ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Teknikforum => Ämnet startat av: jockas63 skrivet 19 september 2021 kl. 16:39:28

Titel: Tomgångsproblem
Skrivet av: jockas63 skrivet 19 september 2021 kl. 16:39:28
Hej
Har en linhai 300 4x4 -06.
Som startar på första kolvslaget oavsett om den är varm eller kall. Men vid kallstart så vill den inte gå på tomgång så jag får stå och varva den någon minut tills den blivit varm och då går den på tomgång. Vad som även kan hända när den är varm är att den inte går ner i tomgångsvarv så man inte kan byta växel.
Vart skall jag börja felsöka ?
Titel: SV: Tomgångsproblem
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 20 september 2021 kl. 06:50:00
NU chansar jag vilt (Förgasare eller insprutning?), men finns ett spjäll för automatchoke så skulle det kunna kärva, lita smörjning/rengöring av det kanske?
De där symptomen kan även uppstå om maskinen tjuvar luft, t.ex. sprucken förgasaranslutning (gummi).
Spraya startgas runt gummit, om den ökar i varv när du gör det så kan du ha en läcka där.
Titel: SV: Tomgångsproblem
Skrivet av: jockas63 skrivet 20 september 2021 kl. 13:57:16
Det är en förgasare. Har rngjort förgasaren.
Om insugningsgummit var sprucket borde den gå bra på tomgång när den är varm . Fick förslag på att det kunde vara någon värmare i förgasaren ( carbureter heater ) någon som vet något om en sådan ?, kan man t.ex ohm mäta den. Det var som kontaktpasta på änden på den men den bottnar inte i hålet. Så fundering om fel värmare. Den tar inte tjyvluft kring gummit
Titel: SV: Tomgångsproblem
Skrivet av: Tripod skrivet 24 september 2021 kl. 07:02:33
Hej
Har en linhai 300 4x4 -06.
Som startar på första kolvslaget oavsett om den är varm eller kall. Men vid kallstart så vill den inte gå på tomgång så jag får stå och varva den någon minut tills den blivit varm och då går den på tomgång. Vad som även kan hända när den är varm är att den inte går ner i tomgångsvarv så man inte kan byta växel.
Vart skall jag börja felsöka ?

Du har ju en elkabel till undersidan på förgasaren, sitter den i? Är väl den du tänker på som "värmare" gissar jag.  Rörde jag gasen på min Linhai då den var kall stannade den, jag såg det mer som en el choke som kopplades ur när man gasade till eller den blev varm.

På min sprack insugningsröret (mellan förgasare och cylinder), då gick den sämre/dåligt.

Är luftfilterboxen kvar? Locket till denna? Min var modifierad så var det riktigt kallt (minusgrader) så fick jag ta av sadeln och lägga typ handskarna över hålet i locket så den inte fick så mycket luft, var som att choken inte "räckte till".

Hör du att den har hög tomgång eller tror du den är det för att det inte går växla? Du har ju en slungkoppling på sekundärvariatorn, går nåt sönder i den kan den börja greppa när den inte ska.

Ventilspel, hur är det med det? ( har den gått mycket kan det vara dags att kolla/justera)