ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Joelbitar skrivet 7 augusti 2021 kl. 23:39:38
-
Hej
Fullkomligt oduglig på motorer och ny ägare av en CF Moto 520 från 2019. Köptes förra sensommaren och har knappt används sen dess. När vi skulle starta den för säsongen i våras var den stendöd, vi laddade batteriet och den startade som den skulle fram tills nyligen.
Då laddade jag igen, men laddaren höll på som en galning och sa att det var fel. Till slut fick jag laddaren att samarbeta och lyckades (tror jag) ladda batteriet. Laddaren indikerar iaf att den är fulladdad. Men när jag stoppar i nyckeln i tändningen så händer nada. Har läst om diverse fel med startmotorn, startreläer och att originalbatteriet är kasst.
Jag har ingen mätare och inga vidare kunskaper om hur man plockar isär startmotorn. Vet heller inte vart man kan vända sig för att se om det går på garantin då jag köpte den begagnad många mil härifrån.
Fixar en märkesverkstad det där med garantin? Och vad tror ni allvetande om mitt fel? Batteriet som dött av att laddas ur två gånger på ett halvår? Anledningen till att jag nämner startmotorn är för att den flera gånger på slutet här börjat ”klicka” när jag trycker på startknappen, samtidigt som nån varningslampa fortsätter lysa. Efter flera försök och svordomar brukar den plötsligt fungera som om inget hänt- och jag får känna mig som en idiot..
Upplever även att nyckeln glappar lite, nuddar man den stängs lätt maskinen av..🙈
Som ni märker. Jag behöver hjälp!
Tack på förhand!
Joel
-
Tändningslås som utsätts för vatten kan börja krångla.
Att spraya typ 5-56 kan hjälpa, men även själpa...
Förra veckan var min CanAm stendöd, och då hjälpte det att spraya, men som sagt, det kan även bli värre.
Jag skulle nog testa att koppla startkablar från en bil till hjulingen för att se om det löser "alla problem", då vet du ju att det är batteriet som krånglar - mycket vanligt på fyrhjulingar.
Börja med att bekräfta/utesluta batteriet som felorsak.
-
Tack för tipset!
Var ute med den när det kom en skur för några veckor sen, så det är klart att det teoretiskt skulle kunna kommit nåt då eller när den stod utomhus för ovanlighetens skull i samma regn.
Något speciellt att tänka på när man startkablar igång en ATV till skillnad från en personbil?
-
Nu har jag provat starta den med kablar, men den förblir stendöd. Då borde batteriet vara problemet, eller har jag helt fel?🙈 Laddaren är det inget fel på, för den laddar andra batterier utan problem.
-
Nu har jag provat starta den med kablar, men den förblir stendöd. Då borde batteriet vara problemet, eller har jag helt fel?🙈 Laddaren är det inget fel på, för den laddar andra batterier utan problem.
Du skriver att du provat med ett bra batteri och den ändå inte vill starta, då är det inget fel på batteriet.
Du får prova att koppla på ström direkt vid startrelä är startmotorn korrekt så bör den snurra runt, sedan kan du ha fel vid tändningsnyckeln så att den inte startar trots att startmotorn drar runt.
Det är väldigt vanligt att startrelä är defekt, du bör höra om startrelä drar eller klapprar när du trycker på startknappen.
-
Du skriver att du provat med ett bra batteri och den ändå inte vill starta, då är det inget fel på batteriet.
Du får prova att koppla på ström direkt vid startrelä är startmotorn korrekt så bör den snurra runt, sedan kan du ha fel vid tändningsnyckeln så att den inte startar trots att startmotorn drar runt.
Det är väldigt vanligt att startrelä är defekt, du bör höra om startrelä drar eller klapprar när du trycker på startknappen.
Nja jag provade alltså att starta ATVn med startkablarna från bilen men ingenting händer när jag vrider om nyckeln- för att starta den måste man ju trycka på startknappen men så långt kommer jag alltså inte. Då vet jag heller inte om startmotorn är paj. Ingen el i maskinen alltså, instrumentbrädan brukar ju tändas när man vrider nyckeln men jag får inte till det ens. Om batteriet är slut och inte går att ladda borde ju inte maskinen kunna starta ens med startkablar?
-
Nja jag provade alltså att starta ATVn med startkablarna från bilen men ingenting händer när jag vrider om nyckeln- för att starta den måste man ju trycka på startknappen men så långt kommer jag alltså inte. Då vet jag heller inte om startmotorn är paj. Ingen el i maskinen alltså, instrumentbrädan brukar ju tändas när man vrider nyckeln men jag får inte till det ens. Om batteriet är slut och inte går att ladda borde ju inte maskinen kunna starta ens med startkablar?
Om batteriet till startkablarna är OK så borde maskinen starta, men du har något fel som gör att tändningslåset ej släpper fram ström till förbrukarna på maskinen.
Kopplar man över startreläet som sitter under sitsen (alltså förbind de två grövre kablarna) så borde startmotorn snurra om den inte är defekt dock så kommer maskinen inte att starta då den saknar tändström.
Gör du på detta vis så får du veta om startmotorn är OK
Jag misstänker starkt att du har fel i tändningslåset.
Du kopplar över startrelät och sedan ansluter startkablarna snurrar startmotorn så är den OK endast en kort stund räcker för att få vetskap
-
Jag tror att batteriet är problemet till att börja med.
Plocka lös batteriet från maskinen och mät spänningen.
-
Jag tror att batteriet är problemet till att börja med.
Plocka lös batteriet från maskinen och mät spänningen.
Vore det batteriet så skulle den väl snurra med kablar från ett bilbatteri?
-
Kan vara fel på batteri och något annat fel som uppkommit pga du försökt starta med för låg spänning.
Börja med att säkerställa att batteriet är bra.
Kolla även så att säkringar är hela.
Kolla så att den röda stoppknappen är i rätt läge och även växelspaken.
-
Hej. Jag har samma problem på min just nu att jag kan vrida på träningen och då lyser allt men så trycker man på start knappen å då händer ingenting. Jag har kollat batteri start knappen tändningen men jag blir inte klick på vad som är fel.
-
Du har väl kollat säkringar?
Hur är det med startspärrar? Hålla in någon broms tex? Brytare till sådant? :)
Även med startkablar kan det vara hopplöst om batteriet är paj. Koppla lös batteriet och sätt startkablarna direkt på batterikablarna (men se upp så du inte gör kortis mot något).
Tändningslås som reagerar med "glapp" när du fipplar lite med det bör du byta ut.
Jag har haft det felet på min Polaris plus att nödstoppen börjat "glappa" (första gången under garantitiden) och den är nu bortbyglad (är ganska vanligt glapp på den typen av reglage som Polaris/Can-am använder).
Att köra med ett känt glapp är ju värdelös då det garanterat kommer att ge upp mitt ute i ingenstans.
Så börja med att testa utan batteri och använd bilens istället.
Sen kollar du upp tändningslåset och ev nödstoppar på styret.