ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Terränghjulingar => Ämnet startat av: Styx skrivet 19 december 2006 kl. 22:14:36
-
Hej alla..
Första inlägget för mig här.. 2 dagar efter inköp av min första ATV.
En Kawasaki KVF650 -02 blev det..
Grejen är att den är helt oregistrerad och jag skulle vilja ha den registrerad som terrängskoter då detta passar mig bäst. Jag vill ju gärna ha den försäkrad och kunna köra på enskilda vägar...
Är det någon som fått sin ATV registrerad som terrängskoter.?
Vart vänder man sig för att göra detta, och vad krävs.?
Jag har försökt läsa på Vägverkets, Bilprovningens hemsidor men endast hittat vad som gäller när man väl har en terrängskoterregistrerad ATV - ingent om hur man gör för att registrera den som en sådan..
Tack på förhand alla...!!
-
vet inte hur man går till väga för att registrera den
men om du säger att det är ett motor redskap!
så behöver du bara tala om chassi nr och fabrikat
och värde så kan du få den försäkrad
-
Hej!
Den ska vara CE märkt. Ska finnas ett märke på maskinen samt en sida i instruktionsboken som intygar att maskinen är CE godkänd. Är den det är det bara att boka tid för regbes och ursprungskontroll. Kostar ca 3000:- Sen är det klart!
Är det en USA modell är den 99% säkert inte CE märkt och går då inte att regga.
Detta gäller terrängskoter. Vet ej 100% säkert vad som gäller traktor mm.
-
Hade det varit en Yamaha hade det varit enkelt.....då går du bara till din SVENSKA handlare o ber dem att skicka reg. handlingar till dig för alla Yamaha är "klar".
Vad gäller Kawa så får du nog ring Kawasakis huvudkontor i sthlm o fråga, för jag tror att om du själv vill regga den så är det nog inte så enkelt.
Men jag kan ha fel....
-
Hej!
Den ska vara CE märkt. Ska finnas ett märke på maskinen samt en sida i instruktionsboken som intygar att maskinen är CE godkänd. Är den det är det bara att boka tid för regbes och ursprungskontroll. Kostar ca 3000:- Sen är det klart!
Är det en USA modell är den 99% säkert inte CE märkt och går då inte att regga.
Detta gäller terrängskoter. Vet ej 100% säkert vad som gäller traktor mm.
Tack för info..
Eftersom hastighetsmätaren visar mph kan man kanske anta att den är importerad i botten :( Instruktionsbok har jag heller ingen :oops:
Vart brukar CE-märken sitta om sådant finns.
-
Är den europasåld, brukar coc-papper följa med som intygar att den uppfyller eu:s krav. Har du inte dessa papper kan det bli helsvårt!
-
coc-papper går väl bara med maskiner som är byggda för vägen? dvs för vägregistrering.
-
gör som danskarna rega den till en traktor :D :D
-
Ingen som har en bok med CE-märket i som kan kopiera den ?
(jag betalar självklart för kopian).
På min raptor 660 så har jag klistermärket på skärmen, där det står detaljnumret = Borde gå att beställa hos sin lokal yamahahandlare om någon är intresserad...
-
Hej!
Den ska vara CE märkt. Ska finnas ett märke på maskinen samt en sida i instruktionsboken som intygar att maskinen är CE godkänd. Är den det är det bara att boka tid för regbes och ursprungskontroll. Kostar ca 3000:- Sen är det klart!
Är det en USA modell är den 99% säkert inte CE märkt och går då inte att regga.
Detta gäller terrängskoter. Vet ej 100% säkert vad som gäller traktor mm.
på min ram står det CE ....hmmm funderar också på att regga in min som terrängskoter , vill veta mer !!
-
Hej!
Den ska vara CE märkt. Ska finnas ett märke på maskinen samt en sida i instruktionsboken som intygar att maskinen är CE godkänd. Är den det är det bara att boka tid för regbes och ursprungskontroll. Kostar ca 3000:- Sen är det klart!
Är det en USA modell är den 99% säkert inte CE märkt och går då inte att regga.
Detta gäller terrängskoter. Vet ej 100% säkert vad som gäller traktor mm.
på min ram står det CE ....hmmm funderar också på att regga in min som terrängskoter , vill veta mer !!
-
Ja, jag har ju inga papper alls på den tyvärr....
Finns här någon som har en likadan som mig som vet vart ett ev. CE-märke kan tänkas sitta - hittar inget ramnummer heller. Men det lär den ju ha i alla fall...
-
coc-papper går väl bara med maskiner som är byggda för vägen? dvs för vägregistrering.
Stämmer!
på min ram står det CE ....hmmm funderar också på att regga in min som terrängskoter , vill veta mer !!
Borde gå, kolla i instr boken, det brukar finnas en sida som är ett typgodkännande, med lite tjusiga underskrifter och typgodkännandenummer mm. Det numret är viktigt för reggning.
-
coc-papper går väl bara med maskiner som är byggda för vägen? dvs för vägregistrering.
Stämmer!
på min ram står det CE ....hmmm funderar också på att regga in min som terrängskoter , vill veta mer !!
Borde gå, kolla i instr boken, det brukar finnas en sida som är ett typgodkännande, med lite tjusiga underskrifter och typgodkännandenummer mm. Det numret är viktigt för reggning.
aa men jag fick inga sånna papper med min=( förra ägaren hade slarvat bort de XDXDXD j*vla sk*t :cry:
-
Om jag vore du skulle jag strunta i och terrängregistera den och göra som någon ovan sa, försäkra den som ett motorredskap, då kan du ha Trafik/Stöld/Brand försäkring på den. Då behöver dom ett ramnummer, och det borde finnas även på din maskin.
-
Jag gjorde så att jag försäkrade den som motorredskap eller vad de kallade det..
Har inte fått priset ännu..
Vad bör en halvförsäkring kosta?
-
Betalar 1100:- hel/helår på min Honda så det borde ju knappast vara mer än det.
-
tja jag har en 450-06 sv köpt som är förreggad ..hur gör man för att få inn den i systemet?? hur o var har ni era skoterreggade 4hjulingar försäkrade??? har kollat idag ingen försäkring gäller ju om du inte kan få den påställd? å det verkar inte gå?har ce märket på skärmen men har inte hittat nå i boken? :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: hur har ni andra gjort?