ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: JanneZ skrivet 25 april 2022 kl. 20:13:57

Titel: Tunga variatorvikter Kodiak 700
Skrivet av: JanneZ skrivet 25 april 2022 kl. 20:13:57
Är det någon som bytt variatorvikterna på sin kodiak 700 till samma som på Grizzly? Kodiak vikterna väger ca 30 gram varje vikt. Grizzly 18 gram? Samma motor så vad är vitsen med att en mer renodlad arbetsmaskin ska ha tyngre vikter? Lättare vikter borde göra maskinen starkare?  :hmmm:
Titel: SV: Tunga variatorvikter Kodiak 700
Skrivet av: Micke_c skrivet 26 april 2022 kl. 19:46:50
Jag ver inte svaret på frågan så, men fjädern i sekundären kan ju skilja och kräva större vikter i premiären för att växla upp lika som Grizzlyn.

Kanske greppar remmen bättre med tyngre vikter.
(Spekulation)
Titel: SV: Tunga variatorvikter Kodiak 700
Skrivet av: JanneZ skrivet 27 april 2022 kl. 14:17:26
Jag ver inte svaret på frågan så, men fjädern i sekundären kan ju skilja och kräva större vikter i premiären för att växla upp lika som Grizzlyn.

Kanske greppar remmen bättre med tyngre vikter.
(Spekulation)

Vad jag sett i sprängskisserna sitter det samma sekundärfjäder i både Kodiak och Grizzly. Det enda som skiljer är tyngre vikter på Kodiak. Lättare vikter kräver högre varvtal för att greppa remmen men motorn borde istället leverera mer effekt? Samt att våtkopplingen nyper fast bättre?
Så undra vad man missar? Någon anledning måste ju Yamaha tänkt på?  :dntknow:
Titel: SV: Tunga variatorvikter Kodiak 700
Skrivet av: JanneZ skrivet 27 april 2022 kl. 20:51:52
Kommer nog testa 20 gram vikter som sitter på äldre Grizzly. Ska shimsa ut primären lite också, såg Yamma har ett nedväxlingskit som Nima tillverkar. Jag kör ju bara efter skogsvägar och i skogen så har inget behov att köra fort. Tror banne mig maskinen går att få upp i 100 km/h nu om man vill!
Även backen känns på tok för högt växlad.
Titel: SV: Tunga variatorvikter Kodiak 700
Skrivet av: Micke_c skrivet 27 april 2022 kl. 21:00:51
Behövs inget varvtal för att greppa remmen så, eftersom den står i ständigt grepp. Allt står ju stilla eftet slungkopplingen på tomgång.

Jag tänkte att variation får nypa hårdare för att få isär sekundären om fjädern är starkare och därmed greppa bättre..... Men den teorin faller när jag tänker en gång till.
Det är ju vid start den påfrestas mest och då står ju variatorn stilla tills slungkopplingen drar igång det hela. Inget extra "nyp" då.


Men dubbelt så tunga fjädrar med samma styrka på sekundärfjäder måste växla upp mycket tidigare.
Låter skunt.

Yamaha är för högt växlade, speciellt backen.
Idiotiskt.  Gör säkert 100km/h och det är ju bara heltok.
50-60km/h skulle räcka och bli över.

Har själv 2mm shims på min Grizzly 660 med orginalhjul, men den är för högt växlad ändå.  Blev bättre dock.
Titel: SV: Tunga variatorvikter Kodiak 700
Skrivet av: JanneZ skrivet 28 april 2022 kl. 00:32:29
Behövs inget varvtal för att greppa remmen så, eftersom den står i ständigt grepp. Allt står ju stilla eftet slungkopplingen på tomgång.

Jag tänkte att variation får nypa hårdare för att få isär sekundären om fjädern är starkare och därmed greppa bättre..... Men den teorin faller när jag tänker en gång till.
Det är ju vid start den påfrestas mest och då står ju variatorn stilla tills slungkopplingen drar igång det hela. Inget extra "nyp" då.


Men dubbelt så tunga fjädrar med samma styrka på sekundärfjäder måste växla upp mycket tidigare.
Låter skunt.

Yamaha är för högt växlade, speciellt backen.
Idiotiskt.  Gör säkert 100km/h och det är ju bara heltok.
50-60km/h skulle räcka och bli över.

Har själv 2mm shims på min Grizzly 660 med orginalhjul, men den är för högt växlad ändå.  Blev bättre dock.

Bra svar där!  ()p Jag får testa mig fram lite men spontant känns maskinen bäst på lågväxeln nu. Högväxeln känns onödigt hög eller saknar lite av syftet. Ska testa både lättare vikter och shims för lägre utväxling.
Titel: SV: Tunga variatorvikter Kodiak 700
Skrivet av: Bugbear skrivet 28 juli 2022 kl. 22:30:28
Bra svar där!  ()p Jag får testa mig fram lite men spontant känns maskinen bäst på lågväxeln nu. Högväxeln känns onödigt hög eller saknar lite av syftet. Ska testa både lättare vikter och shims för lägre utväxling.

JanneZ vad kom du fram till? Hur blev maskien med 20g vikter och Nima kitet? Blev det 10 el. 20% nedväxling?