ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: larsno skrivet 15 maj 2020 kl. 09:39:14
-
Hej! Har någon monterat nedväxlingkitt på sin Grizzly 700 2019-2020, jag funderar på att montera YFM-20055 Som ger en 10% nedväxling, detta för att jag har monterat större däck. Har någon erfarenheter att dela med sig. Gärna också om ni har monterat YFM-20056 som ger 20% nedväxling. Hur stor skillnad blir det, tappar man mycket i "toppfart" vill inte att den ska slå i varvtalsstoppet vid typ 70 km/h :lol:
-
Sätter du 10% större hjul, och sedan växlar ner 10% blir det ju plus minus noll i realiteten.
Men hastighetsmätaren har inte en susning om hjulbytet, så den kommer visa för lite.
Jag har 2mm shims i min 660 på orginalhjulen.
Den är för högt växlad ändå, främst på backen.
Men en betydande för bättring blev det.
(En 700 ska visst vara lika växlad som 660)
Vad den förlorar i toppfart har jag inte en susning om.
Vad har det för betydelse?
Den går åt HE för fort ändå mot den har väghållning och säkerhet för.
Har det betydelse ska man väl inte ha en arbetsmaskin...
-
Sätter du 10% större hjul, och sedan växlar ner 10% blir det ju plus minus noll i realiteten.
Men hastighetsmätaren har inte en susning om hjulbytet, så den kommer visa för lite.
Jag har 2mm shims i min 660 på orginalhjulen.
Den är för högt växlad ändå, främst på backen.
Men en betydande för bättring blev det.
(En 700 ska visst vara lika växlad som 660)
Vad den förlorar i toppfart har jag inte en susning om.
Vad har det för betydelse?
Den går åt HE för fort ändå mot den har väghållning och säkerhet för.
Har det betydelse ska man väl inte ha en arbetsmaskin...
Uppdatering, har 1,4mm shims som funkar kanon till min körning, slår i varvtalsstoppen vid 99km/h gps, 93 mätarfart.
Sant toppfarten har ingen större betydelse, bara det att vi har en del transportsträckor här uppe innan det roliga kommer :lol: så ville inte att den skulle bli allt för nedväxlad ()p
-
Hej! Har någon monterat nedväxlingkitt på sin Grizzly 700 2019-2020, jag funderar på att montera YFM-20055 Som ger en 10% nedväxling, detta för att jag har monterat större däck. Har någon erfarenheter att dela med sig. Gärna också om ni har monterat YFM-20056 som ger 20% nedväxling. Hur stor skillnad blir det, tappar man mycket i "toppfart" vill inte att den ska slå i varvtalsstoppet vid typ 70 km/h :lol:
har monterat på alla äldre grizzly, det blir mkt bra. bara köra med yamahas prylar så man linjerar upp sekundären mot primären
-
Har en Grizzly 700 -20 som levererades med 20% nerväxling. Eftersom jag för det mesta kör med driven vagn i skogen så var detta ett självklart val, hade en 07:a tidigare som var nerväxlad 10%. Skillnaden är stor och passar perfekt för mitt ändamål. Jag har original hjulen på.
När man kör utan vagn och röjer snö på vintern så behöver man knappast använda låg växeln överhuvudtaget.