ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: Sebbobastian skrivet 16 juni 2023 kl. 06:26:11

Titel: Suzuki Lt50 Ryker extremt mycket.
Skrivet av: Sebbobastian skrivet 16 juni 2023 kl. 06:26:11
Hej!
Har fått lite problem med grabben Suzuki lt50.
Den började ryka extremt mycket o lukta bränt/starkt,
Sen dog den.
Lyckades få igång den efter ett tag i garaget , garaget fylldes snabbt med vit rök och de såg ut som de rann olja växellådaolja ifrån överflödningahålet på förgasaren?
En röd sörja rann och bubblade sig vid röret.
Förstår inte riktigt hur det kan vara möjligt.

Någon som kan ha någon aning om vad som hänt ?
Tänkte att jag frågar här innan jag river ner allting.

Mvh Sebbe
Titel: SV: Suzuki Lt50 Ryker extremt mycket.
Skrivet av: Micke_c skrivet 16 juni 2023 kl. 09:02:29
 Är det 4taktsmotor eller 2taktsmotor?

Om 4t motor och det kommer olja ur förgasaren, måste den ha tryckt ut ur vevhuset via vevhusventilationen. Den får in i luftburken före förgasaren.
Om ingen slagit olja i bensintanken.....

Om 2t motor måste det komma från tanken.
Finns ingen förbindelse mellan växellåda och förgasare.
In i vevhuset är möjligt, men skulle inte kunna komma upp i förgasaren.

Naturligtvis kam det också vara gammal 2t-olja som legat i flottörhuset från när den stått. Nu lösts upp och kladdar i munstycken, mm.
Titel: SV: Suzuki Lt50 Ryker extremt mycket.
Skrivet av: Sebbobastian skrivet 16 juni 2023 kl. 09:07:33
Är det 4taktsmotor eller 2taktsmotor?

Om 4t motor och det kommer olja ur förgasaren, måste den ha tryckt ut ur vevhuset via vevhusventilationen. Den får in i luftburken före förgasaren.
Om ingen slagit olja i bensintanken.....

Om 2t motor måste det komma från tanken.
Finns ingen förbindelse mellan växellåda och förgasare.
In i vevhuset är möjligt, men skulle inte kunna komma upp i förgasaren.

Naturligtvis kam det också vara gammal 2t-olja som legat i flottörhuset från när den stått. Nu lösts upp och kladdar i munstycken, mm.

Det är 2 takt.
Förgasaren är rengjord och röken kvarstår den lilla stunden jag lyckades ha igång den, dock ingen olja ur förgasaren.
Blir inte klok på det , kör ju färdigblandad aspen bensin.
Men om man bortser ifrån oljan i förgasaren,  var kan då all rök komma ifrån?
Titel: SV: Suzuki Lt50 Ryker extremt mycket.
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 16 juni 2023 kl. 11:26:05
Kan det blivit en spricka mellan växellådan och vevhuset så att växellådsolja kommer in där?
Finns det någon slang för "avluftning" av växellådan som går in i luftburken/insuget så skulle det ju teoretiskt kunna komma olja den vägen, t.ex om växellådan är överfylld.
Nu spekulerar jag bara vilt utifrån din beskrivning.

Annars som sagt, någon har hällt olja i tanken.
Du har inte använt någon tom Aspendunk till spillolja och tankat fel?

Kan "grabben" ha försökt vara duktig och tankat själv, med nåt som kanske inte ska vara i tanken?
Titel: SV: Suzuki Lt50 Ryker extremt mycket.
Skrivet av: Sebbobastian skrivet 16 juni 2023 kl. 12:45:51
Kan det blivit en spricka mellan växellådan och vevhuset så att växellådsolja kommer in där?
Finns det någon slang för "avluftning" av växellådan som går in i luftburken/insuget så skulle det ju teoretiskt kunna komma olja den vägen, t.ex om växellådan är överfylld.
Nu spekulerar jag bara vilt utifrån din beskrivning.

Annars som sagt, någon har hällt olja i tanken.
Du har inte använt någon tom Aspendunk till spillolja och tankat fel?

Kan "grabben" ha försökt vara duktig och tankat själv, med nåt som kanske inte ska vara i tanken?
faktiskt inte om de går någon slang där.

Nej feltankning är uteslutet då han inte kan få loss tanklocket själv.
Läste något om att de kunde varit tätningen till vevaxeln som gör att olja kommer in i motorn och gör så att det ryker , kan det stämma?
Och att oljan i förgasaren var olja ifrån aspen bensinen som blivit kvar i förgasaren när själva bensinen förbränns?


