ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Cectek => Ämnet startat av: Tomas berntsson skrivet 31 augusti 2020 kl. 10:15:28

Titel: Cectek problem
Skrivet av: Tomas berntsson skrivet 31 augusti 2020 kl. 10:15:28
Hej. Jag Undrar om  någon är kunnig på cectek gladiator t5 2010. Jag har ett mysterium. Ska försöka förklara. Startar å går som vanligt. Men efter en stunds körning så bara dör maskinen. Som att stänga av strömmen. Tvär dör. Måste måste vänta typ 5-10 min innan jag kan starta den å köra en kort bit igen innan den tvär dör på nytt. Jätte tråkigt. Har kopplat in en vatten temp mätare för att kolla om maskinen får nå kylning å hemligheten mätaren så kyler den. Men den kyler å går upp i temp å mer igen. Hur många gånger vet jag ej innan den där. Ska det vara så att kikaren ska slå på å av hela tiden. Jag tycker att det är nå konstigt med något, men vet ej vart jag ska börja å leta. Har bytt temp givaren vid kikaren redan. Ingen blev bättre. Var kan jag börja leta nu. Någon där ute som kan ge mig några tips. Börjar tröttna på att inte kunna åka med den. Tacksam för alla tips. Vh tomas
Titel: SV: Cectek problem
Skrivet av: Tomas berntsson skrivet 31 augusti 2020 kl. 12:19:44
Hej. Jag Undrar om  någon är kunnig på cectek gladiator t5 2010. Jag har ett mysterium. Ska försöka förklara. Startar å går som vanligt. Men efter en stunds körning så bara dör maskinen. Som att stänga av strömmen. Tvär dör. Måste måste vänta typ 5-10 min innan jag kan starta den å köra en kort bit igen innan den tvär dör på nytt. Jätte tråkigt. Har kopplat in en vatten temp mätare för att kolla om maskinen får nå kylning å enligt mätaren så kyler den. Men den kyler å går upp i temp å mer igen. Hur många gånger vet jag ej innan den där. Ska det vara så att kylaren ska slå på å av hela tiden. Jag tycker att det är nå konstigt med något, men vet ej vart jag ska börja å leta. Har bytt temp givaren vid kylaren redan. Ingen blev bättre. Var kan jag börja leta nu. Någon där ute som kan ge mig några tips. Börjar tröttna på att inte kunna åka med den. Tacksam för alla tips. Vh tomas
Titel: SV: Cectek problem
Skrivet av: Manne_74 skrivet 31 augusti 2020 kl. 19:46:22
Hejsan.. De du beskriver verkar vara ett vanligt problem med cectek...
Svaret är förmodligen bränslepumpen.
Har samma problem själv och har beställt en ny  pump.
Samma fel hade Catalin och han beställde en ny
och sen fungera maskinen kanon
Övriga felsymptom kan vara ojämn tomgång.
Titel: SV: Cectek problem
Skrivet av: Tomas berntsson skrivet 1 september 2020 kl. 10:25:57
Hej manne. Tomas här. Tusen tack för tipset. Vad är det som gör att maskinen tvär dör efter en stunds körning? Är det därför temp mätaren som jag kopplat in går upp å ner hela tiden samt att kylaren går på.. är det bränsle pumpen som går varm till slut å lägger av eller är det en säkerhets grej som slår av maskinen innan den sprängs typ? Vad kostar en ny bränsle pump? Och vart kan man beställa en ny. Har du något tips på det oxå tro! Tusen tack manne
Titel: SV: Cectek problem
Skrivet av: Tomas berntsson skrivet 1 september 2020 kl. 11:37:38
Hej manne. Tomas här. Tusen tack för tipset. Vad är det som gör att maskinen tvär dör efter en stunds körning? Är det därför temp mätaren som jag kopplat in går upp å ner hela tiden samt att kylaren går på.. är det bränsle pumpen som går varm till slut å lägger av eller är det en säkerhets grej som slår av maskinen innan den sprängs typ? Vad kostar en ny bränsle pump? Och vart kan man beställa en ny. Har du något tips på det oxå tro!  Bad är det för bar på pumpen? 3.2 eller 3.5? Hade varit trevligt att få prata med dig på riktigt ist för detta. Man kanske kommer på mer saker så att säga. Vh tomas
Titel: SV: Cectek problem
Skrivet av: Manne_74 skrivet 1 september 2020 kl. 22:02:54
Hej.. Att tempen går upp är ju normalt.
Och när tempen blir tillräckligt hög så
slår fläkten till för att kyla ner motorn så
den inte blir överhettad.
Så det verkar ju vara helt i sin ordning.
Du kan ju tömma systemet och fylla på
ned ny blandad glykol.
Att motor dör beror nog på att bränslepumpen
är slut och värmenyper, och kan då inte trycka fram
någon bensin.  Ingen bensin = stop.
När bränslepumpen svalnat så går den att
starta igen för att sedan lägga av åter igen när den
blir överhättad igen.

