ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: ATV-Lasse skrivet 21 september 2019 kl. 22:33:13
-
Hej igen!
Satt och tittade på nätet och blev helt tagen av körning med bandsats till ATV. Jag är intresserad av att köpa en CFMoto CFORCE 1000 och har hittat en bandsats som verkar bra, Camso Tatou 4S, har dock inte hittat någon monteringssats ännu hos någon nätsäljare men hittade en youtubevideio så de verkar finka ihop. Verkar som att Camso Tatou 4S är riktigt bra grejor, ganska dyra men då får man en "snöskoter" också, på vintern!
https://www.youtube.com/watch?v=xJ2YS86Oxp8 (https://www.youtube.com/watch?v=xJ2YS86Oxp8)
Min fråga är dock, hur mycket bredare kan ATVn bli då? Hittar ej mått på hur bred CForce 1000 är mellan naven? Hos ATV-huset hittar jag dock offsetmått, se bild i länkeb:
https://www.atvhuset.se/atv-tillbehor/bandsats/camoplast-tatou-4s.html (https://www.atvhuset.se/atv-tillbehor/bandsats/camoplast-tatou-4s.html) där bandsatsen bygger ut 152 mm på varje sida från naven.
Om ingen kan hjälpa mig med navmåtten fram och bak så kanske man enklare kan mäta bredden fram/bak på hjulen och sedan minska med måttet mellan ytterkant till navet på ett hjul?
Tacksam om någon kan/vill hjälpa mig med måtten?
-
Hej igen!
En fråga till, behöver man regga om ATV'n för att få köra med band? De väger ju en hel del, frambanden 2 x 33 kg och bakbanden 2 x 36 kg dvs totalt 138 kg minskat med originaldäck och fälgar, som jag inte vet vad de kan väga?
Finns andra saker man behöver se upp med om man vill kunna köra på band också?
-
tror inte vikten är problemet, är mer att det är band. På väg och terräng regg så har jag läst att man ska rega om egentligen men, är rätt övertygad ingen gör eller lär göra det. Vet inte om reglerna blir annorlunda med traktorreg
Gissar att vikten på original hjulen hamnar på ca 70 kilo plus minus några kilo. ca 47-50kg gummi och ca 20 kilo fälg Vikten på gummit är ganska exakt vet dock inte vad fälgarna väger på cf 1000
-
OK, tack så mycket för svaren.
Jag ringde Transportstyrelsen idag och frågade om band och tjänstemannen sa man var tvungen att registreringsbesiktiga varenda gång man byter dvs även när man byter tillbaka till originalhjulen (vilket är konstigt då den varit godkänd för detta tidigare). Av sådana regler blir man så trött så då förstår jag att de flesta låter bli att registreringsbesiktiga.
Reglerna borde vara så att man registreringsbesiktigar en gång och får ett godkännande i så fall att få köra på båda typerna av hjul. Reglerna borde vara mer anpassade efter verkligheten. Han sa också att jag tog en risk att köpa band innan jag pratat med en besiktningsfirma, det kunde vara så att besiktningen inte alls säkert gick igenom.
Orsaken till att man behöver registreringsbesiktiga är att man gör en större förändring på fordonet. Fordonet är helfordonsgodkänt - då godkänner man inte fordonets delar separat (det blir för dyrt).
Finns det någon här på forumet som har erfarenhet av en sådan här registreringsbesiktning? Vad kostar det? Var det knepigt att få godkänt?
-
Det ska tydligen ej gå att ändra på registrering på en fyrhjuling i efterhand.
Den registrering som den säljs som gäller tills den blir skrotad.
-
Jag tvivlar på att någon reggar om sin hjuling för band/hjul, de flesta kör på bara.
I övrigt skulle jag vilja påstå att det är mycket vettigare att köpa en skoter för snöbruk, man får en väldigt fin skoter för de pengar som en bandsats kostar! Bandsats på hjulingen är ju fränt, men räkna med en toppfart på 50-60 och en bensinförbrukning som heter duga. 4-5 liter milen är inga problem att komma upp i med band som jag förstår det och det sliter mycket på maskinen. 138 kilo låter lite lätt för bandsatsen, de jag känner har pratat om drygt 200 kilo, men då har de kanske större bandsatser. De tar sig fram ganska bra, men med tanke på att CF 1000 väger kring 500 kilo fulltankad plus bandsatsen på säg 140 kilo... Om jag säger så här, jag skulle inte fara omkring ensam i djupsnö, för när du fastnar (inte om) så är du rätt körd eller åtminstone så har du ett jävla jobb för att ta dig lös.
En vanlig skoter i 30-40-tusen-klassen väger generellt 250-300 kilo fulltankade, om du hittar en fräsch 600 (de motorerna håller bättre än 800) så har du 120-130 hästar med förbrukning kring 1,5-2.5 liter milen beroende på modell och körstil. Yamahas fyrtaktare är lite tyngre men fruktansvärt driftsäkra och ungefär samma förbrukning. Mitt råd? Köp en Polaris switchback 600 CFI, Ski-Doo Renegade 600 SDI eller E-Tec, eller en Yamaha Nytro XTX istället för en bandsats.
-
Det beror ju absolut på var man bor.
Här i Västernorrland skulle jag aldrig köpa en snöskoter. Det är helt enkelt för osäkert med snömängden.
För tre år sedan var det för lite snö, för två år sedan fick jag dra loss snöskotrarna som kört fast, (jag hade en Can Am Outlander 1000 med bandsats).
Har man bandsats på maskinen behöver man aldrig oroa sig för snömängden. Det gör inget om det är för lite snö för en snöskoter att köra, en atv med bandsats tar sig alltid fram. Lika om det är för mycket snö som det var för två år sedan, vi hade då nästan två meter snö och det kom så mycket åt gången att man inte han sladda skoterlederma, så dom snöade igen.
-
Det går inte tro att en fyrhjuling med bandsats är nån skoter de flesta skotrar har så mycket mera motor och är så mycket roligare att köra så det är en helt annan grej men visst man kan åka runt på vintern med fyrhjuling och bandsats men är rätt klumpiga och trötta. Har man en skoter byggd för att köra i ospårat är 2 meter snömängd inget problem alls om man kan köra problemet uppstår om det är för lite snö.
-
Det beror ju absolut på var man bor.
Här i Västernorrland skulle jag aldrig köpa en snöskoter. Det är helt enkelt för osäkert med snömängden.
För tre år sedan var det för lite snö, för två år sedan fick jag dra loss snöskotrarna som kört fast, (jag hade en Can Am Outlander 1000 med bandsats).
Har man bandsats på maskinen behöver man aldrig oroa sig för snömängden. Det gör inget om det är för lite snö för en snöskoter att köra, en atv med bandsats tar sig alltid fram. Lika om det är för mycket snö som det var för två år sedan, vi hade då nästan två meter snö och det kom så mycket åt gången att man inte han sladda skoterlederma, så dom snöade igen.
Absolut, alla väljer ju själv! Jag skulle aldrig köpa band när det finns skotrar som går billigare och är roligare =)
-
Absolut, alla väljer ju själv! Jag skulle aldrig köpa band när det finns skotrar som går billigare och är roligare =)
Tur vi är olika som människor. :)
Jag har haft både skotrar och fyrhjuling med bandsats tidigare. -Även samtidigt.
Och jag valde fyrhjulingen varenda gång...
Man kan ju sammanfatta det med att vi är alla olika, och gillar olika saker.
Men jag tror att alla, utan undantag, hellre åker fyrhjuling med bandsats när det är för lite snö än att sitta inne i garaget och titta på snöskotern... ;)