ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: KalPDal skrivet 26 oktober 2021 kl. 02:31:21
-
Hej,
Har fått nåt knas med tomgången :tickedoff, Jag har justerat gasvajern och skruvat på tomgångsinställningen men det fungerar inte ändå. Det är ungefär som om någon sitter och snabbt vrider av/på tändningen med mer eller mindre jämna mellanrum. Förr eller senare så stannar den. Vrider man upp tomgångsinställningen så att den "överlever" dessa vridningar så är varvena så höga så det går ju inte att lägga i växel. Det hörs hur motorn hackar till varje gång när den då inte stannar.
När man gasar hörs inga hack och den går som den ska när man kör - inga tveksamheter/misständningar vid gaspådrag eller så men så fort man stannar och den går ned på tomgång så stannar den efter kanske 5-10 s ibland direkt när hjulen stannat. Ibland kan den hålla igång kanske en minut men det är sällan, oftast max 10 s. När jag ska starta kan det vara stört omöjligt att få igång den och startmotorn bara gnuggar och gnuggar utan minsta tendens till att tända. Släpper starten och provar igen och då går den igång. Ingen skillnad med eller utan choke heller. Ibland får man "följa" med startmotorn då man kan höra att det tänder men inte orkar gå osså tänder det till lite igen. Hade jag inte haft ett nytt batteri så hade den varit omöjlig att vara ute med för med snöret hade man med största sannolikhet inte fått fart på den.
Som den beter sig får jag intrycket att det är något elektriskt problem som bara påverkar tomgången. Fixar jag en hög tomgång med att hålla gasreglaget så stannar den inte och inga hack i motorljudet men en hög tomgång justerad på förgasare eller gasvajer slutar 99 ggr av 100 i motorstopp.
Vore det något fel med tändstift, förgasare eller bränsletillförsel så borde den ju gå som en kratta vid gaspådrag också tycker man.
Finns det något elektriskt som bara påverkar tomgång och var nånstans i så fall sitter det?
-
Hej,
Gjorde ett ryck i helgen att plocka upp och kolla säkerhetsbrytaren i gasmekanismen men det var OK där. Kollade gnista med ett gräsklippartändstift och den var bra. Plockade loss stiftet ur motorn opch kunde se att det var fuktigt med bensin. Gnistan var rejäl......så varför gick den inte. Endast några fomp-ljudibland när jag försökte starta innan jag tog loss stiftet.
Hade tunna handskar på mig när jag skruvade endast i ljuset av en liten pannlampa(fordonet är uppställt för vintern i förråd). Tog av mig handskarna och kliade mig i huvudet och tog upp stiftet och känner då att det är vassa kanter på porslinet. Stryker runt hela vägen och känner fyra vassa kanter. Tittar på det och kan urskilja några tuuuuuuunna svarta linjer i sprickorna.
Jag har aldrig sett nåt liknande förr så det var en klar överraskning. Det är ju högst troligt att dessa sprickor har något väsentligt att göra med den kassa tomgången. Nya stift är införskaffade för montering till våren så då får jag se hur den går. Oddsen är iaf goda att det skulle gå bättre :). Egendomligt att den gick bra i övriga varvtalsområden. Kanske finns nåt mer problem men det blir en senare fråga till våren då.
-
Ett defekt stift som utsätts för kompression kan ge dålig gnista även om det gnistar bra ute i fria luften, kanske är det känsligast vid låga varvtal men fungerar vid högre?
Bra i alla fall om det är så enkelt som stiftet. ()p