ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Johnjohn22 skrivet 26 augusti 2020 kl. 13:56:06
-
Hej, ska köpa min första fyrhjuling.
Har hittat en Kodiak 450 från 2006 och skall titta på den imorgon torsdag. Vad ska jag tänka på och vilka år de fyra största varningstecknen jag ska vara uppmärksam på?
30 000 kr med plogblad. Rejält sliten och blekt i plast. Sägs fungera i övrigt.
Alternativet är en Linhai 550 från 2013 i bra skick, 129 mil. Vilken skulle du välja?
Tacksam för svar!
Mvh
/John
Arvika
-
Grizzlyn alla dagar i veckan!
Även om Linhaien är NY för samma pris.
Dom är billiga av en anledning...
Allvarligt.
Med alla ATV är det som med bilar, osv.
Hur den är skött och körd som är avgörande.
Vet inte ägaren när det byttes olja i framdiffen, bakre kuggväxel eller justerades ventilspel tex, är varningstecken.
Motooljan byter väl de flesta, men även det lite "sådär".
Solblekt är väl en sak.
Men svåra spår av brutal framfart i extrem terräng?
Repor är lätt gjort. Kommer med normalt användande.
Vattendränkt är BIG NONO!
Allt ska fungera.
Glapp i hjul och leder tyder på hårt körd eller dåligt skött.
Delar är DYRT.
Reparationsobjekt kan bli dyrare än man tror.
Ska man ploga en vägsnutt eller större gårdsplan är dom helt ok. Har man bara en uppfart i villaområde kan du skippa plogen som behov.
-
Micke_c - Tack för svaret. Det blev ett köp. 26k med plogblad och vinsch med fjärr. 12000 tim på mätaren. Gnisslar lite i framvagnen.
Wish me luck 😓😄
-
Att den gnisslar lite i framvagnen är inget stort problem! Det har min gjort i minst 10 år (den är 20 år!!) Är det själva fjädringen som gnisslar vid rörelse upp o ner så är detta ett ganska stort jobba att fixa, hela framvagnen måste plockas ner och göras ren o smörjas upp. Antagligen dom inre gummibussningarna för övre o undre bärarmar.
Men om det gnisslar när du kör sakta framåt t.ex. är det antagligen bromsoken som ligger på pga av smuts o korrosion. Dom kan tas ner ganska enkelt om man tar bort respektive framhjul. Sitter bara med 2 bultar. Detta gäller fö för bromsoket på bakaxeln med, att det ganska lätt fastnar och sen börjar gnissla. Man kan känna på respektive skiva om man kört en bit, nån km eller så. Är den varm, så är det akut att fixa detta....e den inte varm kan det anstå en tid.
Du får skriva lite här hur det går vidare med din maskin....Förresten...12.000 tim verkar mycket..Kanske du menar 1200 timmar, eller möjligen 12.000 Km...bägge är ganska mycket iofs....
-
12.000timmar låter orimligt.
1200 timmar är rimligt.
1200mil är också rimligt och inget särskilt.
Min egen Grizzly 660 -05 har 780timmar och 680mil.
Då har den också stått med tändningen på tills batteriet tog slut en gång. = ? Antal timmar om motorn ej har gått. Säkert 50 eller så.
Se till att serva den ordentligt med alla oljor, filter, ventilspel (viktigt) tändstift och rengöring/infettning av premiärvariatorns rullar. Översyn av samtliga drivknutbälgar. Även dom på kardanerna.
Min 660 har fettnipplar i bakre hjulupphängningen. Kanske din har också.
-
Min 700-14 har gått över 1000mil nu och det senaste felet som uppstod är att vänster drivknut fram är skrot,men ändå imponerad över att den hållt såpass länge🖒