ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: Palm skrivet 18 december 2006 kl. 11:26:08
-
Hej!
Tror inte att jag har hittat svaret på denna frågan nån stans, så ja får väl fråga då :wink:
Angående 4hjulsdriften på Polaris, så går ju den i efter ~1/6dels hjulspinn på bakhjulen. Det ja undrar över är hur länge/lågnt den ligger i efter att det slutat spinna/inkopplingen av 4driften :? Den kan ju knappast kopplas ur direkt när det slutat spinna, eftersom det oftast slutar spinna när 4driften kopplats in....
För då skulle det ju kopplas i o ur hela tiden menar ja :?
Så, vad är det som talar om för AVD:n att den ska kopplas ur är min fråga?!
Mvh/ Palm
God Jul!
-
Hmmm...
Klurigt värre :wink:
Är det månne en dumm fråga? Eller är den bara klurig?!
En omformulering: När man kopplar in AVD:n, så är det ju bara drift på bakhjulen tills dom snurrar fortare än framhjulen. Och då kopplas dessa in. Det som händer då blir ju följaktligen att bakhjulen inte längre snurrar fortare än framhjulen... Detta är ju visserligen inte alls konstigt :idea:
Men det jag inte har riktigt klart för mej är hur länge det driver på framhjulen innan dessa kopplas från igen?!
Kopplas dom möjligtvis ifrån när det blir mindre belastning på fram axeln eller nåt liknande?
Jaja, bara en fundering ja har som vore intressant att höra ett intressant svar på! Hoppas någon sakkunnig orkar förbarma sej!
Mvh/ Palm
-
Hej !
Jag har också letat information om hur detta system fungerar men det verkar vara svårt att hitta något. En sak jag funderar på att det måste ju vara två funktioner som aktiveras, dels drift till framhjulen sedan någon form av diffspärr. Det känns som att det borde finnas nackdelar med detta system tex om man ska klättra uppför en brant backe där man behöver drift på alla 4 för att komma upp. Då måste ju bakhjulen spinna lite innan man får drift fram och så fort bakhjulen spinner lite förlorar dom ju fäste. Man har ju som bäst fäste precis innan det börjar spinna. Med tex Yamahas diffspärr låser man ju så att alla fyra hjul driver lika mycket från start, alltså spinner inget eller alla hjul.
-
låter helt vansinnigt att inte kunna låsa upp till permanent 4wd när man har tillgång till drift på alla fyra? Varför tror tillverkaren att detta system är bättre än att välja själv?
-
Jo det låter som ett konstigt system..
Kan det vara så konstigt att den alltid driver 1/6 mindre på fram däcken? Då skulle ur kopplingen ske så fort bakdäcken får fäste igen.. Typ:
driv axeln till fram däcken snurrar 1/6 långsammare än drivaxeln till backdäcken. Sedan sitte det ett envägs lager i fram diffen vilket gör att om fram däcken snurrar snabbare än drivaxeln så deriver den inte. men om framdäcken så fort framdäcken snurrar mindre än drivaxeln så driver den..
Rena gissningar från min sida. Om någon har det "rätta" svaret så lägg gärna in det.. Vore kul om man gissade rätt :-)
-
ähh.. blev en dubbel tryckning..
-
Tja, konstigt eller inte, fungerar gör det i alla fall. Jag märker ärligt talat inte direkt när den går i och ur. Har aldrig varit med om att jag märkt att det snurrat i bak och fram bara stått stilla. Det bästa är nog i alla fall att det är "true AWD", dvs man riskerar inte att få ett ensamt hjul i luften som snurrar medan det som har fäste står still.
-
Hej !
Har kollat lite i de patent som Polaris har och jag hittar inget patent på något 4x4-system. Det låter ju som att det är två viscokopplingar som används, en som för över kraft till framaxeln och sedan en mellan framhjulen. På så vis så överförs kraft till framaxeln när bakhjulen spinner och en hastighetsskillnad uppstår i viscokopplingen och dess olja blir varm och kopplingen greppar. Samma sak händer mellan de båda framhjulen om en hastighetsskillnad uppstår där. På så vis går man från 2hjulsdrift till full 4hjulsdrift, sen när oljan svalnar släpper kopplingen och man är tillbaka på 2hjulsdrift. Nån som kan bekräfta om det är så det fungerar ?
Detta system använs ju på vissa 4x4 bilar fortfarande fast då enbart mellen fram och bakaxel. Volvo använde viscokoppling innan de gick över till Haldex.
-
precis som jag skrev från början att det är lik opel calibra turbo 4x4
det är visco koppling , så fort framhjulen spinner så slirar kopplingen o oljan expandera o då greppar bakhjulen (på opeln) fram hjulen i polarisen
sen är det säkert lamell diffad mellan framhjulen också
bra 4wd om den funkar som den ska
på oplarna så är det vanligt att lamellerna slits vid hård körning o det är svårt att hitta delar
men kanske lättare till fyrhjulingen
..//zacke
-
precis som jag skrev från början.....//zacke
Tycker detta ser ut som ditt första inlägg i denna debatt :roll: .. Men nog låter det som en "opel" lösning på polarisen.
-
precis som jag skrev från början.....//zacke
Tycker detta ser ut som ditt första inlägg i denna debatt :roll: .. Men nog låter det som en "opel" lösning på polarisen.
hehe.. skrev lite fel :)
men han frågade samma fråga i ett annat inlägg o då svarade jag där som jag gjorde här
-
Hej !
