ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: johan_paz skrivet 5 augusti 2020 kl. 20:13:37
-
Då varken tid eller ekonomi finns för stora renoveringar, så undrar jag om det finns något sätt att komma billigt undan..
Min 800 EFI Sportsman 2007 startar alltid fint, men ryker enormt vid belastning. Nu när jag testade att dra betesputs på 240 kg efter den uppför en backe så inte bara bolmade röken ut, utan olja spottades ut genom avgasrören så att draget till putsen blev svartprickigt.
Om det "bara" är ventiltätningarna som inte kan hålla emot, är dessa lätta att byta? Går det utan att montera ur motorn? Var kan man få tag på några som passar, vad jag hört så säljer polaris inte några själva.
Jag har läst om oljetrycksregleringen som kan fastna, har inte kommit åt att kolla om min sitter fast, men att den ryker mer vid belastning är väl mer att den får högre tryck i vevhuset och därför spottar ut oljan, inte att oljetrycket stiger pga högre varv? Eller blir det samma sak med variator, mer belastning=högre varv=högre oljetryck.
Hoppas att någon annan varit i samma situation och fått löst problemet
mvh
Johan
-
vet av nån rasad 800, pga oljetryvket troligtvis.
Man måste tydligen rengöra den ventilen varje service, annars är det risk för ras.
men det är billigare att åtgärda direkt innan det blir värre
-
Fick kollat oljetrycks-regleringen. Satt inte fast utan "sluggen" rörde sig fint.
Skall nu därför göra en leak down test, tänkte jag. Men måste hitta tdc..
Så en dum fråga, var sitter markeringen? Måste man ta bort remmen för att kunna rotera motorn?
Vilken sida öppnar man..?
Det är en 800 efi, 2cyl med stötstänger.