ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tester och Recensioner => Ämnet startat av: Rickard Marklund skrivet 3 oktober 2024 kl. 08:50:49
-
Så var det då efter 15 år beställt en ny ATV som ska levereras så snart som möjligt.
Tråkigt nog fanns ingen adpatersats mellan min gamla bandsats och nya chassiet, så där måste vi göra nåt MCgyver-liknande för att det ska kunna fungera.
Märkligt att de inte fixat det hos can-am? (Eller kanske inte, de vill ju tjäna pengar på att sälja nya bandsatser.)
Blev ett riktigt impulsköp, något som jag inte är känd för, men helt ärligt så kollade jag i princip inget innan, jag förutsatte nämligen att det skulle bli problem att hitta en maskin som min gamla (Can Am) Apache bandsats skulle passa till, om jag kikade på andra fabrikat, så jag åkte direkt till Can Am-ÅF i Piteå.
De hade nedsatt pris (12 000 kr) på Can-Am Outlander MAX PRO XU T HD7 och den kändes helt OK att köra, så jag bara köpte.
MAx innebär att det är den förlängda modellen med plats för två, tror den kostade 10 000 kr mer än den korta modellen.
Min gamla Outlander 800 XTP har ju gjort ett bra jobb i alla år, men nu var det en del grejer som behövde fixas, och det ville jag inte göra själv, eller betala för - det kändes helt enkelt bättre om märkesverkstan får göra det jobbet och sälja den till någon annan lycklig ägare.
Mest akut var väl att jag körde sönder en drivknuts-damask i somras, råkade linda upp en kätting runt drivaxeln vänster bak, så den började läcka lite fett - har fått stå sedan dess medan jag funderat hur jag skulle göra.
Nu blev det i alla fall som det blev, och så här i efterhand har jag kollat en hel del på tester på youtube, och "alla" verkar tycka att den är klassledande, så kanske gjorde jag ett bra val ändå.
Slutpriset hamnade på 192900 kr
Rabatt 17100 kr
175800 kr alltså.
Då har jag utrustat dem med följande:
1. 60" plogblad i plast (Blir intressant se om det är plast eller stål, han SA stål, men för mig spelar det ingen roll, jag sa bara "billigast möjliga")
2. Plogfäste med snabbkoppling
3.Ny linstyrning för vinschen, med större nedre rulle så vajern ska hålla lite längre innan den går av när man plogar.
4. "Drift cutter" för plogbladet, alltså plåtar som gör att man får med mer snö innan det börjar trycka ut på sidan.
5. Montagesats för bandsats, passar ju inte min, men behövs även om man ska göra modiferingarna som vi planerar.
6. Track module kit, en elektronikenhet som gör att hastighetsmätare och ODO visar rätt även om utväxlingen på bandsatsen är mycket lägre än med hjulen monterade på maskinen.
7. Handtags och tumvärmare
8. Vindruta
9. Support smartphone kit. En förhöjning som jag tror krävs för att fästa vindrutan med, men den funkar också som mobilhållare.
10. Deflector air kit, en svart plastbit som ansluter mellan vindrutan och instrumentbrädan så det inte ska bli kalldrag nedanför vindrutan, gissar att den är fast monterad och inte vrider sig när man styr.
11. Monteringen av all utrustning ingår.
Vad jag fick i inbyte är mellan mig och företaget, men det var inte så mycket med tanke på det behov av service och reparationer som finns.
Sen ska de ju tjäna en slant också.
Skönt slippa försöka sälja den själv i alla fall, troligen hade jag väl behövt lägga ut ett par tiotusen på att fixa till den innan försäljning om jag skulle kunna sälja den, och sånt krångel vill jag verkligen inte hålla på med.
Jag hoppas kunna klara mig i 15 år till med denna, och då är man 74 år, oklart om man ska köra mer sen...
Hittar inga bilder med exakt den utrustning som sitter på min, men bifogar en bild som är så nära som möjligt, fler bilder kommer när den finns hemma hos mig.
Maskinen på bilden är grå, men tyvärr fanns det bara militärgröna i Sverige, hur nu någon människa i beslutande ställning kan fatta ett sånt beslut att köpa in gröna övergår mitt förstånd, men vissa saker får man släppa om man inte ska bli tokig.
-
Provkörde som snabbast en kompis HD7 i somras, tror det är en vanlig kort Outlander, och den går riktigt fint. Ingen märkbar fördröjning i gas-responsen som det var på tidiga el-gas-brp och bra med kraft i maskinen, förmodligen i samma liga som Yamaha 700 och Suzuki 750 osv. Fint tillslag i variatorerna, bekväm körställning och mysig stötdämpning.
