detta är en liten miss då jag gärna skulle vilja min sambo med på hojen.
Är det någon som upplever det som ett problem med importhojar, garantier, bemötande från yamahaåterförsäljare etc?
Jag har sett några bra hojar på Blocket, kanske det kan bli något.
Mr Banarne
-
Dressman är Stenes slang för Dresel, (tyska). Finns franska Motobike, Italienska Paoletti, SV och Valenti. Så har du engelska Quad-World samt någon jag säkert missat.
Alla dessa finns att tillgå i landet, ungerfär samma homologering, dvs strypning samt anpassning.
Vill du ha frugan på bönpallen så har du nog inga alternativ.
-
Skulle det då vara klokare att skippa den femåriga garantin och satsa på en dressmanhoj? Ska jag då istället köpa en begagnad Raptor 700 istället för en ny eller bättre begagnad Raptor 350?
350 skulle iof duga alldeles utmärkt tror jag. I tanken har jag redan bytt upp mig från SMC 250/300 till Raptor 350. Jag vill ju unte hamna i sitsen att jag vill byta om ett år, maskinen ska hålla och den ska vara "intressant" för många år framåt. Jag kanske har blivit för insnöad (förlåt uttrycket i dessa barmarkstider) på Yamaha. Yamahasäljaren rekommenderade även andra kända märken, såsom Kawasaki, Suzuki etc. Jag skulle dock hålla mig ifrån mindre kända märken. Någon som vill kommentera detta?!
/Mr Banarne
-
Jag ska inte besvara min egen fråga men jag undrar samtidigt vad som händer med fyrhjulingar efter att de gått 350 mil. Jag ser inga annonser med "långmilare", trillar de ihop och försvinner in i underlandet eller vad. Hur många mil ska en hoj hålla? Vad jag förstått är Raptor 350 en vägmaskin medan 450 är en crossmaskin med en mycket trimmad motor, hur det är med 700 vet jag inte. 350 servas var 50 timma, 450 vad 5:te. En tvåhjuling kan ju gå flera tusen mil utan problem.
Bara en reflektion. :)
-
Det finns en skillnad i garantin.. 5 år från yamma 1 år från dressman. (vad jag läst mig till på detta forum)
Där jag köpte (Helsingborg) tog de bort strypningarna före leverans och det med att de måste serva stämmer inte, servicarna ska vara fackmannamässigt utförda och det klarar man själv.
Tror inte Yamaha ger 5 års garanti på en landsvägsreggad 350. Läste detta på hemsidan:
Från 1 januari 2005 erbjuds utöver 2 års fabriksgaranti en 3 års förlängd garanti på motor, elektronik och växellåda, oberoende av körsträcka. Alla Yamaha standardmotorcyklar från 250 cc och uppåt samt arbetsfyrhjulingar omfattas. Tävlingsmotorcyklar och lekfordon innefattas således inte av garantin. Garantin gäller enbart för maskiner som är levererade av auktoriserad Yamaha-återförsäljare och att underhållet sköts enligt serviceboken hos en Yamaha-verkstad. För att garantin ska gälla måste motorcykeln eller fyrhjulingen vara privatägd och inte användas för exempelvis budkörning eller som övnings-MC vid trafikskolor. Normal förslitning och detaljer som är att betrakta som förbrukningsdetaljer, som exempelvis glödlampor, strömbrytare och kopplingslameller, omfattas inte av garantin.
Så enligt min tolkning så har man nog "bara" 2 års garanti, precis som även ex Kymco ger samt att den måste vara servad hos auktoriserad yamma verkstad. Kan vara värt att begrunda!
-
i den prisklasen skulle jag valt en ltz 400 istället ny el fin beg. den är bättre på "allt" - sen så krånglar den inte heller el pajar så då behövs väl ändå ingen garanti :?: :wink:
-
Så här står det när jag tittar på deras hemsida, och det är direkt olagligt att kräva service på Yamaha för att garantin ska gälla. Men nog är det värt ett par tior för en bra garanti!
