ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Teknikforum => Ämnet startat av: Odes-Amatör skrivet 16 maj 2023 kl. 17:10:32
-
Snälla hjääääälp!
På jakt efter expertis då vi inte vet varken ut eller in gällande en kina-ATV som vägrar starta på elstart.
Startar med snöret (tillslut - jädrans kinkig)
Lite info:
ODES rolley 400
Pappas gamla (han har tyvärr gått ur tiden så får inga svar från den gubben) 💕
Går att dra igång så har startat en amatörmässig (!) felsökning för att hitta felet men nu har vi nog snart nåt vägs ände..
vad som händer när man försöker starta den:
Displayen lyser. Baklampor etc fungerar. När man trycker på startknappen försvinner 12 V från startrelät och landar på startmotorn. Tuggar lite. Men startar inte.
Vad vi har testat:
Nytt batteri
Ny startmotor
Byglat över startrelät
Lagt startkablar från batteri direkt in på startmotorn
Startkablar från - till motorblock.
Allt med samma resultat.. vad kan det vara? Vad är nästa steg?
Tack för hjälp!!
/Ovetande amatör
-
Med ny startmotor och startkablar direkt på startmotorn har du ju eliminerat allt som har med starten att göra.
Det jag skulle göra som nästa steg är att kolla ventilspelet. Med en fyrtaktare som har luft, bränsle och gnista (som den ju har eftersom den startar om än den är tjurig) så finns det bara kompression och tjuvluft kvar. Ventilspelet minskar med slitage (ventilsätena slits), går det för långt så kan det bli så att nå'n av ventilerna hålls öppen just såpass så att motorn blir väldigt svårstartad eftersom kompressionen blir lidande när luft kan smita förbi. Det kan även vara så att ventilspelet har öppnat upp sig (slitna ventiler istf ventilsäten eller vibrationer osv som kan påverka justerskruvarna till ventilerna) såpass att ventilerna knappt öppnas och orsakar för lite luft/bränsle-blandning i cylindern.
Kolla också så att det inte är läckage mellan förgasare eller trottelhus (om den har insprutning) och cylindern, får den tjuvluft nå'nstans däremellan kan det vara lögn att få den att gå.
-
Det kan ju även ha med bränsletillförsel att göra.
Om den har förgasare skulle jag rengöra den, har den insprutning skulle jag kolla bränsletrycket från pumpen.
Har den förgasare har den förmodligen en vacuumstyrd bränslekran, ställ i så fall kranen på läge "PRI" om det finns, det står för "prime" och låter bränsle rinna genom kranen oavsett om motorn gör vacuum eller inte. Är det vacuum-membranet som har gett upp så brukar bränsle rinna igenom ändå, men kanske är vacuumslangen (som brukar vara kopplad till vevhuset nå'nstans) trasig så att den får för lite bränsle. Förgasarmaskiner kan även ha en bränslepump som är vacuumdriven, får den inte vacuum eller om membranet är trasigt så kommer det inte tillräckligt med bränsle till förgasaren.
EDIT: Har den förgasare så har jag även en väldigt enkel fråga...
Använder du choken? De flesta förgasarmaskiner har manuell choke, den måste användas vid kallstart för att få tillräckligt med bränsle till motorn när den är kall.
-
Det kan även vara så enkelt att det är vatten i bensintanken.
Bensintanken har alltid nå'n form av avluftning, eftersom luft måste komma in på nå't sätt för att ersätta bränslet, annars skulle det bildas vacuum i tanken och antingen implodera tanken eller strypa bränsletillförseln.
Får maskinen stå ett tag med olika temperaturer så bildas det till slut kondens i tanken, eftersom varm luft och kall luft har väldigt olika mängder vatten som kan vara i lösning.
Vatten är tyngre än bensin, så med tillräckligt mycket kondens i tanken så är det till slut bara vatten i botten av tanken där förgasaren eller bränslepumpen suger i sig.
Dagens bensin med upp till 10% etanol drar åt sig ännu mer vatten.
Så nu när jag har tänkt klart, prova tömma tanken och använd ny bensin, se till så att förgasaren/insprutningen får bensin, kolla ventilspelet, kolla kompressionen.
I den ordningen.