Blir förvånad om du inte skulle vara nöjd, förutom skönsången från en v-twin och vikten när du plogar. Just för plogning är det ju bättre ju tyngre maskinen är =)
-
Jo, det är kul när det händer nåt när man gasar, men med åren har det blivit allt mindre nöjeskörning, använder den mest för att skotta att flytta båten mellan sjöar, och när jag nöjeskör puttrar jag mest bara runt i maklig fart.
Har en Polaris 850 SKS skoter som jag kör för att ha kul istället, där händer det verkligen saker när man trycker på gasen.
Och en Can Am spyder, det är ju också skapligt bra drag i den.
Den här fyrhjulingen går ju bara 60 km/h, men då är jag å andra sidan laglig för första gången i mitt liv, så det är ju också en fördel, egentligen är det väl bara om man ska åka långt det är bra om man kan köra fortare, men inte ens med min gamla maskin känns det väl som någon hälsokur att ligga i 90 km/h eller mer någon längre sträcka, så jag är inte så brydd om maxfarten, viktigast är ju att man har tillgång till all effekt tills den stryper på fartspärren.
Det enda smolket i glädjebägaren är ju det där med att bandsatsen inte passar med ett originalkit för monteringen, det gäller ju verkligen att det håller, kan bli dyrt om bandsatsen slår runt och krossar alla plast den kommer i kontakt med.
Kan vara farligt dessutom, om ett ben kommer i kläm.
Om inte killarna på verkstan kan fixa det så är svågern NC-operatör och har tillgång till alla maskiner som behövs för att göra nåt som håller, verkar inte som att det ska vara hel omöjligt tycker jag.
Kanske får man ett litet "atv-intresse-revival" nu igen, för det är ju alltid kul med nytt, känns som att det kan bli lite mer körning nu i alla fall.
Inget är som väntans och längtans tider i alla fall, det verkar gälla hur gammal man än blir.
Snöskottningen med bandsats går rätt bra även om den är lite lättare, om den nu verkligen är det (har inte kollat), tycker den ser rätt mycket större ut, både bredare och längre, och högre.
Utan bandsats går det inte skotta så långt in på säsongen hos oss, måste göra rätt branta snöramper för att bli av med alla snö på den egna gården, så med hjul börjar det spinna loss rätt snart, så bandsatsen är helt nödvändig, och förlänger ju dessutom nöjes-säsongen så den stäcker sig året om. ()p
-
Låter som ett vettigt köp.
Testat köra hd 5 och hd 7.
Tror även att jag testade en hd7 med bandsats i vintras.
Gick fint och jag tror att effekten räcker för det mesta.
Blir intressant att höra vidare om du blir nöjd med köpet.
-
Killarna på verkstan fick dit bandsatsen, men jag tror inte det kommer att hålla, och det blev feljusterat i framvagnen så det måste göras om.
Lätt hänt om man inte har den 15 år gamla isntallationsmanualen (som jag hade kvar hemma), när jag kollar så måste det justeras om minst 50 mm i fram, och det går inte för att gängstången är för kort.
Även bak ser det lite klent ut, så jag och svågern ska göra om och göra rätt, så jag inte behöver oroa mig för att antirotationsstagen ska lossna, och bandsatsen ska slå sönder plasten.
Schyst nog behövde vi inte betala för det jobb de gjort för att anpassa montagekitet, så det är "förlåtet" att det inte blev som jag anser att det behöver vara för att hålla över tid.
Nu kommer vi göra det mycket mer likt som det ser ut på en modern bandsats, med de kraftigare gängstängerna, kraftigare kulleder och med gummidämpare på plats för att slippa de värsta tvära slagen som kan knäcka bultarna.
Så imorgon blir det att plocka loss bandsatsen, och på Måndag kör jag iväg dem till verkstan där vi ska jobba med anpassningen på ett mer seriöst sätt.
Återstår att se hur vi lyckas, kommer lägga in bilder på före och efter sen när det är klart, kan ta 1-2 veckor då vi troligen behöver beställa någon led eller gängstång.
Fick även en faktura från trafikföräkringsföreningen på 1400 kr för att jag missade att försäkra den efter att jag som privatperson köpt ut den från företaget.
Eftersom jag (som företag) inte hade för avsikt att säga upp försäkringen innan avställningen aktiverades så tog jag ingen försäkring som privatperson, man vill ju inte betala två försäkringar samtidigt.
