ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Allmänna diskussioner => Ämnet startat av: Zartok skrivet 14 april 2023 kl. 19:43:02

Titel: Vill ha input om ATV
Skrivet av: Zartok skrivet 14 april 2023 kl. 19:43:02
Hej! Ny på forumet och ny på ATV. När jag var liten så såg jag en Yamaha Big Bear, efter det så väcktes drömmen om en stor fyrhjuling.

Nu när jag är vuxen så ska den förverkligas!

Behovet: ploga gården, bor i Norrland, lite inland, så väldigt mycket snö. Sambon vill ta ut fyrhjulingen på grusvägarna när hon ska plocka bär och svamp. Jag tror inte att jag kommer att leka så mycket med den. Lite körning runt i byn kanske.

Önskemål: en enorm fyrhjuling som klarar av våra behov. Helst inte can-am priser. Helst lite halvt hållbart i alla fall.

Egen tanke: CF moto 850xc är en modell jag har spanat in. Den är stor som fasen och man får rätt mycket vikt och effekt för pengarna. Växellådorna har varit lite svaga har jag sett, och det oroar mig lite när jag faktiskt kommer ploga en massa. Men lågväxeln BORDE klara det.

Ok, jag är inte helt ny. Jag har en Polaris big boss 6x6 250, sexhjuling, som jag plogat med. Den har ju bara en liten 250-motor, men tvåtaktare, så den orkar med all plogning och alla ramningar i vallar och allt vansinne jag kör. Så jag tänker att om den klarar av min plogning så MÅSTE väl en ny maskin med 800-motor göra det också?

Skriv era tankar och rekommendationer!
Titel: SV: Vill ha input om ATV
Skrivet av: GeFeldz skrivet 15 april 2023 kl. 11:03:30
Det låter som att du skulle vara nöjd med CF 850, samma maskin som min 1000 men med något färre hästar. Fin kvalitet på plast och reglage, känns riktigt bra ihopskruvad.
Kommer du ihåg var du har läst om växellådorna? Jag har aldrig hört nå'nting om att de skulle vara svaga, men har du nå'n länk så läser jag gärna!
Däcken som sitter på funkar bra till allt möjligt, även mindre lerhål, jag hade samma däck på min 2016 CF 800. Lågväxeln har bra utväxling för plogning och att dra tungt.

Traktor B är ju en fin regg-form, min fartspärr tog de bort innan jag hämtade maskinen, men annars är de spärrade på 60. Det fina är att du får köra på väg hur mycket du vill i 50 knyck.
Nackdelarna är hjälmkrav och att de ska besiktas. EDIT: Terrängreggning har också hjälmkrav, så det kommer man inte undan. Besiktningen är dyr, kring 1500:- pga att det rent formellt är en traktor.
Försäkringen är helt klart vettig, åtminstone för mig.
Om man åker två på maskinen så sitter man som en prins/prinsessa på bakre sätet =)
Titel: SV: Vill ha input om ATV
Skrivet av: GeFeldz skrivet 15 april 2023 kl. 11:07:01
Jag rekommenderar varmt att lägga till en eftermarknads hasplast, maskinen blir nästan odödlig under!
Min 800 gick väldigt fint att ploga med, har inte plogat med 1000 men ju tyngre desto bättre.
Titel: SV: Vill ha input om ATV
Skrivet av: Högdahl skrivet 16 april 2023 kl. 10:29:59
Köp en begagnad maskin av Japanskt märke så har du något som tål att brukas 💪
Titel: SV: Vill ha input om ATV
Skrivet av: GeFeldz skrivet 16 april 2023 kl. 21:08:02
Köp en begagnad maskin av Japanskt märke så har du något som tål att brukas 💪
Milsvid skillnad på kvalite'n på CF Motos maskiner nu och de gamla modellerna, speciellt på 850 och 1000.
Visst, en Grizzly eller en Kingquad är svårslagna maskiner, men de är betydligt mindre, lättare och obekvämare att sitta två på.
Det finns kvar många fördomar om CF som i dagens läge är väldigt orättvisa.
Titel: SV: Vill ha input om ATV
Skrivet av: Högdahl skrivet 17 april 2023 kl. 16:10:46
Milsvid skillnad på kvalite'n på CF Motos maskiner nu och de gamla modellerna, speciellt på 850 och 1000.
Visst, en Grizzly eller en Kingquad är svårslagna maskiner, men de är betydligt mindre, lättare och obekvämare att sitta två på.
Det finns kvar många fördomar om CF som i dagens läge är väldigt orättvisa.
Hade jag utsatt en CF för det arbetet som Grizzlyn varit med om så skulle den nog varit skrot för längesen, har kört över 1100mil nu och mest varit småfel på Grizzlyn under dom milen.
Inte behövt byta rem än heller 💪