Titel: SV: Suzuki Lt50 Ryker extremt mycket.
Skrivet av: Micke_c skrivet 16 juni 2023 kl. 13:41:25
Att den förbränner växellådsolja via vevhuset är möjligt om den packboxen lämnar in.

Vanligaste är dock att den på svänghjulsidan ger sig, med tjuvluft och extremt dålig tomgång som följd.
Har aldrig sett läcka från växellådssidan och då ändå jobbat en del med småmotorer.  Omöjligt = nej.

Men förbindelse mellan växellåda och förgasare är då MÖJLIGEN en ventialtionsslang.  Kanske om den legat på sidan en längre stund...

Olja i bensinen kan ju faktiskt vara skadegörelse också.  Kanske nån som är avundsjuk på grabben....  Idioter finns.
Lys ner i tanken och kolla.
Titel: SV: Suzuki Lt50 Ryker extremt mycket.
Skrivet av: GeFeldz skrivet 16 juni 2023 kl. 15:01:40
Om växellådsoljan på nå't sätt tar sig in i vevhuset så låter det exakt som det du beskriver, de flesta tvåtaktare tar ju bränslet via vevhuset på nå't sätt och om packning/tätningsklister eller en spricka uppstår mellan växellåda och vevhus så blir det ju mycket rök och dålig gång.
Titel: SV: Suzuki Lt50 Ryker extremt mycket.
Skrivet av: Sebbobastian skrivet 16 juni 2023 kl. 21:26:19
Att den förbränner växellådsolja via vevhuset är möjligt om den packboxen lämnar in.

Vanligaste är dock att den på svänghjulsidan ger sig, med tjuvluft och extremt dålig tomgång som följd.
Har aldrig sett läcka från växellådssidan och då ändå jobbat en del med småmotorer.  Omöjligt = nej.

Men förbindelse mellan växellåda och förgasare är då MÖJLIGEN en ventialtionsslang.  Kanske om den legat på sidan en längre stund...

Olja i bensinen kan ju faktiskt vara skadegörelse också.  Kanske nån som är avundsjuk på grabben....  Idioter finns.
Lys ner i tanken och kolla.

Fyrhjulingen har aldrig legat på sidan , dock så kör vi rätt mycket i terrängen , med olika lutningen som följd , kan se va något sånt?
Ibland när de varit för mycket lutning sä har motorn dött.
Men startat igen sen direkt efter.

Finns ingen möjlighet att det är skadegörelse då den är inlåst i garage på landet.

Är inte jättebra på motorer , hur ser jag ifall packboxen är pajj ? Vart sitter den? Måste motorn delta på?

Är jättetacksam för all hjälp 😀
Titel: SV: Suzuki Lt50 Ryker extremt mycket.
Skrivet av: Sebbobastian skrivet 16 juni 2023 kl. 21:27:39
Om växellådsoljan på nå't sätt tar sig in i vevhuset så låter det exakt som det du beskriver, de flesta tvåtaktare tar ju bränslet via vevhuset på nå't sätt och om packning/tätningsklister eller en spricka uppstår mellan växellåda och vevhus så blir det ju mycket rök och dålig gång.

Tack för svar , får göra lite efterforskning på den dör packboxen till vevhuset.
Titel: SV: Suzuki Lt50 Ryker extremt mycket.
Skrivet av: Micke_c skrivet 19 juni 2023 kl. 15:20:06
Fyrhjulingen har aldrig legat på sidan , dock så kör vi rätt mycket i terrängen , med olika lutningen som följd , kan se va något sånt?
Nej, det ska dom tåla.  Mer liggande på sidan på skumpande släpvagn kan skapa läckage (tillfälligt).
Citat från: Sebbobastian
Är inte jättebra på motorer , hur ser jag ifall packboxen är pajj ? Vart sitter den? Måste motorn delta på?

Är jättetacksam för all hjälp 😀

Man ser sällan utifrån att packboxen är paj.  Inte ens alltid som demonterad.  Packboxen på växellådssidan måste man nog tyvärr ra isär lådan internt för att komma åt.  Med lite tur "bara" kopplingen.  Har den flera fotpedalväxlar och inget kopplingshandtag har den två kopplingar. En slungkoppling för start/stopp och en lamellkorg för växling under färd.
(Aktiveras när växelpedalen rör sig upp eller ner)