Så då har man änligen hittat lite fakta, det är inga visco kopplingar utan an sk "Hillard Clutch" Kolla in länken nedan:
http://www.hilliardcorp.com/view.html?id=FDS-1
Om jag fattat denna pryl rätt så är alltså framhjulen helt frikopplade från varandra och drivaxel vid normal körning. Sen när hastighetsskillnad uppstår mellan drivaxel och framhjulen så aktiveras denna koppling och man får "diffspärrad" drivning på de båda framhjulen tills de når samma hastighet som drivaxel/bakhjul.
Så svaret på grundfrågan är alltså att fyrhjulsdriften försvinner så fort bakhjulen får fäste igen. Eller så fort det inte är någon hastighetsskillnad mellan fram och bakaxel.http://
-
Hmm.
Isåfal, om man tex står o spinner på is (eller vad det nu kan va för nåt underlag)
så kommer ju isåfall driften på framhjulen att gå i och ur hela tiden...
Eftersom att så fort frammhjulen kopplas in, så börjar dom ju att snurra lika fort som bakhjulen , vilket i sin tur skulle betyda att dom kopplas ur igen (om din teori stämmer) vilket skulle resultera i att framhjulen återigen kopplas in, osv, osv...
Och det skulle nog märkas om så var fallet :? Eller?
Är fortfarande lika frågande som i början av denna tråden.
När man ser en Polaris åka i tex lera med fullt hjulspinn så ser det ju ialf ut som om framhjulen spinner hela tiden :?
Polaris har ju egna bandsatser till sina maskiner där dom skriver att bakbanden är 1/6 dels högre drevade än frambanden, just för att den ska driva på alla fyra hela tiden :? :!:
Ja blir inte klok på detta :roll: :wink:
Jaja. Hade bra i jul alla atv fantaster! Och alla andra mä för den delen :wink:
Mvh/ Palm
-
Hej !
Så då har man änligen hittat lite fakta, det är inga visco kopplingar utan an sk "Hillard Clutch" Kolla in länken nedan:
http://www.hilliardcorp.com/view.html?id=FDS-1
Om jag fattat denna pryl rätt så är alltså framhjulen helt frikopplade från varandra och drivaxel vid normal körning. Sen när hastighetsskillnad uppstår mellan drivaxel och framhjulen så aktiveras denna koppling och man får "diffspärrad" drivning på de båda framhjulen tills de når samma hastighet som drivaxel/bakhjul.
Så svaret på grundfrågan är alltså att fyrhjulsdriften försvinner så fort bakhjulen får fäste igen. Eller så fort det inte är någon hastighetsskillnad mellan fram och bakaxel.http://
Detta liknar min första teori om hur denna funkar... Skönt att se att man inte var helt ute och cycklade.
-
Hmm.
Isåfal, om man tex står o spinner på is (eller vad det nu kan va för nåt underlag)
så kommer ju isåfall driften på framhjulen att gå i och ur hela tiden...
Eftersom att så fort frammhjulen kopplas in, så börjar dom ju att snurra lika fort som bakhjulen , vilket i sin tur skulle betyda att dom kopplas ur igen (om din teori stämmer) vilket skulle resultera i att framhjulen återigen kopplas in, osv, osv...
Och det skulle nog märkas om så var fallet :? Eller?
Är fortfarande lika frågande som i början av denna tråden.
När man ser en Polaris åka i tex lera med fullt hjulspinn så ser det ju ialf ut som om framhjulen spinner hela tiden :?
Polaris har ju egna bandsatser till sina maskiner där dom skriver att bakbanden är 1/6 dels högre drevade än frambanden, just för att den ska driva på alla fyra hela tiden :? :!:
Ja blir inte klok på detta :roll: :wink:
Jaja. Hade bra i jul alla atv fantaster! Och alla andra mä för den delen :wink:
Mvh/ Palm
Nops. Om du står och spinner mer alla 4 så kommer den att driva på alla 4 hela tiden. 4-hjuls driften kopplas ur när bakdäcken slutar spinna och driver för fullt = fram däcken snurrar (i och med att maskinen åker framåt) lika fort som som bak däcken. Så fram däcken måste snurra lika fort som bakdäcken beroende av att amskine åker frammåt inte av att fram däcken snurrar iom att maskine driver på dem.
-
Så med andra ord kan man säga att när det inte är någon belastning längre på framjulen så kopplas dom ur :idea:
Det låter ju som en förklaring som värkar vara nåt sånt jag sökte!
Om det nu är så, så tackar jag för besväret! Hoppas ja kan va till nån hjälp nån gång oxå!
Mvh/ Palm
-
Ja jag tror Stene va inne på rätt spår tidigt i tråden. Det borde vara så att utväxlingen i framnavet är 1/6 mindre än baknavets. När bakhjulen börjar spinna hugger kopplinen in i framnavet och börjar driva hjulen med 1/6 långsammare än bakhjulens fart och så länge det är halt underlag kommer hastighetsskillnaden på 1/6 bibehållas och framhjulen fortsätter driva. Så fort man får fäste så att bakhjulen snurrar med samma fart som underlaget kommer det att "knuffa" på framhjulen till samma fart som bakhjulen och då kopplas driften ur i fram. Jag kan tänka mig att detta sker ganska odramatiskt precis som många säger att man märker aldrig att det kopplar i och ur.
En ganska simpel konstruktion igentligen. Det känns som tekniken borde ha sina nackdelar. Jag kan tänka mig att vid långsam klättring i stenig terräng vill man ha full 4x4 utan att behöva spinna aningen med bakhjulen fär att få drift fram. Fördelarna är ju att systemet är automatiskt och sånt verkar dom gilla i USA.
-
Hej !
Lite överkurs men för de intresserade kan man läsa mer om hur det fungerar i Patentet som är från 1991:
http://v3.espacenet.com/textdoc?DB=EPODOC&IDX=US5036939&F=0&QPN=US5036939