ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Howdiw skrivet 10 januari 2021 kl. 14:29:55

Titel: Yamaha Grizzly 700 -13
Skrivet av: Howdiw skrivet 10 januari 2021 kl. 14:29:55
Varit ute och kört idag i ca 20 minuter när hjulingen helt plötsligt bara börjar skrika till från motorn / växellådan
 
Bärgade hem maskinen och startade den , går helt normalt på tomgång och LITE LITE varvpåslag. slår man på varvtalet lite till så börjar den vina skrika ordentligt.

någon som vet vad som kan vara troligt fel?
Titel: SV: Yamaha Grizzly 700 -13
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 11 januari 2021 kl. 12:29:15
Jag är ingen erfaren mekaniker, men...
Ramlager eller vevstakslager?
Hur har du det med oljan, om det är lagerfel så brukar det kunna synas på magneten i oljepluggen. (Järnfilspån)
Titel: SV: Yamaha Grizzly 700 -13
Skrivet av: Micke_c skrivet 11 januari 2021 kl. 19:20:06
Du menar att den skriker när slungkopplingen slår till?
Med växel i och håll broms, skriker det då utan att den rör sig?
Om nej, är det ju efter slungkopplingen.
Premiärvariatorns stödlager i korgen, något som ligger mot  variatiorn, eller nått i växellådan.

Variatorerna står alltså stilla på tomgång.
Det är inte som en snöskoter.

Dvs ,  jag skulle absolut ta bort plastkåpan över variatorremmen och kolla lite. Snurra på dom och så.
Att det skulle leta sig ner något skräp eller släppa en skruv som nu skrapar emot är ju inte så himla långsökt
Titel: SV: Yamaha Grizzly 700 -13
Skrivet av: HowdiwWWW skrivet 13 januari 2021 kl. 11:23:50
uppdatering.

Atvn går helt kanon och normalt första 5 minutrarna , sen blir den varm då skriker den vid uppvarvning / rullning.

aldrig missljud på tomgång.
Titel: SV: Yamaha Grizzly 700 -13
Skrivet av: Micke_c skrivet 19 januari 2021 kl. 15:46:56
Som sagt, öppna vid variatorremmen och kolla/lyssna.
Tomgång så står allt stilla där. Slungkopplingen sitter före premiärvariatorn.

Ram eller vevlager borde låta mer konstant och mer knacka än skrika.

Kan vara stödlager till premiärvariatorn (utanför motoroljan), lagret efter slungkopplingen eller ingående i växellådan.

Skräp är det ju inte, om det är så konsekvent med temperatur. Så det kan vi släppa.

Det är samma olja i växellådan/våtkopplingen som i motorn.
Ett oljebyte med koll efter skräp/spån i oljan, kanske...?
Titel: SV: Yamaha Grizzly 700 -13
Skrivet av: Tirill skrivet 21 januari 2021 kl. 05:02:24
Kan bara instämma i Micke_c s analys. Låter tveksamt om det skulle vara vevlager etc etc. Låter som ett kullager eller nållager som antingen gått torrt eller är utslitet. Antagligen bara att plocka ner variatorkåpan...själv eller en verkstad, och börja titta runt på det som sitter där.  Skulle det vara stödlagret etc så tror jag det är ett mycket ovanligt fel på Yamaha.

Som sagt, tappa ur motoroljan och kolla efter metall. Byt filter och såga isär det gamla filtret för at se om det finns spår efter metall där. Tyvärr e det väl inte magnetplugg på dessa maskiner som standard, annars kunde en kontroll där vara värt mycket.


Och glöm nu inte att hålla forumet informerat om hur felsökning och reparation avlöper. Då kan det hjälpa andra i framtiden som stöter på samma eller likartade fel.....Tyvärr glömmer många detta....:-(
Titel: SV: Yamaha Grizzly 700 -13
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 3 mars 2021 kl. 07:48:23
Varit ute och kört idag i ca 20 minuter när hjulingen helt plötsligt bara börjar skrika till från motorn / växellådan
 
Bärgade hem maskinen och startade den , går helt normalt på tomgång och LITE LITE varvpåslag. slår man på varvtalet lite till så börjar den vina skrika ordentligt.

någon som vet vad som kan vara troligt fel?
låter som att det är fel olja i motorn, väldigt viktigt med rätt olja ma klass för vårkoppling.
troligtvis byte olja och våtkoppling, har gjort det på några maskiner.
Titel: SV: Yamaha Grizzly 700 -13
Skrivet av: Micke_c skrivet 6 mars 2021 kl. 12:24:54
Men fel olja skulle väl bara få kopplingen att slira när den ska ta i. När det går tungt.

Inte skrika när den tom är obelastad i N eller P.

Ljudet verkar ju komma när slungkopplingen driver runt CVT/växellådan.

Något efter slungkopplingen är det allt.