ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: Tintin skrivet 27 december 2006 kl. 22:32:09
-
Har funderat lite på om man kan sätta i ett extra batteri för att få lite extra buffert när man kört länge med många elförbrukare på. Kan man helt enkelt ta ett batteri till och parallellkoppla det med originalbatteriet (alltså plus mot plus och minus mot minus), eller kommer något otrevligt att hända då? Måste man ha reläer och grejer? Tacksam för alla tips!
-
gogglade lite o hittade följande... en del hittade jag på ett amerikansk forum
http://www.newmarpower.com/bi_100/bi_100.html
http://www.newmarpower.com/pdf/Manual-Battery%20Integrators.pdf
http://www.westmarine.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=10001&keyword=3831393&jspStoreDir=wm51&productId=91533&resultCt=1&catalogId=10001&ddkey=SiteSearch
hoppas detta är en bit på vägen :-)
-
Det bör väl fungera bra, utan extrareläer och "grejor", men förutsatt att båda batterierna är av samma volt och ampere styrka, det blir ju dubbel ampere du får, blir samma effekt som om du skulle haft ett "stort" batteri, går väl att jämföra med bilbatteri, ett "startbatteri" har ju ofta högre amperstyrka än ett "vanligt" bilbatteri.
Frågan är ju bara om generatorn klarar att "mata" batterierna med tillräcklig ström, det tar ju längre tid att mata 2 batterier, och samtidigt som du plockar ut mycket ström på en gång, med massa lampor etc.
-
Tackar för tipsen! Tror jag har blivit lite klokare nu. Har kollat runt på lite andra sidor också och konstaterat att det man ska ha nog är ett skiljerelä, men den där omställaren du länkade till Tribon, såg också intressant ut. Verkar som att den fungerar dels som skiljerelä, dels så att man kan välja vad som ska gå när. Ska kolla vidare om man kan hitta något sådant i någon svensk butik.
-
kolla med någon husvagnscenter eller marincenter.. där borde dom ha rätt saker...annars borde väl lite större bilstereo moddare ha något förslag på ett vettigt alternativt
-
Det kan vara smart att ha ett relä som styr vartifrån du tar ström.
Jag skulle koppla relät till helljuset så att extra batteriet kopplas in bara när helljuset används , det är ju då det behövs. Likaså laddas det vanliga batteriet först när man kör utan heljus och man riskerar inte att stå med 2 dåliga halvladdade batterier.
Det extra batteriet laddas hemma med extern laddare.....
-
Det där sista va ingen dum ide´, att ha det extra batteriet endast vid helljus (och kanske extra lulllull) :)
-
Hej.
Kolla www.hjertmans.se och sök sedan på artikelnummer 5448-702.
Det är en skiljediod som gör att "startbatteriet" laddas först och sedan när det är fullt så laddar den "förbrukarbatteriet".
Hoppas det var var värt en funderare i alla fall :)
Ha´t pent!!
-
Är det vinsh på gång eller :)
-
Hej.
Kolla www.hjertmans.se och sök sedan på artikelnummer 5448-702.
Det är en skiljediod som gör att "startbatteriet" laddas först och sedan när det är fullt så laddar den "förbrukarbatteriet".
Hoppas det var var värt en funderare i alla fall :)
Ha´t pent!!
En normal skiljediod käkar ca 1,5 volt spänning, och det är det sista man vill ha på en hoj som redan laddar klent.
Jag hade rekomenderat att du antingen monterar 2 likadana batterier paralellkopplat (+ till + och jord till jord) och hjälpladdar dom med en lite laddare när du står parkerad (tex en c-tek 800 eller liknande "smart" laddare.
En annan modell om du har svårt med att underhållsladda på plats är att du har ett lite störra batteri, tex 20-25Ah som du har snabbkontakter på (truck-kontakter), så kan du enkelt ta med dig batteriet hem och ladda det där, och kan du ta med dig det när du vet att du kommer behöva det (vinschning av timmer i skogen eller mycket mörkerkörning)
Skiljereläer och liknande kan man få att fungera bra, men oftast är det mycket kabledragning och mycket pyssel innan det fungerar tillfredställande.
