ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: Machom skrivet 15 oktober 2024 kl. 23:47:52

Titel: Polaris Ranger 400, strypt?
Skrivet av: Machom skrivet 15 oktober 2024 kl. 23:47:52
Hej,
Lurar på en Polaris Ranger 400 men den är reggad som traktor a. Innebär det att den är strypt då? Går det isf. att ordna bort på något smidigt sätt? Eller är det över huvudtaget inte en maskin man vill köra fortare än 40km/h pga. av kunsteuktionen?
Titel: SV: Polaris Ranger 400, strypt?
Skrivet av: GeFeldz skrivet 16 oktober 2024 kl. 06:14:48
Traktor A är strypta på 40 km/h, oftast elektroniskt. Om handlaren kan/vill avstrypa den eller inte är en annan sak. När jag köpte min Arctic 700 som var traktor A fick jag med både den strypta och den ostrypta styrboxen, det var bara byta mellan dem ifall jag behövde. Gissar att maskinerna kom med båda, eftersom man valde registreringsform mellan traktor A och terränghjuling.
Nog borde det gå bra att köra mer än 40 med en så'n.
Du har full effekt upp till 40 däremot, ingen strypning där.
Titel: SV: Polaris Ranger 400, strypt?
Skrivet av: Machom skrivet 16 oktober 2024 kl. 07:33:27
Traktor A är strypta på 40 km/h, oftast elektroniskt. Om handlaren kan/vill avstrypa den eller inte är en annan sak. När jag köpte min Arctic 700 som var traktor A fick jag med både den strypta och den ostrypta styrboxen, det var bara byta mellan dem ifall jag behövde. Gissar att maskinerna kom med båda, eftersom man valde registreringsform mellan traktor A och terränghjuling.
Nog borde det gå bra att köra mer än 40 med en så'n.
Du har full effekt upp till 40 däremot, ingen strypning där.

Tack för svar! Så det är styrboxen som stryper alltså? Vart får man tag på en ostrypt sådan tror du? Jag skulle helst regga om den till MC så jag får döna på ute på vägarna också. Är det realistiskt att ge sig på eller är det för byråkratiskt och dyrt?
Titel: SV: Polaris Ranger 400, strypt?
Skrivet av: Machom skrivet 16 oktober 2024 kl. 09:12:11
Traktor A är strypta på 40 km/h, oftast elektroniskt. Om handlaren kan/vill avstrypa den eller inte är en annan sak. När jag köpte min Arctic 700 som var traktor A fick jag med både den strypta och den ostrypta styrboxen, det var bara byta mellan dem ifall jag behövde. Gissar att maskinerna kom med båda, eftersom man valde registreringsform mellan traktor A och terränghjuling.
Nog borde det gå bra att köra mer än 40 med en så'n.
Du har full effekt upp till 40 däremot, ingen strypning där.

Har klurat ut att det är en förgasarmaskin så jag tänker att det förmodligen inte handlar om en styrbox utan en mekanisk spärr? Har du någon gissning på vart och hur den sitter?
Titel: SV: Polaris Ranger 400, strypt?
Skrivet av: GeFeldz skrivet 17 oktober 2024 kl. 06:55:53
Strypningen lär fortfarande vara elektronisk, förmodligen bryter den tändningen vid 40 km/h.
Rent teoretiskt kan det ju vara en mekanisk spärr som hindrar dig att gasa mer än att den går 40, men då har du ju inte full effekt i maskinen. En så'n spärr var det på min MC-reggade CF Moto 800, men den gamla mc-reggningen hade ingen fartgräns utan gränsen var 20 hästar.

Angående att regga om från traktor till MC, det är bara glömma. Teoretiskt sett kanske det finns nå'n som har lyckats, men det lär ha kostat rejält med tid och pengar.
Numer måste du dessutom ha en diff som går att öppna på bakaxeln för att regga som MC, bara där har du ett rejält projekt för de allra flesta maskiner har helt enkelt en vinkelväxel bak.