ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Dempa skrivet 23 december 2006 kl. 16:10:51

Titel: Köpte en 450 igår!
Skrivet av: Dempa skrivet 23 december 2006 kl. 16:10:51
Hallå

Efter en månads letande köpte jag äntligen en quad igår!
Blev en lätt begagnad 05a.

Jag började med att kolla smc 250 och 300, Barossa can-am 250 mfl men insåg att dom tröttnar man fort på.

Gick över till hard-core maskinen LTZ400 men pga nyköpt hus så satte ekonomin stopp.

Bestämmde mig för Dinli 450, provkörde en ech köpte den direkt.

Körde tidigare en Subaru impreza men det kan bli riktigt dyrt när man är ute och leker med en sån, med Dinlin behöver jag inte oroa mig för bankrutt iaf.

Tänkte be om lite hjälp med 3 förhoppningsvis små fel.
1. Hastighetsmätaren och trippmätaren funkar inte. Visst är det givaren som sitter vid bakbromsen som styr det?
Kan någon ge mig något sorts mått på hur den ska sitta, den kan ju vara paj oxo men man kan ju prova.

2. Larmet (Thor) vägrar att larma hur mycket jag än ruckar på quaden. Vanligt fel? Tips?

3. För att få ner varvet är det då 14/38 drev som gäller?

Trimtankar finns såklart, tänkte handla grejor efter helgen.

Hur ska jag dreva för max acc (whellies)?
Vilka munstycken ska jag använda?
Avgassystemet (orginal) är rostigt så det ska jag byta. Man kan väl i princip ta en ljuddämpare från en 4-taktshoj typ yoshimura?
Hur stor skillnad blir det om man bara byter dämparen mot att byta hela systemet?

En sak till...några här som är ifrån Södertälje?

Mvh/Dennis
Titel: Köpte en 450 igår!
Skrivet av: Dempa skrivet 23 december 2006 kl. 16:16:49
Ett luftfilter typ KN kanske inte heller vore så dumt?
Titel: Köpte en 450 igår!
Skrivet av: smc300undrare skrivet 23 december 2006 kl. 19:17:35
15-38 verkar dom rekomendera , jag har satt på 15 fram å det var bättre ca 7-8km/h snabbare o jag märker ingen större skillnad på draget. givaren sitter mot drevet kolla så magneten sitter kvar?? lycka till med dinlin lite skruva kommer det att bli men inget allvarligt jag är hel nöjd :D  :D  :D
Titel: Köpte en 450 igår!
Skrivet av: Finnen skrivet 23 december 2006 kl. 19:25:34
Givaren för hastighet sitter vid bakdrevet, med magnet på drevet, den kan vara lite känslig över hur givaren pekar mot magneten, har för mig de!

Jag har 15/38 på min, går mycket fint med detta och går på mycket lägre varvtal när man ligger i ca 80-90! Går mycket skönt :D Toppar ca 130-140!
Det blir stor skillnad redan av att bara byta till 15 fram också, framdrevet gör mest skillnad!

Jag använder 160 i huvudmunstycke och kör med skumfilter, fungerar mycket bra, samt att jag borrat ett hål som är ungefär som en 5kronas strl. så att den får mer luft!

Att byta till ett helt nytt helsystem gör mer skillnad än att bara byta dämparen! Det kanske blir lite skillnad av att bara byta dämparen men inte lika mycket som med ett helsystem!
Titel: Köpte en 450 igår!
Skrivet av: sunfire skrivet 23 december 2006 kl. 21:02:21
Jag gissar på att larmet är paj. Hade själv ett larm som la av efter ett tag som betedde sig precis som du beskriver.

Ang. drevningen är det väl inte helt lätt att lyckas med båda önskningarna efter som lägre varv motsvarar sämre ax och tvärt om.