Från 2005-01-02 införde Yamaha en kostnadsfri 3-årig tilläggsgaranti.
Garanti upp till 5 år gäller Yamaha motorcyklar, ATV.
Detta innebär att förutom den normala fabriksgarantin, mc 2 år ATV 2 år, så får du tre års förlängd garanti på motor, växellåda och elektronik.
Tryggheten i Yamahas förlängda garanti är att kunden kan vända sig till närmsta Yamaha handlare vid eventuella garantiåtgärder.
Yamahas förlängda garanti följer fordonet och inte ägaren vilket medför ett klart stabilare andrahandsvärde.
Att vara kund på Yamaha Center ger dig trygghet.
-
jo men atv innebär nog arbetsfyrhjulingar och inte vägreggade sportmodeller tror jag....
-
"nog" är ett ord som inte skall nämnas i en så här viktig sak, ATV är en förkortning av All terrain vehicles alltså terrängfordon. Var du har fått det ifrån att garantin inte skulle gälla förstår jag inte, 350:n säljs dessutom mc reggad så den uppfyller 2 av kriterierna för att omfattas av garantin.
-
Så då har jag kontaktat en Yammaåterförsäljare som säger att 350:n räknas som en sportmodell och att detta innebär att den bara har 12 mån garanti från Yamaha. Inget nog i detta inlägg!!!
-
Så då har jag kontaktat en Yammaåterförsäljare som säger att 350:n räknas som en sportmodell och att detta innebär att den bara har 12 mån garanti från Yamaha. Inget nog i detta inlägg!!!
Då kan jag garantera dig att han inte är säljare på Yamahacenter, för de lämnar 5 års garanti. Detta vet jag då jag köpte min där för mindre än ett år sen! Står inskrivet i handboken som medföljde maskinen, så han du pratat med vet inte vad han pratar om. Vdare skulle det vara intressant att veta vad det är för sportmodell han talar om, mc eller ATV båda omfattas ju av garantin. Jag hoppas att vi alla pratar om reggade maskiner, annars gäller helt andra garantiregler.
-
Då har jag ringt till två yamaha center (karlstad och örnsköldsvik). De sa att det är max 12 mån garanti på en 350 från Yamaha. Garanti tiden hade inget med registreringsformen att göra utan mer vad cyklen ansågs vara. 350 anses av yamaha vara en competition maskin och därav den korta garanti tiden. 5 år avser bara arbetsfyrhjulingar.
Så du lär kolla upp vad din återförsäljare fått 5 år ifrån.
-
De har ju skrivet att tävlingmaskiner o lekfordon inte omfattas av garantin, och Raptorn är inget av det. Garanti som gäller ett år står överhuvudtaget ingenstans, inte ens konsumentköplagen stöder detta!
-
nej men så verkar det vara iallafall. När jag nämnde 5 år för återförsäljaren i örnsköldsvik sa han direkt nej....Han var mer inne på 6 mån men sa att det max kunde vara 12 mån garanti vad gäller 350:n. Svagt tycker jag att bara lämna 1 år på en såpass dyr cykel. Då har ju Kymco tom bättre (2år) tror jag.
-
Här står det dock mer åt ditt håll vad gäller garantin:
http://www.yamahacenter.com/templates/Page.asp?id=2437
Där verkar det ju som om även vägreggade maskiner har längre garanti...
Nu blev man osäker igen....
-
Jaja den som lever får se :D står i bytartankar så jag lär inte få något problem med det 8)
-
Kan det inte vara skillnad på 350 reggad och oreggad?? För de inlägg som jag läst postat av ägare till Yamma 350 (=inte dressman) så är det 5 år för reggade maskiner.
