ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Banor med mera => Ämnet startat av: ATV-Lasse skrivet 7 januari 2020 kl. 11:48:22
-
Hej!
OBS - denna tråd gäller vintertid!
Märkligt nog tycker jag att det finns ett överdrivet motstånd mot ATV med band, istället för hjul, på skoterleder vintertid.
ATVer med band har ungefär samma vikt och samma yta mot snön som snöskotrar. Det finns snöskotrar med väldigt vassa band som river upp mycket mer än mina Camso-gummiband.
Hur man kör är individuellt - alla måste köra så underlaget inte körs sönder.
Tycker att det är synd att konservatismen skall vara så hård.
Men frågan kommer att aktualiseras allt mer ju varmare klimatet blir, snöskotergränsen drar sig allt högre uppåt landet.
Skulle vi kunna lista leder som tillåter ATV utrustade med band.
Själv skulle jag vilja åka omkring i Dalarna, eventuellt mera uppåt landet om snömängden är liten i västra dalarna.
-
Du får väl köra överallt så länge du har en terrängreggad ATV, är den MC får du inte köra i terräng alls som jag tolkar lagen i alla fall.
Traktor är jag mer osäker på vad som gäller för.
Jag har aldrig mött några synpunkter på att det skulle finnas kritik mot att köra med ATV på leder, tvärt om brukar jag vara aktiv i början av säsongen och fylla igen diken, gropar och vattenhål med mitt plogblad för att göra lederna bättre. ()p
-
Som jag tolkat det så gäller samma lagar oavsett vilken registrering form man har i terrängkörning.
Däremot så blir en fyrhjuling med band olaglig pga att den byggs om så pass mycket att den mest troligt behöver registreras om.
-
Vet att dom inte gillar dedär med band på atv i Sälen om man kollar lite i vissa grupper på facebook :hmmm:
-
Tack för svaren hittills.
Kommenterar svaren ovan lite:
SOND - SnöskoterOmråde Norra Dalarna, skriver följande på sin hemsida, under fliken:
"På våra leder är det inte tillåtet att framföra MC eller ATV med eller utan bandsatser."
http://www.sond.se/sv/2.SKOTERPASS.html (http://www.sond.se/sv/2.SKOTERPASS.html)
Samma gäller för salenskoter.se, efter mailkontakt igår.
Så reglerna verkar vvara tråkiga i hela Dalarna. :(
Det där med ombyggnad är bara en byråkratisk groda som tjänstemännen krånglat till för sig. Ville man så skulle man enkelt kunna skriva en lag där man får kompletteringsregistrera sin ATV att gälla för både hjul och band. Men istället väljer man att låta det finnas regler så dumma att ingen registreringsbesiktigar banden alls, varför skulle någon, om ens en regelstiftare, vilja regbesiktiga sin ATV kanske 5 ggr per år då snö och tö växlar så mycket som det gör att man enkel växlar mellan hjul och band flera gånger? Tjänstemännen visar därmed sin stora kompetens, inte skapa rimliga regler, dvs inkompetens. Så när de inte klarar av normal logik så får det bli som det blir.
En vanlig traktor körs ju ofta i terräng, pga arbete, traktor A/B är ju traktorer.
Finns det verkligen inga leder alls som tillåter ATVer med band vintertid?
-
Sa dom varför det inte var tillåtet med bandad atv?
-
Ja, ett par fick jag skälen till och det var att ATVer förstör underlaget, även de på band. Min åsikt är att problem har mer med föraren att göra än med fordonet. Jag kan garantera t ex att jag gör mycket mindre skada på en mjuk skoterled än de flesta skoterförare nu när jag vet att det är ett kinkigt ämne. Jag känner också att det är några få som förstört för många och att man märkligt nog hellre förbjuder ATVer med band med 25mm mönster än 51 mm kammars racerskotrar. Allt har blivt en höna av några fjädrar, flera kommuner influerade av negativa skoterförare verkar ha tagit dessa tråkiga beslut på flera platser. Pratade kort med en ledvärd i Funäsdalen (som inte hade tid att prata - kanske pga ämnet) så detta område är också inte tillåtet för band. Så jag börjar på allvar undra om det snart finns någon skoterled någonstans som tillåter ATVer med bandsats.
