ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Drammen skrivet 5 januari 2022 kl. 12:01:44
-
Hei
Jeg ser etter ett nytt hjulsett til en Cfmoto 520. Jeg tenkte å holde meg til 12" og 25x8 \ 25x10, til nød 26".
De fleste uoriginale felger kommer i 12x7 og 12x8, med innpress på 4+3, 5+3 eller ET2,5 og ET-10.
Er det noen som har en oversikt over hva som passer best på denne ATVén. 12x7 foran og 12x8 bak, eller 12x7 foran og bak, og hva slags innpress jeg bør ha?
Mvh
Frode
-
Antingen så kör du 12x7 runt om (vilket de flesta gör när de byter) eller så finns det 12x6 fälgar att ha fram eller 12x8 att ha bak med.
Et original fram är +23mm
Et bak original är +46,5mm
Exempelvis ITP fälgar med 5+2 offset brukar ha ett ET mått som är +10mm Detta är ett "standard" mått som många tillverkare av fälgar använder. Et +2,5mm breddar mer än +10mm och -10mm breddar ännu mer.
Jag skulle säga att du inte vill ha något som breddar mer än ET +10mm på en 520.
-
Hei
Takker for svar, da ble jeg litt klokere.
Jeg har sett på disse felgene i 7x12 https://www.urawheels.no/raptor, de kommer i ET2.5.
Skjønner jeg deg riktig når ET+10 vil tilsvare 5+2, og det vil si at de bygger 2"x25.4mm = 50.8mm fra huben?
Vil ET 2.5 tilsvare 4+3, da bygger det 76,2mm fra huben?
Ved ET+10 bygger den da 50.8-46,5 = 4.3mm lenger ut bak en originalt?
ET2.5 vil da gi 76.2-46.5 som gir nesten 30mm?
Jeg har lenge vurdert å prøve 1" spacere for å få litt mer bredde, men har ingen erfaring med det. Synes ATVén kan virke litt smal i enkelte tilfeller.
Ved å velge ET2.5 er jeg nesten der, jeg har ingen anelse om hvordan det vil påvirke kjøreegenskapene?
Om det passer er en helt annen sak.
Mvh
Frode
-
De kallar bara fälgarna 5+2, för egentligen så är ett äkta 5+2 offset ca ET+30mm men av någon anledning så har många fälgar de kallar 5+2 ett et av +10mm. Vilket gör det krångligt.
Et mått mäts från centrum på fälgen och beskriver hur långt navet hamnar från centrum.
De fälgarna du länka (de med ET +2.5mm) kommer bredda ca 20.5 mm mer per sida fram än original. Bak kommer de bredda ca 44mm mer per sida.
Bifogar några bilder på min 520 när jag provade fälgar med ET +2.5mm fram och -10,2 mm bak. Som du ser breddar de en hel del. Även en bild på Hur offset (Et) mäts
Et +2.5mm skulle passa på maskin men är i bredaste laget i mitt tycke. Har du hasplast och vill köra stora däck så kan det bli tight fram då däcken hamnar närmare hasplasten när man svänger då däcket "svingar" mer. Lite mindre breddning exempelvis Et +10mm skulle funka bättre med hasplast, Iallafall den jag har. När jag har mina 28x10-12 däck på fram så gör 1" spacer med originalfälg att däcket hamnar lite nära hasplasten och kan ta i lite för lätt. Så dörför jag bara kör 6mm spacer på originalfälg fram.
Jag själv kör antingen originalfälgar med 6mm spacer fram (det ger mig ett ET på +17mm) eller fälgar med Et+10. Bak har jag varierat lite mer allt mellan Origianal, Original med 1" spacer och fälg med Et+10 mm. Jag tycker inte om så mycket bredare då det ger betydligt mer slag i styret och gör det mer tungstyrt i skogen. Tyckte även min maskin blev lit orilig på vägen med "1 spacer och fälgar med +10mm Et fram. Fälgar med mer breddning kan ge ökat slitage på delar i hjulupphängningen.
Fram så ger fälgar med Et +2,5 dig ett liknande Et som originalfälg med 1" spacer (med 1" spacer på originalfälg får du Et- 2,5mm)
Denna videon kan ge dig lite mer förståelse för offset och hur de mäts. Även lite för och nackdelar.
https://www.youtube.com/watch?v=yfhYNiSs7aE&ab_channel=ShockTherapyllc
-
Takk for hjelpen.
Det var en veldig bra video du linket til, mye bra info der.
Da skal jeg se etter noen felger med ET+10.