-
Den 350 som jag tittade på hos Yamahacenter i Göteborg var det 5 års garanti på, stod på skylten till cykeln samt säljaren sa detta, ingen tvekan där inte. Denna garanti måste ju vara värt en hel del då den följer hojen, bra för andrahandsvärdet.
-
Som jag nämnde i ovanstående inlägg så spelar det inte någon roll (allt enligt Yamaha Center i Örnsköldsvik) om hojen är reggad eller inte. 350:n räknas som en competition modell och har därför enbart 12 mån garanti från Yamaha. Noteras att Yamaha Center i Karlstad sa ungefär samma sak gällande garantin, dvs 12 mån garanti på en vägreggad 350.
Han var noga med att påpeka att det inte var tal om några 5 års garanti på dessa hojar.
Tydligen fler som fått denna info:
http://www.blocket.se/vi/10279150.htm?ca=11_s
Garanti från jan 06- jan 07
-
Som jag nämnde i ovanstående inlägg så spelar det inte någon roll (allt enligt Yamaha Center i Örnsköldsvik) om hojen är reggad eller inte. 350:n räknas som en competition modell Han var noga med att påpeka att det inte var tal om några 5 års garanti på dessa hojar.
Vilken tur att man inte bor där uppe, jag har ju närmre till Helsingborg och där gäller iaf garantin i 5 år. Att 350:n skulle vara en competitionmodell kan man ju hålla med om men vad kallar han då R1:an, Satellit eller missil :D och hur gäller i så fall garantier på den :D :roll:
-
Nu ställer dock min sambo somkrav att vi båda ska kunna åka på fyrhjulingen varför tyvärr Raptor 350 måste utgå ur mina planer. Någon anna maskin ni kan rekommendera? En kvalitetsmaskin som håller länge samt levererar nytta och nöja, mest nöje. En quad med andra ord.
/Banarne :P
-
Adly 300, den hänger nästan på en 350 Raptor! Och så är den betydligt billigare.
-
Hur står sig Adlyn i kvalitén? Är det något att ha? Jag gillar inte b-maskiner vare sig det gäller verktyg eller hi-fi etc.
-
Hur står sig Adlyn i kvalitén? Är det något att ha? Jag gillar inte b-maskiner vare sig det gäller verktyg eller hi-fi etc.
Kör själv en Adly 300 Crossroad -06. Har hittills kört 450 mil helt utan problem så jag är helnöjd med min. Enda nackdelen är att den behöver bestyckas om från original 130 till 140-160 nånstans för att gå helt bra. Kör dock min helt original (drevat upp en kugg fram bara) och är som sagt supernöjd.
Ska dock inom kort köpa en större maskin då man alltid vill ha mer efter ett tag :wink: .
Men Adlyn är helt ok för sin prisklass vad gäller prestanda och kvalitet. Klart köpvärd enligt mig.
-
Nu har jag ingen själv men de jag träffat som har sådana är jättenöjda!
Men det är troligtvis som med allt annat, man får vad man betalar för.
Du kan ju fråga i Adlyforumet vad ägarna tycker om sina maskiner!
-
En dressman reggad raptor 350 är reggad för 2...
-
Du verkar veta det mesta STENE. Känner du till någon seriös handlare som säljer 350, 660 och 700 dresslade, nya eller begagnade.
Kanske också suzuki ltz450 eller liknande. Är alla hojar som inte säljs av auktoriserade återförsäljare dressmanhojar?
Detta blir mitt sista inlägg för i år. Vi syns i spalterna nästa år.
Jag önskar alla nyfunna vänner här på ATV Center ett gott nytt år och ett gott nytt atv år.
:D Banarne
-
Det finns flera bra ÅF'are. Min egen tycker jag funkat kanon: Fyrhjuling.se (Jag har "bara" haft att göra med stockholm's grabbarna). De har ett genuint ATV intresse och har alltid kunna hjälpa mig.
Sedan har vi nicke på minhoj.se.. Har inte gjort några affärer med honom personligen men vad jag läst här på forumet så är han bra.
