ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: Turnbull skrivet 18 december 2006 kl. 20:35:07
-
Hallå!
Jag har precis fått min Polaris 800 EFI gatreggad!
Dom säger att strypningen är borttagen.
Jag upplever den som hyfsat vass, den sticker iväg bra och hoppar upp på bakhjulen från stillastående.
Provkörde en ostrypt skogsreggad innan och tycker inte att det är samma maskin.
Den känns som att halva gasen är vad den har att ge och den toppar drygt 100 km/h men sackar lite i uppförsbackarna.
Min ostrypta 500 gjorde 90 och ibland 100 så det verkar inte stämma att strypningen är helt borta.
Någon som vet hur strypningen sitter på en 800 EFI.
Tedde
-
Dom första 800orna hade en annan mappning, dom som levereras nu är strypta i "hjärnan". Om du hittar och byter till ett gammalt program, så var beredd på ökad bränsleförbrukning.
-
Ok!
Där jag köpte den sa dom att det var mekanisk strypning med brickor??
Men ändrar man program eller byter man styrning till en ostrypt?
Sitter det någon kat i avgasröret?
Tedde
-
På 06 800 EFI är det en bricka i insuget, har kollat avgassystemet, där är det raka rör. Iofs kan det bromsa i dämparna, men det är svårt att se utan att såga....
-
Jag insåg just mitt misstag...det jag skrev gäller INTE Polaris, det är ju Can-Am det gäller. Ursäkta desinfomationen :oops: :oops: :oops:
-
Nu e det totalförvirring hehe...
Ringde tillbaka till leverantören idag och då sa dom att dom har bytt insprutningsstyrningen/elektroniken???
Dom sa att det skulle sitta en bricka vid utblåset eller där krökarna gick ihop!
Jag kollade utblåset där fanns inget annat än en packning.
Skarven där krökarna parar sig var svetsad!
Däremot hittade jag en katalysator i änden precis innan första dämpen.
Jag ringde ytterliggare en leverantör idag och fick till svar att det var en bricka vid insuget och ingen kat.
Jag har bestämt mig för att döda katten och ta i tur med att mecka bort halva hjulingen för att få loss grenröret /insprutningen i toppen!
Helt otroligt att alla leverantörer är lika självsäkra och alla ger olika svar!!!
Hoppas att någon vet somhar gjort det!
Tedde
-
Nu har jag mekat!
Jag lyckades lätta på grenröret vid insuget utan att montera ner halva hjulingen idag!
Där satt naturligtvis en bricka.
Det stora insugshålet var strypt till två små.
Katalysatorn skiter jag i så länge den får sitta.
Nu är det iaf en otrolig skillnad, nu beter den sig som en 800.
Vild och galen hehe...
Tedde
-
Jag har försökt svara på lite frågor via Pm ikväll och vet inte säkert om det funkade!
Det går att höra av sig genom att adda eller maila på teodormoller@msn.com
Allt funkar bra nu, tidigare känndes det som att bara köra med halv gas.
Nu ger den full kraft hela vägen och det är en otrolig skilnad.
Tedde :twisted:
-
Skönt att det löste sig. Tråkigt att ÅF inte vet vad som sysslar med :P
-
ta bort katalysatorn också om du vill ha bra knuff ut på avgaserna
-
Jo, den ska nog också bort!
Det går ju att köpa ett nytt rör till besiktningen.
Är det någon som har någon erfarenhet av att ta bort en sån.
Min sitter punktsvetsad i enden av avgasröret.
Tedde
-
Bara att borra mitt i punktsvetsen, ta ut katalysatorn och svetsa igen hålet. Då kan man sätta tillbaka den vid besiktningen
-
du behöver inte borra den
slipa ner punkt svetsen tills den släpper, sen smacka tillbaks allt
vet inte vad jag har min ens, men tror den går igenom ändå besiktningen
-
Tack för tipsen!
Ramlar den bara ut eller får man dra ut den med ett verktyg efter att man fått bort svetsen?
Är materialet hårt eller sprött i katalysatorn?
Ska testa att ge mig på den någon kväll under veckan!
Tedde
-
alltså min katalysator satt mellan främre röret o bak dämparen
alltså imellan 2 rör
tog bort bakre dämparen o sen slipade jag ner svetsen, sen s¨läppte den bara, drog ut den, sen monterade tillbaks dämparen.. klart
det kanske se annorlunda ut på din