ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Marie skrivet 9 september 2021 kl. 23:19:02
-
Har en big bear 400 från 2002 som varit inne på rep hos Yamaha. Fått tillbaks den då de tyckte att de fixat den men så är inte fallet. Problemet är att den är kraftlös och går upp i alldeles för höga varv för att tex komma upp för en backe. På verkstaden justerade de kopplingen och visst blev det lite bättre men fortfarande har den ingen ork. Någon som varit med om liknande och har en aning om var felet kan ligga?
Vart vänder man sig när inte ens verkstaden kan åtgärda problemet?
-
Jag förutsätter att du har lämplig växel för belastningen och hastigheten. Man måste växla ner ganska tidigt, för går motorvarvet ner för långt släpper slungkopplingen och motorvarvet består men hastigheten sjunker.
Kräver viss känsla att köra halvautomat.
Om vi förutsätter att det inte är förarfel:
Du har TVÅ kopplingar.
En slungkoppling som står för igångsättandet mef gaspådrag och en lamellkorg likt MC som frikopplar när du rör växelpedalen.
För att kunna växla ryckfritt i farten.
Lamellkorgen är justerbar med skruven på sidan.
Slungkopplingen är inte justerbar, men är självjusterande tills den är utsliten.
Självklart kan en av kopplingarna vara utsliten.
Slungkopplingen jobbar hårdast och slits mest.
Sedan kan det också vara fel motorolja.
Motorolja avsedd för bil är FEL!
Man MÅSTE ha olja avsedd för våtkoppling. Sk MC-olja.
Annars får man kopplingsproblem.