Nu visar det sig att trafikverket rapporterar till försäkringsbolaget och de avslutar försäkringen retroaktivt från det datum som står på ägarbyteshandlingen (Gula regbeviset), så jag hade så att säga ägt den utan försäkring i 7 dagar utan försäkring.
1400 kr böter.
Idag insåg jag dock att jag faktiskt tecknat avtalet med säljaren av den nya maskinen samma dag som jag gjorde ägarbytet från firman till mig, så jag har ju inte ägt den sedan jag fyllde i ägarbytet mellan mitt företag och mig som privatperson.
SKa in idag med nya regbevisen så att företaget kan göra ägarbyte, och nu är det viktigt att det skrivs ägarbyte från den dag jag tecknade avtalet, då borde jag slippa betala de där 1400 kronorna.
Jag utgår från att företagen som handlar med maskinerna har något sort försäkring för allt de byter in.
Hoppas det i alla fall så man slipper krångla så här på en fredag.
Med bandsatsen på är den GIGANTISK, vindrutan når mig upp i pannan när jag står på marken bredvid.
Lastracken fram just under mina man-boobs. ;)
Skulle tro den är i princip lika bred som en bil med banden på.
Nåt jag missat var att den har både drag och eluttag för släpvagn, så jag kan dra släp lagligt så vitt jag kan förstå, det var en fin bonus.
-
Som jag misstänkte, det gick inte registrera ägarbyte bakåt i tiden, så jag får nog gott betala de är 1400 kronorna till trafikförsäkringsföreningen, även om jag VERKLIGEN gjorde det jag kunde för att undvika problem med försökringen.
Så här i efterhand är det ju lätt att förstå att jag skulle ringt mitt försäkringsbolag för att säkert veta hur jag skulle agera, men det är lätt att veta när det redan hänt.
Nu vet jag, frågan är om jag minns det nästa gång jag ska göra ett ägarbyte...
-5 grader nu på morgon, och även om solen skiner känns det lite sådär att gå ut och skruva bort bandsatsen i kylan, sonen som ska hjälpa mig är dessutom en sjusovare på helgerna, så jag får nog gott vänta tills det blir lite senare, och varmare ute.
Var i alla fall ut en första liten sväng igår, och det som fastnade var hur otroligt vackert motorn låter på tomgång, klockrent varvtal och ett riktigt trevlig ljud från avgassystemet.
10 plus av 10 möjliga på motorljudet i alla fall.
Fjädringen känns också bra, men det är nåt med bandsatsen som gör att det vill haka upp sig när man svänger, tror jag vet vad det är, och det löser vi med den nya setup vi planerat.
Har inte fått DPS-dosan som ska göra att hastighetsmätaren visar rätt, så med bandsatsen på stryper den effekten när hastighetsmätaren visar 60, men det kanske går 35 i verkligheten...
Borde få den där enheten nästa vecka, så det löser sig innan bandsatsen ska på igen.
Skotta snö går ju med hjulen på i några veckor, det är först när snöramperna börjar bli branta som bandsatsen verkligen gör nytta.
-
En bild på skönheten.
Den är stor som ett mindre hus.
-
Några bilder på antirotationsstagen "före" våra modifieringar.
-
En bild på skönheten.
Den är stor som ett mindre hus.
Härligt att du är nöjd =)
Om du tycker den där är stor, kolla på en CF Moto 850 eller 1000! Gänget jag kör med ibland har korta CA Outlander 1000 och de ser små ut jämfört med min maskin.
Bredden och höjden med band är ju rätt respektingivande, nya chassiet har nog bredare mellan spindlarna och något mer markfrigång.
-
Skiljer några mm.
CF moto 850 är (LXBXH) 2395 x 1264 x 1420 med 28,5 cm markfrigång.
Vikt 481 kg
Outlander 700 max är 2392 x 1209 x 1456 med 31,8 cm markfrigång.
vikt: 416,4
Med vindrutan på blir min dessutom någon decimeter högre ändå.
Och väger väl ett par kg mer än annars.
-
Den är såpass stor, alltså! Maffig =)
-
Nu är nya fästena på plats.
-
Kul revival, och en maffig maskin med bandsatsen! Ser en del likheter med mitt byte från en vägreggad taiwanes som köptes 2012 och spontanbyttes mot en HD5 XU för 120k med plog och vinch - förvisso en 2023 men ljusår från TGBn. Man får tro på ett nyväckt intresse även här..