ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Loncin => Ämnet startat av: Lången skrivet 25 april 2026 kl. 12:52:09
-
Vilken motorolja?
Loncin Desert Storm 250. 2006. Manuell växel utan frikoppling. Motorn klarar sig säkert på vanlig olja som till bilen, men frågan är; kräver denna lite udda växellådan någon speciell olja?
-
De allra flesta (manuella) maskiner har våtkoppling i oljebad, manuell låda utan koppling har förmodligen en slungkoppling i oljebad utöver en vanlig koppling som styrs av växelpedalen så jag skulle säga att du behöver mc-olja / olja märkt JASO MA.
Bilolja har oftast friktionsmodifierare som gör att våtkopplingar börjar slira. Dessutom är det risk att det inte räcker med att byta till mc-olja för att fixa problemet, det kan kräva byte av koppling då tillsatserna sätter sig i materialet.
Om växellådsoljan är separat från motoroljan så måste du nästan kolla upp vad den ska ha, vissa ska ha 75W-90, andra motorolja och en del ATF.