ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Baxima skrivet 21 oktober 2023 kl. 18:14:30

Titel: Glapp drivaxel Kodiak
Skrivet av: Baxima skrivet 21 oktober 2023 kl. 18:14:30
Jag har en kodiak 450 2006 som glappar när man skall köra iväg.
Är det drivaxlarna som är dåliga?
Se film.
Är det bara att byta ut dom?
https://youtube.com/shorts/uqLh6TZygTg?si=Cm3x4z8r0xkF_frZ
Titel: SV: Glapp drivaxel Kodiak
Skrivet av: Micke_c skrivet 22 oktober 2023 kl. 11:32:26
Nu är det på filmen oerhört svårt att avgöra hur mycket glapp det är i själva knutarna kontra i vinkelväxeln.

Det ÄR ett glapp i vrid i en drivaxel.
Främst splinesen till knutarna. Är i både inre och yttre.

Samt ett transmissionsglapp är det ju givetvis mellan pinjong och kronhjulet i vinkelväxeln  (Det är ingen differential bak) SAMT givetvis ett glapp i växellådan också om nu kardanen följer med i vridet.
 
Alla glappen tillsammans gör en hel del i vridet på hjulet så.
Spontant ser det inte så farligt ut eftersom även kronhjulet rör sig, osv.

Men varje glapp måste bedömmas individuellt.

Enbart axeln med båda knutarna ska inte glappa många "minuter på klockan", men ändå kännas när man vrider varje knut mot varandra.  Lösa axeln är ju enklast att avgöra det på.

Men hur menar du "glappar när man ska köra iväg"?
Vad är egentliga symptomet?
Titel: SV: Glapp drivaxel Kodiak
Skrivet av: Baxima skrivet 22 oktober 2023 kl. 17:54:10
Det blir liksom ett litet knyck när man gasar iväg. Likaså när man byter till backväxel. Det känns liksom glapp.

Det var inte så här förut vad jag kommer ihåg.

Är det vanligt att drivaxlarna blir dåliga? De är aldrig utbytta.
Titel: SV: Glapp drivaxel Kodiak
Skrivet av: Micke_c skrivet 30 oktober 2023 kl. 13:53:14
Vanligt? njaäää, inte utan skadad damask eller väldigt spöad.  Och att BÅDA skulle bli lika glappa samtidigt är ju osannolikt. Om nu så är fallet.

Det är inte så att du hällt bil-motorolja i den och det är slungkopplingen som hugger nu?
Med olja utan hänsyn till vätskekoppling (som MColjan har) kan det bli så.

Eller kört i djupt vatten så det kommit en massa goja i variatorerna?  Premiärvariatorn har ingen returfjäder så kärvar någon kan det bli remslir. Isärtagning och omfettning av premiärvariatorn är lila viktig servicepunkt som ventilspelet. Oljebyte inkl filter och stift fattar dom flesta.

Eller någon som mixtrat med tomgångsvarvet?

Jag tycker att ett par graders glapp större än vad som är normalt skulle man inte märka. Om det nu är det.
I så fall skulle det försvinna/förändras med aktiverad 4WD.

(Yamahas CVT transmissioner har en slungkoppling inne i motorn = i oljebad, , så på tomgång står hela CVT med rem och allt helt stilla)