Denadaoffroad Samma som minhoj läst om dem men inte gjort några affärer med dem.
nonne.. Minns inte vad hans butik heter.. Och samma sak här, jag har aldrig gjort affärer med honom personligen.
TROR de är de "största/äldsta" 4 hjulings handlarna. Nu vet jag inte om de har just en raptor 350 med på deras hemsida men jag skulle tro att alla kan plocka hem en om du pratar med dem.
Det finns säkert fler seriösa ÅF'are men dessa är några som jag vid ett flertal tillfällen läst gott om. Så om du skriver vart du bor kanske några andra här kan hjälpa dig att hitta en seriös ÅF nära dig. Jag har inte längre än att jag kan ta min hoj och åka till fyrhjuling.se vilket varit kanon. Då kan man bara svänga förbi och be om råd och tipps.
-
Som jag nämnde i ovanstående inlägg så spelar det inte någon roll (allt enligt Yamaha Center i Örnsköldsvik) om hojen är reggad eller inte. 350:n räknas som en competition modell Han var noga med att påpeka att det inte var tal om några 5 års garanti på dessa hojar.
Vilken tur att man inte bor där uppe, jag har ju närmre till Helsingborg och där gäller iaf garantin i 5 år. Att 350:n skulle vara en competitionmodell kan man ju hålla med om men vad kallar han då R1:an, Satellit eller missil :D och hur gäller i så fall garantier på den :D :roll:
:lol: Kan bara hålla med dej LAHA. Luften är nog väldigt tunn där uppe :wink: (skämt)
-
I morgon ska jag till ATV-Huset i Göteborg och provköra SMC 300 och SMC JOW 250. Jag måste få en referens, jag har ännu inte provkört någon atv :? . I morgon ska det bli av i alla fall, hoppas at det inte regnar!
-
Min är över 12 mån och jag har den just inne på garanti rep...
-
Efter att ha provkört både E-ton 250 och SMC 300 kan jag bara konstatera att SMC 300 är en acceptabel hoj, E-ton 250 med hydrostat var ingen höjdare. Den var långsam och slö i accet samt att knäna slog i framskärmarna.
Dock skulle en maskin med lite mer klös och mindre vibrationer vara ett önskemål, som sämst en Raptor 350 men gärna en större Raptor.
Är man som jag van vid tvåhjulingar var det en mysko känsla att köra fyrhjuling. Den uppför sig inte alls på samma sätt som en tvåhjuling. Den slingrar sig mer på vägen och är känslig för spår i asfalten. Efter att ha kört E-ton blev jag lite besviken på konceptet, är det verkligen så roligt att köra fyrhjuling? SMC 300 visade att det kan nog vara roligt. En bättre hoj skulle nog få mig att inte tveka alls. Jag måste dock provköra en sådan först.
Vi syns och hörs!
Mr Banarne
-
Om du kommer från 2 hjul (vi är några här som gör det) så finns det risk att du kommer att bli besviken på acc och topp fart (du får MYCKET mer acc och topp fart för pengarna om du väljer en 2 hjuling). För min del så hittade jag en massa andra fördelar. Det går att köra barnen till dagis, det blir bara roligare när det är halt ute = det går att köra året runt. Sedan valde jagen hoj med dragkrok och ctv för att kunna släpa runt på diverse saker.
-
Jag ser att du kör en Linhai 260. Tycker du att den är tillräcklig i motorkapacitet för vanlig landsvägskörning, körning i stan etc. Jag har själv barn som ska till dagis, jag ska till arbetet och det ska handlas.
Tycker du att fordonet blir mest som ett transportmedel eller fungerar din hoj också som en "leksak", alltså att den ger dig njutning, fart och skoj.
Jag kollade upp lite bilder på hur en Linhai 260 ser ut och den påminner väl en hel del om SMC JOW 250/300.
Ha´t bra!
/Banarne