Jag köpte min ifrån racing-planet.
Kostade 326:- inklusive frakt..
Får se om den kommer innan helgen så
man får montera in den och se om maskinen
funkar som den ska.

Titel: SV: Cectek problem
Skrivet av: Tomas berntsson skrivet 1 september 2020 kl. 22:37:42
Ok. Men ska den värmen pendla fram och tillbaka hela tiden? Fungerar inte maskinens kylsystem som en bil, den går ju upp i temp å sen stannar den där liksom. Arbetstemp. Jag tog ut en sprängskiss för att se vad en original pump kosta. Fan va dyrt. Ca 6600 kr. Helvete. Du får hemskt gärna berätta om den där pumpen funkar som du nämnde å vart jag kan få tag på en sådan. Eller om du vet någon annan pump som funkar utan en massa krusiduller. Du verkar vara kunnig på cectek maskinen. Finns det möjlighet att få prata med dig på mobilen? Vh tomas
Titel: SV: Cectek problem
Skrivet av: Manne_74 skrivet 2 september 2020 kl. 11:38:29
Några frågor bara:

Vad har du placerat tempgivare?
Hur har du kopplat in den?
Vilken märke på givaren har du?
Vilka temp värden pendlar den imellan?
Lyser tempgivaren på hastighetsmätaren?
Titel: SV: Cectek problem
Skrivet av: Tomas berntsson skrivet 2 september 2020 kl. 11:55:27
Hej igen. Förlåt mig om jag bråkar med dig. Temp givaren är på kopplad på kylarslang. Det är en Biltema temp givare. Den går upp på förmodligen Max temp( 85) eller vad den ska ligga på, å sen när kylaren slår på så går den ner till 60 grader. Sen går den upp igen till 85 sen ner igen till 60. Å sådär håller den på tills maskinen tvär dör. Ingen lampa lyser vid mätarna. Kan man få prata med dig på mobilen? Du kan få mitt nr så kan vi höras. Vh tomas
Titel: SV: Cectek problem
Skrivet av: Tomas berntsson skrivet 2 september 2020 kl. 12:14:14
Hej igen. Förlåt mig om jag bråkar med dig. Temp givaren är på kopplad på kylarslang.strax bakom höger framhjulet. Det är en Biltema temp givare. Den går upp på förmodligen Max temp( 85) eller vad den ska ligga på, å sen när kylaren slår på så går den ner till 60 grader. Sen går den upp igen till 85 sen ner igen till 60. Å sådär håller den på tills maskinen tvär dör. Ingen lampa lyser vid mätarna. Kan man få prata med dig på mobilen? Du kan få mitt nr så kan vi höras. Vh tomas
Titel: SV: Cectek problem
Skrivet av: Manne_74 skrivet 2 september 2020 kl. 15:52:32
Om du har placerat givaren på returslangen så kan jag tänka mig att du får svängningar på mätaren.
Att fläkten slår av och på är ju normalt. Då gör
den ju bara sitt jobb.
Fläkten jobbar ju ofta hårdast när motor är varm
och atvn står stilla, då den inte kyls av vindens fart.
Vissa brukar koppla in en switch knapp så dom
kan låta fläkten går hela tiden..
Så lyser inte tempgivaren på hastighetsmätaren så är det nog ingen fara

Hur länge kan du ha atvn på innan den dör,
Samt hur länge lär du vänta till du kan starta den igen?

