ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: TCD_93 skrivet 28 juni 2024 kl. 23:50:31
-
Har fått upprepade hjullagerhaverier 2 gånger om på min Sportsman 700 -02. Första gången kunde jag efter byte av hjullager köra ca 5 dagar en sträcka till skogen och tillbaka varje dag på 2 km varpå jag märkte att cambervinklarna på hjulen plötsligt var helt fel. Båda hjullagren hade kollapsat!
Efter att haft loss allt, bytt bromsok, damaskklämmor, hjullager igen och spindelhubbar var det dags att ge sig av till skogen igen. Denna gång kom jag inte ens 1 km före hjullagren havererade igen.
Drivaxlarna (som också har bytts under renoveringen) är monterade precis som sprängskisserna föreskriver med enkel bricka, drivaxelmutter och sprint och är lika långa som de som ersatts. Någon som har några idéer och teorier om hur detta kan inträffa så fort?
-
Det låter ju osannolikt märkligt, en dålig batch av hjullager från tillverkaren? Har du nå't sätt att kolla hårdheten på materialen? Hjullager brukar ju ska vara hårda som "coffin nails", dvs REJÄLT härdade. Ta en fil och se hur svårt det är att göra åverkan på lagerbanor och rullar, du borde få fila en hel del innan du ser nå't märke ifall de är ordentligt härdade.
-
För att förtydliga så är det inte metallen eller kulorna som verkar skurit i lagret utan de yttre och inre ringarna har helt enkelt delat på sig. Kan någon form av snedbelastning från drivaxlarna orsaka detta? Axlarna är från Moose och ska vara avpassade för min modell, men man börjar ju undra om det är något där ändå som inte stämt i måtten.
-
Dessa två delade hjullager är konstigt. Vissa ska man dra med 290 Nm o vissa ska bara dras till hjulen går tungt o sedan släppa man lite.
Det bästa är nog att hitta en pressad alternativ som är inte delad. https://www.kullagret.com/category/hjullager-2 har dem flesta måtten.
Dessutom brukar dem håller längre.