ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Puttepick skrivet 8 december 2006 kl. 19:20:21

Titel: Som "NY" SMC 300
Skrivet av: Puttepick skrivet 8 december 2006 kl. 19:20:21
Bytt avgas till trimburken och 38 drev satt i filter duk i form av skotts bright, bytt munstycket till 140. Det blev som en ny fyrhjuling. Det satt ett 80 munstycke i min orginal. Har inte hunnit prova mer än en liten sväng men 100 var inga problem, sen var jag tvungen att bromsa. Klart värt 2000:- Köpte även 145 & 150 munstycke som jag skall prova. Men jag måste ju säga att få ut förgasaren var för mig inte en lätt sak ( har modell XXXL på händer  :) Men klart värt besväret.

//Putte
Titel: Som "NY" SMC 300
Skrivet av: zetas skrivet 8 december 2006 kl. 20:35:16
Härligt----håller på att tillverka en egen trimburk. Det låter som att man ska köpa lite munstycke oxo- :D
Titel: Som "NY" SMC 300
Skrivet av: FredrikNestor skrivet 8 december 2006 kl. 20:57:20
Vore intressant att veta om det blir någon större skillnad i bränsleförbrukning. Funderar på att köpa en SMC 300, men jag vill inte ha en fyrhjuling som drar allt för mycket, snål som jag är  :)
Titel: Som "NY" SMC 300
Skrivet av: K_F_D skrivet 8 december 2006 kl. 22:29:32
Citat från: "FredrikNestor"
Vore intressant att veta om det blir någon större skillnad i bränsleförbrukning. Funderar på att köpa en SMC 300, men jag vill inte ha en fyrhjuling som drar allt för mycket, snål som jag är  :)

Jadu det där med bränsleförbrukning...
Om man sätter i ett 140 munstycke (orginal 108, läste oxå 80 av misstag) så blir det ju nästan 40% större och borde då dra ca 40% mer bensin, har ej tänkt på det.
Men men som allt annat det kostar att ligga på topp :wink:
Är du rädd för att det ska dra iväg med bränslekostnaderna ska du nog köra med orginalmunstycke! Eller varför inte etanolkonvertera (vet ej om det blir så mycket billigare, men miljövänligare iaf).
Titel: Som "NY" SMC 300
Skrivet av: D-K skrivet 10 december 2006 kl. 14:23:23
Självklart kommer den dra mer, men i verkligheten kommer det inte bli 40% mer, det kommer bli mindre än det.

Men det blir helt klart en skillnad... Men med mer drag så behöver du ju inte ge fullt lika länge :wink:  Utan kan cruisa förbi polarna....

Nävars , men, en motor som går effektivare och har exaktare bestyckning behöver inte dra så hemskt mycket mer faktiskt...
Titel: Den verkar inte dra någe mer!!!
Skrivet av: Puttepick skrivet 15 december 2006 kl. 18:11:04
Den har fått så mycket mer botten drag så det känns verkligen som en helt ny hoj  :D  Och soppa förbrukningen är nära på det samma. Jag hålller nog med D-K mycket mera botten drag = man kommer upp i hastighet mycket fortare. I morron 16/12 så skall det bli kanon väder i Västerås trakten så då blir det nog en redig sväng.