ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Netro skrivet 3 oktober 2020 kl. 21:25:40
-
Tjena,
Just köpt mig en ny Cforce 520L 2020 årsmodel. Det maxar ut på 65-66km/h sen stryper den elektroniskt vilket är jobbigt för den börjar gå så ryckigt så man måste dra ner. Har därför funderat på att montera en speedohealer som lurar avläsningen av hastighet så när den går 40km/h så går det igenligen 80Km/h.
Orsaken till att jag tycker det är bäst är för garantin hålls kvar (behöver inte ändra om i ECun)
Det jag undrar är det någon som har monterat ett sånt system på en liknande maskin? Hittar inte mycket information om just den modellen online.
-
Enligt transportstyrelsen får traktor A enbart gå i 40 km/h. Traktor B får köras i enbart 50 km/h. I praktiken borde väl traktor B få vara ostrypt och låta föraren ta sitt ansvar och KÖRA enbart 50.
Från Transportstyrelsen:
Traktor a ska vara konstruerad för att kunna köra i högst 40 km/timmen.
Traktor b får köras i högst 50 km/timmen.
Äldre traktorer och A-traktorer ska vara konstruerade för att kunna köra i högst 30 km/timmen.
EPA-traktor har dessutom en högsta tillåten hastighet av 30 km/timmen.
-
Har en sådan på min polaris 570-20 (Traktor B )och jag tycker det funkar bra,fick den monterad av återförsäljaren innan jag hämtade ut maskinen.
Själva dosan är monterad under platsen och syns ej,sen har man en vippströmbrytare med två lägen som i mitt fall är gömd under lyktkåpan på styret.
Har sen själv programmerat den så att med vippströmbrytaren i läge ett visar den exakt rätt hastighet(kollat med gps) och då bryter den på 62km/h precis som från fabrik och i läge två visar hastighetsmätaren exakt hälften vilket gör att den kan gå så fort maskinen klarar av
(lite drygt 100). Enda "nackdelen" jag har sett hittils är att mätarställningen i läge två visar ju också bara hälften av antalet körda mil i verkligheten. :)
-
Garantin brukar inte vara ett problem då de flesta åf gör jobbet åt dig och där med gör jobbet som certifierad cf verkstad. Programmera om boxen kan dom behöva göra ända om det blivit något fel på den eller att styrboxen blivit bytt på maskin.
Du kan även köpa en till ECU box och sätta i maskin som är ostrypt och ha den strypa kavar på hyllan hemma.
-
Har en sådan på min polaris 570-20 (Traktor B )och jag tycker det funkar bra,fick den monterad av återförsäljaren innan jag hämtade ut maskinen.
Själva dosan är monterad under platsen och syns ej,sen har man en vippströmbrytare med två lägen som i mitt fall är gömd under lyktkåpan på styret.
Har sen själv programmerat den så att med vippströmbrytaren i läge ett visar den exakt rätt hastighet(kollat med gps) och då bryter den på 62km/h precis som från fabrik och i läge två visar hastighetsmätaren exakt hälften vilket gör att den kan gå så fort maskinen klarar av
(lite drygt 100). Enda "nackdelen" jag har sett hittils är att mätarställningen i läge två visar ju också bara hälften av antalet körda mil i verkligheten. :)
Hej. Kan det da stemme at du har montert denne versjonen av Speedohealer? SPEEDOHEALER V4-AB M. KABEL-SH-U01?
-
Vurderer selv en slik Speedohealer og har funnet ut at CForce sin speedsensor er av typen click (se bildet.
Men ifølge den norske importørens nettside skal jeg ha denne versjonen av speedohealer: https://www.motor-import.no/shop/product/speedohealer-v4-ab-m-kabel-sh-u01?tm=healtech-electronics/speedohealer-v4
men med denne så innebærer det å klippe speedsensorkabelen og gjøre noen koblinger. Dette ønsker jeg ikke gjøre og har sendt en mail til importøren om Healtech Electronics (de som lager speedohealer) om de har laget et kabelsett til denne som gjør det hele til plug and play uten å måtte klippe ledninger. Når jeg får svar skal jeg poste her inne.
-
Vurderer selv en slik Speedohealer og har funnet ut at CForce sin speedsensor er av typen click (se bildet.
Men ifølge den norske importørens nettside skal jeg ha denne versjonen av speedohealer: https://www.motor-import.no/shop/product/speedohealer-v4-ab-m-kabel-sh-u01?tm=healtech-electronics/speedohealer-v4
men med denne så innebærer det å klippe speedsensorkabelen og gjøre noen koblinger. Dette ønsker jeg ikke gjøre og har sendt en mail til importøren om Healtech Electronics (de som lager speedohealer) om de har laget et kabelsett til denne som gjør det hele til plug and play uten å måtte klippe ledninger. Når jeg får svar skal jeg poste her inne.
Det är den slutsatsen jag också kommit fram till hittar inte någon speedohealer med rätt koppling. Så man måste göra en egen koppling och som du säger är man inte så sugen att klippa orginal kablarna. Speciellt när min nästan är helt ny. Hör gärna av dig om du hittar något. :)
-
Har fått svar. De har ikke en slik hurtigkoppling til CF600atr-l enda. Så da måste man klippa ledningsr og det er ikke aktuelt for min del.
-
It is actually very simple to install, i just did it today for a guy on a 2021 520L
When you cut the sensor cable there are 3 wires. White=positive. Red=negative. Black=signal.
If you measure at the plug in the harness where the sensor connects to it is like this.
Black/brown=positive. Green=negative. Yellow/white=signal.
It seems counterintuitive but thats how it is.
We set it at -6% on A profile, then it is true 42km and -52% on B profile which is aprox 84, it can be adjustet further but then its not a true 50% cut when you look at the speedometer.