ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: moraggarn skrivet 19 oktober 2020 kl. 22:24:04
-
Hej!
Ska köpa en fyrhjuling att ha i skogen, där det är lite surare i marken, kuperat och lite stenigt, samt trångt. Den kommer att användas vid gallring och röjning, typ där jag inte, kanske, riktigt kommer fram med min Ferguson 135:a.
Jag har fyra märken att välja mellan, köper jag något av dessa så har jag nära, eller hyfsat nära till återförsäljare och service, modellerna det handlar om är följande: Suzuki Kingquad 500, Polaris 570, Honda Rubicon (eller Foreman) samt Yamaha Grizzly.
Vem av dessa hade du/ni köpt, och varför?
För egen del ligger Suzuki bäst till i nuläget, det verkar vara en gedigen och robust maskin, Polaris har jag hört/läst en del negativt om, gällande dåliga drivaxlar b.la, men man hör ju väldigt mycket bra om Polaris också, men då jag är ny på hjulingar så är jag tacksam för input från er rutinerade rävar.
Tack på förhand ()p
-
I mina trakter är det många som köper Honda om de skall ha den i skogsarbete, hel bakaxel är bra om du skall dra tungt då de inte sätter sig lika mycket som en med delad bakaxel.
Är det trångt så titta på maskinernas längd också, jag har en Cam-Am max för två personer och den kräver rätt mycket mer plats för att svänga än den korta modell jag hade innan - i vart fall upplever jag det så.
-
Tack för ditt svar!
Stel eller delad bakaxel är ju också en grej man hör delade meningar om. Det var en som förklarade för mig, att så länge man inte kör timmer, eller drar vagn med griplastare , då är stel axel mer negativt än positivt. Om man däremot gör detta, och typ endast använder hjulingen till skogsbruk, då är det att föredra.
Jag kommer att använda den i skogen, men ej köra timmer, det jag har är gallring, där det grövsta i runda slängar, ligger på 15 cm i diameter, det allra mesta klenare än så. Dessutom kommer den att även användas en del utan vagn, som transport ut till sämre ställen, där jag tror jag kan få problem med traktorn.
Med hans förklaring i bakhuvudet så har jag inte låst mig vid den detaljen om man säger så.
Även att med delad bakaxel så vinner man markfrigång då man kör utan vagn, eller lättare last.
-
Jo, markfrigången är nog bättre på de med delad axel.
-
Kört Yamaha sedan 2009 och har haft 450,550 och 700 Grizzly som nu är uppe i 1010mil så det är en hållbar maskin. Ska tilläggas att jag drar Hydralvagn bakom Grizzlyn stundvis💪
-
Hallå.....jag är personligen nära att köpa en suzuki king quad 500 2019, verkar gå att göra en hyfsad affär på kvarvarande årsmodell 2019.
5 års garanti, 38 hästkrafter, vinch, gott rykte, roligare färgsättningar att välja bland, ink servo och diff verkar vara en bättre ide, än t ex yamaha 450 utan diff och 26 hästkrafter till typ samma pengar.
-
Hallå.....jag är personligen nära att köpa en suzuki king quad 500 2019, verkar gå att göra en hyfsad affär på kvarvarande årsmodell 2019.
5 års garanti, 38 hästkrafter, vinch, gott rykte, roligare färgsättningar att välja bland, ink servo och diff verkar vara en bättre ide, än t ex yamaha 450 utan diff och 26 hästkrafter till typ samma pengar.
Yamaha 450 har väl både diff och servo eller har dom ändrat det nu? Det borde dock skilja endel i pris om du köper suzukin mot tex en Yamaha 450 2020/2021 års modell så det är helt klart en bättre deal.