ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Hestra skrivet 16 juni 2020 kl. 08:00:18

Titel: Köpråd cf 450s
Skrivet av: Hestra skrivet 16 juni 2020 kl. 08:00:18
Hej. Jag funderar på att byta bort min polaris sportsman eps 570 2015 och köpa en cf 450s servo,  hur är kvalitén ? Kör inte speciellt mycket men kör " bakom Guds rygg " så vill inte behöva bärga den varje gång den havererat.

Är det något att ha?
Titel: SV: Köpråd cf 450s
Skrivet av: skogsvarelse skrivet 16 juni 2020 kl. 12:49:41
Min erfarenhet av cf så funkar de rätt bra. Har fått bogsera hem min 520 3 ggr på över 2700mil  och 950H. Första gången pga att åf inte satt ihop variatorn ordentligt, andra gången pga att jag körde av variator remmen. Senaste gången var pga lite glapp i huvudsäkringshållaren.

Kammkedje spännaren gick sönder vid 260mil pga materialfel i spännaren. Det verkar som det kom ut några dåliga spännare runt 2017 på dom. Har bara hört om en annan maskin som haft problemet. var efter detta åf inte satte ihop variatorn ordentligt samt en del annat jag hittat efter som. Den mekanikern fick sparken efter hur mycket den idioten klantade till det. Det är väl det felet som skulle kunna orsakat att den behövde bogseras hem om det inte hade hänt hemma.

Sköts servicar bra så är min uppfattning att de håller. Jag servar min maskin själv efter den gått 400 mil typ. Känns som den håller bättre då när inte nån mekaniker som inte bryr sig skruvar ihop nått och tror det blir bra.

Har bytt andra grejer med. Har dödat 2 st drivknutar fram. Bytt styrleder samt spindelleder men de blir slitage delar om man kör som jag kör. Bytt ett bromsok fram då nån gnagar jävel tyckte om ett gummi på det så det gick in och la sig skit på ställen där det inte borde så det gick lite trögt ibland. Fått byta några bromsledningar fram pga att de gamla började läcka i pressningen. kom på ett sätt att någorlunda förebygga att de började läcka där genom att justera vinkeln på banjon. De nya ledningarna är bättre är heller inte så svårt att få nya pressade hos en hydraulfirma. Har bytt ett par oljetrycks givare då de började läcka lite.  Verkar som den senaste jag fick var av bättre kvalité då den hållit betydligt längre än de andra.
Har bytt packboxar till utgående axlar i diffen fram samt alla packboxar i diffen bak. Har bytt hjullager några gånger med. Kör inte med original utan moose men ska nog börja köra med koyo lager istället då jag tror de är av bättre kvalité.

En nackdel jag tycker 450 och 520 har är att stötdämparna inte är de bästa samt att de saknar några cm markfrigång (delvis pga att dämparna sjunker ihop onödigt mycket)

Jag kör det mesta med min maskin, pendlar med den, kör i skog och lera samt lerbad, Kör även ibland på endurospår och i berg.         


Om du kört en 570 innan så kanske du kommer sakna effekten om det är något du bryr dig om.
Titel: SV: Köpråd cf 450s
Skrivet av: Frodo skrivet 22 juni 2020 kl. 13:32:16
Hei

Spørsmål til skogvarelse!

Jeg har en 520 som har gått 300mil, og i følge servicemanualen skal reimen byttes da. Jeg målte min til 35mm, og den så fortsatt myk og fin ut.
Ser den skal skiftes ved min 33,5mm. Hvor langt har du kjørt på din? Jeg ser at du har ryki di reim en gang?

Mvh
Frode
Titel: SV: Köpråd cf 450s
Skrivet av: skogsvarelse skrivet 22 juni 2020 kl. 13:59:00
Jag körde ca 800mil på min orginalrem innan den behövde bytas. (Har den kvar som reservrem)

Nästa rem var en ultimax och den höll 1000mil innan den small av och blev småbitar.

Sen provade jag en Moose rem. Den höll ca 200mil innan den var full i sprickor så ingen rem jag rekommenderar. 

Nu kör jag en ultimax rem igen och den är uppe i 700-800 mil nu.  Denna ultimaxen är en ny modell mot den gamla ultimaxen så blir intressent och se hur länge den håller.

Är remmen inte nersliten till 33,5 mm eller har skador på sig så kör med den. Inte nödvändigt att byta så ofta som boken säger utan gå efter måttet. Börjar man närma sig 1000 mil så kan det kanske vara läge att fundera på att byta remmen ifall den stommen börjar bli sliten utan att det syns. Kör du lång ifrån möjligheten till hjälp så kan det vara en bra ide att byta remmen lite innan så du slipper bli stående pga att remmen går av.

Det går att byta remm utan att lossa primären i variatorn genom att skruva i en skruv i sekundären och tvinga isär den och trä över remmen. Är lite svårt at få över den och finns risk för skador på remmen om man gör fel.
Titel: SV: Köpråd cf 450s
Skrivet av: Frodo skrivet 27 juni 2020 kl. 10:04:03
Takk for utfyllende svar! 
Da får reimen gå noen mil til :)


Mvh
Frode