Visst jag kan förstå att de lägger ner mycket tid på att hålla underlaget fint på de flesta skoterlederna men jag tror också att man heller inte vill ha för många i lederna eftersom det också ger mer arbete och då minst av allt från fordon som många inte gillar - av olika anledningar som att de har orsakat stora och många markskador (speciellt sommartid) eller att man också hyser en avundsjuka.
Tittar man på skador från fordon så ligger ATV och snöskotrar mycket lika i den undersökning jag läste kort om nyligen (då tror jag det var året runt som avsågs, ATV endast lite högre), vikterna är jämförbara och ytan på banden är jämförbar. De förklaringar jag fått har varit mycket svepande men jag är som tidigare fast besluten i att problemen beror på i huvudsak förarna och inte på fordonen. Det gäller att lösa problemen på ett smartare sätt!
Men jag tror att tiden talar för en förändring då klimatet gör att skotergränsen rör sig norrut, att fler på ATVer innebär att kunskapen om fordonen ökar, att naturens känslighet medför att beslutsfattare så småningom kommer begripa att det är bättre att ha ATV-åkare på skoterlederna istället för bredvid dem då det annars blir mer skador.
Sedan återstår ytterligare ett vansinne som Transportstyrelsen behöver åtgärda och det är detta med regler kring helfordonsregistrering gör att registreringsbesiktning måste ske varje gång du byter mellan hjul och band, vilket skulle kunna bli flera gånger per år. Jag begriper inte hur tjänstemän kan tycka att dessa regler är rimliga och sedan framhärda i detta då ingen därmed bryr sig. Varför skall det vara så svårt att skapa rimliga regler som att det räcker med en registreringsbesiktning som sedan säger att du får växla mellan band och hjul. Man skulle också kunna gå så långt att man gör undantag för att band behöver registreringsbesiktigas på din ATV.
Det sista var ett sidospår jag också irriterar mig på (som jag ville skriva av mig), men jag ställer frågan igen - finns det överhuvudtaget någon skoterled längre i Sverige där man kan få åka med sin ATV på band i lugn och ro och njuta av den fina naturen utan att arga gubbar/pojkar förstör hela tillvaron? Om vi ATV-åkare på band skulle göra skoterleden lite ojämn så förstör och hindrar skoteråkare i så fall oss att få fin naturglädje.
-
En tanke är ju att dom borde göra en led avsedd för just atv nu när det förmodligen blir skatt på atv/skoter.... Och som jag förstod ska mycket av dom pengarna gå till klubbar osv.
-
Ja det skall bli intressant att se hur vi som kör ATV får del av vår skatt ...
Fortfarande ingen led där man får köra med ATV med bandsats?
-
Finns ju för fan inte ens atv leder för någon årstid :(veryangry): :(veryangry):
Att skatten skulle gå till skoterleder låter lika troligt som att smurfarna är rosa. Bara att titta på all skatt som finns på bilar sedan se hur vägarna ser ut, inte är det dit all skatt på bilarna går.
-
Är det verkligen så illa att det inte finns någon skoterled någonstans i Sverige där man får åka fyrhjuling med bandsats?
Är man då bara anvisad då till tjock natursnö i tillåtna naturområden och små enskilda tillåtna (för motorfordon) vägar när man vill få naturupplevelser?
-
Jag har svårt att tro att det finns lagligt stöd för klubbarna att förbjuda en terrängreggad ATV på lederna, skoterklubbarna äger inte marken eller styr över allemansrätten.
Det där är nästan säkert ett självtag från maktfullkomliga styrelseledamöter.
Så vitt jag vet finns inge regler mot detta i Piteå, Sveriges största skoterklubb. (har varit i alla fall)
Det som kan vara är att det finns lokala kommunala trafikförordnings-regler som förbjuder det, men OM det inte finns är det bara köra.
Samma gäller oavsett registrering så länge man inte skadar undervegetationen.