ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: björn55 skrivet 30 september 2019 kl. 00:46:21

Titel: SKRUVA LÖS MOTOR YAMAHA BIG BEAR 1990?
Skrivet av: björn55 skrivet 30 september 2019 kl. 00:46:21
Hej, vet någon om det är svårt att få lös motorn från en Yamaha big bear YFM 350-1990, hur mycket behöver plockas bort? Behöver göra det för att få bort en  spärr från växellådan då den är traktorreggad och bara har 3 växlar.
Tack på förhand: Björn55
Titel: SV: SKRUVA LÖS MOTOR YAMAHA BIG BEAR 1990?
Skrivet av: Micke_c skrivet 30 september 2019 kl. 17:10:46
Bakskärmen
Baksvingen komplett med bakaxel för att lossa kardanen uppe vid fördelningslådan
Sidokåpor
Avgasröret
Tanken
Kardanen till framdiffen
Förgasaren
Luftburken
Växelvirar
Elanslutningar
Oljeslangarna till ev oljekylare (kanske bara 400)
Och troligen fotpinnar och bukplåten och annat mindre.

Sedan går det (nog) att få ut motorn utan att lossa toppen, mm, om man lutar den lite framåt.

Men du vet väl att den efter den åtgärden blir 100% olaglig att framföra annat än inhägnat område oavsett förare? Som en motorcross i lagens mening.

Och du vet väl också att den går från att maxa 30km/h (antar jag) till att göra blygsamma 50km/h utan att varva som satan? Även 50km/h är obekvämt höga varv. Marcha 40km/h är ok.
 Varvar du så det låter riktigt illa kanske 55/60km/h, men då j@vlar värvar det ohållbart.
Större skillnad är det inte.

Är det verkligen värt det jobbet?

Vill du åka fort och/eller långt har du fel maskin från grunden.

Dessa gamla manuella Yamaha är utomordentliga och starka GÅRDStraktorer.
Annars är dom malplacerade.