Jag har mycket erfarenhet av strömslukare både i terrängbilar, arbetsfordon och i extrema bilstereoinstallationer. I arbetsfordon köper man en laddstyrning och specialgenerator för massa tusen för att få det att fungera bra. I bilstereobilarna bygger man efter behov, med alltifrån skiljerelä för separata start och förbrukningsbatterier, till boost-bankar för att få ut 16-18V till slutsteg för att maximera prestandan.
Ska du bara ha mer kapacitet för tex extraljus som du bara använder ibland kan generatorn ev klara ett större batter utan underhållsladdning, men använder du mer krävande grejjer så kanske du ska satsa på ett separat elsystem till tex vinschen, med överkopplingsbrytare.
-
hei.
vi prøvde å montere Xenon lys på ein raptor 350.
å den klarte ikkje å starte begge lampene. trekte for mye.
finst det noen generator som ein kan kjøpe som kan levere meir?
er sterkere?
eg har ein dinli 450 dmx å kun eit lys .Xenon veldi bra lys. ingen problem med meg.
men eg tenkte å montere extra lys på min å da vil eg sikkert få bedhov for større generator eller batteri.
hvor får eg kjøpt dette kansje?
-
Ett intressant spörsmål, många idéer som sagt, men skulle gärna vilja höra lite mer om olika erfarenheter. Har själv funderat lite, men återstår att se vad en generator hos en ATV levererar, samt vilken batterikapacitet som behövs för vinschen till timmerkärran.
Ref:
- DUAL BATTERY CONTROL KIT, PN 77977 (http://www.warn.com/atv/accessories/dual_battery_control.shtml) - warn.com
- Elektrisk inkoppling av kran-vinschen? (http://skogsforum.se/viewtopic.php?f=21&t=10847) - skogsforum.se
- Dubbla batterier, hur göra? (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=6137.msg) - atvforum.se
- Vinsch drar mycket ström? (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=35765.msg314421) - atvforum.se
-
Nu har vi kört en Bronco winsch modell 3500 monterat på en Jula timmerkärra och ansluten till ATV'ns elsystem. Det har fungerat utmärkt hittills och vi har inte märkt några tendenser till att batteriet skall tömmas, inte heller att generator eller laddning skulle räcka till.
Vi behöver testa lite mera, gärna när det blir lite kyla igen, för att kunna ha en bättre uppfattning om vi behöver skaffa ett extra batteri eller inte för vinschen.
-
Ett skiljerelä från Biltema är en praktisk lösning, så att man med två batterier alltid har startström, samt att bägge batterierna laddas från ATV'ns generator.
"Skiljereläet medger att två batterier laddas på samma gång. När motorn startas och startbatteriets spänning når 13,3 V kopplas skiljereläet in och gör att två separata batterier (startbatteri och förbrukningsbatteri) laddas samtidigt.
När spänningen sjunker till 12,8 V kopplar skiljereläet ifrån och separerar
då batterierna. Frånkoppling kan ske när motorn stannar eller vid tomgång (låga ampere ut p.g.a. växelriktarens låga hastighet) eller när förbrukningsbatteriet har låg laddning. Om motorns varvtal ökar kommer växelriktarens uteffekt att upprätthålla spänningen. Ett brummande ljud kan höras när skiljereläet snabbt kopplar in och ut.
Detta system eliminerar risken att dränera startbatteriet, samt skyddar elektronisk utrustning för spänningstoppar vid start av motorn."
Ref:
- Biltema skiljerelä #25230 (http://www.biltema.se/sv/Bat/Ovrigt/Skiljerela/)
(http://www.biltema.se/ProductImages/25/medium/25-230_m.jpg)