Vi skulle kunna ta det på telefon men det är jättebra
om vi kan ta det här till en början så andra kan ta del av problemet
då denna maskin tyvärr har väldigt många barnfel.
Titel: SV: Cectek problem
Skrivet av: Tomas berntsson skrivet 2 september 2020 kl. 21:37:03
Killen som montera in temp mätaren hoppas jag vet vad han gjorde. Han är duktig på att meka med bilar. Så hoppas den sitter rätt. Får fråga honom imorgon på jobbe. Men för att ge dig en någorlunda tid hur länge jag kan köra innan det blir stopp. Jag kan nog säga att det varierar lite på kör still måste nog jag säga. Men mellan tumme å pekfingret beroende på kör still, ca 30 min sen stannar den. Får vänta mellan 5 - 10 min innan jag kan starta den å åka i bästa fall 5-600 meter innan nästa stopp. Förra året när jag å svärgubben var ute å åkte lite så skulle vi gena lite genom skogen?( skogs körning) så stannar maskinen 5-6 gången. Tog 1 timme att ta sig hem. Bra nog less. Hade jag haft en handgranater så hade jag sprängt den. Du får säga till när du vill prata med mig genom mobilen. Det känns mer riktigt på nå viss. Vh tomas
Titel: SV: Cectek problem
Skrivet av: Manne_74 skrivet 3 september 2020 kl. 06:29:11
Låter som bränslepumpen ändå..
Får min idag, se om jag byter idag eller imorgon.
Titel: SV: Cectek problem
Skrivet av: Tomas berntsson skrivet 3 september 2020 kl. 22:42:07
Ok. Spännande. Såg catalin hade beställt ny pump ifrån Tyskland. Hör av dig hur det går med den nya pumpen. Sen så skulle det vara trevligt att få prata med dig på mobilen. Känns lättare att prata..skulle  toppen om det går att fixa till min maskin. Ungarna gillar att ta sig en tur. Vh tomas
Titel: SV: Cectek problem
Skrivet av: Tomas berntsson skrivet 4 september 2020 kl. 21:29:02
Hej manne. Tomas här. Hur gick den nya pumpen? Vilken skulle du rekommendera åt mig, så jag blir av med problemet ? Kan vi höras någon dag? Tomas
Titel: SV: Cectek problem
Skrivet av: Manne_74 skrivet 5 september 2020 kl. 14:43:01
Hojt...

Har prövat hjuling en lite lätt idag.
Körde ca 1,2 mil och motorn gick bra
utan att dö.
Var igång ca 40 minuter, och stängde av
och på motorn olika gånger för att se om
det inte skulle starta igen. Men knacka i trä...
Den starta utan att ens ge den gas..
Övrigt så känns der som motorn går
och svarar bättre än tidigare.
Ska pröva den längre stunder senare någon dag.
Titel: SV: Cectek problem
Skrivet av: Tomas berntsson skrivet 5 september 2020 kl. 16:54:20
Tjenixen manne. Det verkar lovande ju. Catalin hade en bränsle pump som var beställd ifrån Tyskland är den oxå bra tro? Det verkar vara en massa skruvande för att komma åt pumpen. Egentligen så har jag ingen tid med detta. Vore bäst att lämna iväg den till någon dom har tid att hjälpa mig om jag har en ny pump. ( om det nu  är den som spökar) fullt upp med jobb å ungar. Säg till när vi kan prata på mobilen. Vh tomas
Titel: SV: Cectek problem
Skrivet av: Manne_74 skrivet 7 september 2020 kl. 06:26:53
Skicka ditt nummer i ett PM du så kan jag ringa upp efter 18.00...
Titel: SV: Cectek problem
Skrivet av: Tomas berntsson skrivet 7 september 2020 kl. 20:51:08
Hej manne. Tomas här. Såg ditt inlägg inte förrän nu. Jag har inget pm . Kan jag lägga ut mitt nr här? Vh tomas
Titel: SV: Cectek problem
Skrivet av: Manne_74 skrivet 7 september 2020 kl. 21:42:03
Hej Tomas..

För att skicka privata medelanden så
Lär du registrera dig först på forumet.

Titel: SV: Cectek problem
Skrivet av: Tomas Berntsson skrivet 7 september 2020 kl. 21:49:40
Tjena manne. Tomas här igen. Nu har jag registeresat mig. Hur går man tillväga efter detta? Så jag kan skicka nr till dig. Vh tomas
Titel: SV: Cectek problem
Skrivet av: Manne_74 skrivet 7 september 2020 kl. 21:53:06
Trycker på meny uppe i högra hörnet och väljer sedan mina medelanden.
Titel: SV: Cectek problem
Skrivet av: Bluper skrivet 9 november 2020 kl. 19:27:08
Vet inte om det är aktuellt längre men jag har bytt min bränslepump mot en från racing planet på min t5 2011.
Min gamla pump slutade pumpa väldigt oregelbundet tills den gav upp helt.

Att byta var inte så svårt men lite krångligt att komma åt då alla sladdar till "ellådan" förhindrar att man kan lyfta den speciellt mycket. Bytte enbart själva pumpen och inte all plast den sitter i.

Igentligen låter ditt problem mer som ett jag hade på min gamla king kobra. När den blev riktigt varm dog den och gick inte att starta. Väntade man en stund gick den igång utan problem tills den blev varm igen.

Det var då vält givaren under sadeln som spökade. Kopplade bara ur den och tätade kontakten. Efter det hade jag aldrig några såna problem igen.