ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: ATV-Lasse skrivet 20 september 2019 kl. 22:01:21

Titel: Olagligt att ta bort hastighetsspärren på ATV traktor B?
Skrivet av: ATV-Lasse skrivet 20 september 2019 kl. 22:01:21
Hej!

Jag undrar hur olagligt är det att ta bort hastighetsspärren på en traktor B registrerad ATV? Jag har hört att spärren på en CFMoto kan överraska lite obehagligt, vilket låter som en säkerhetsrisk.
Är det så att om hastighetsspärren inte finns så sitter min 18-årings B-körkort löst om han skulle bli kontrollerad av polisen, trots om han kört lagligt?

Man har ju hört om polisens tillslag vid t ex skolor där A-traktorer (bilar) med borttagen eller manipulerad hastighetsspärr gett de unga problem.

Kan det bli problem vid besiktningen om hastighetsspärren är borttagen?

Varma kvällshälsningar
Titel: SV: Olagligt att ta bort hastighetsspärren på ATV traktor B?
Skrivet av: skogsvarelse skrivet 20 september 2019 kl. 23:22:07
Traktor b reglerna är lite luddiga, en traktor b får köras i 50 km/h men får gå fortare (vissa går strax över 50 andra närmare 70 beroende på märke och modell) så avstrypa en traktor b ska inte vara så stor risk med då den får gå fortare än 50 och ingen specifik hastighet är angiven. Så kör man i max 50 så ska polisen inte säga något och de själva bryter mot lagen om de testar hur fort den går. Kör du förbi polisen i 90 knyck så lär de nog ha någon synpunkt på det. Ta bort strypningen ska inte vara något större problem så länge den som kör använder huvet.
Polisen verkar inte ha något större intresse att stoppa en atv heller, har haft polisen bakom mig många gånger, kör t3a och ska nog ha lgf skylt egentligen men ingen har sagt något hittills

besiktning borde inte vara ett problem då de (vad jag vet inte testar hastighet) utan kollar över leder lager mm efter glapp och rostskador som anses trafikfarliga. DFe gör ju lagbrott om de tar och testar maskin på väg och kör över 50. (går att skruva in gasen lite så är maskin inte lika pigg vid besiktning med)

står inget här om maxhastighet bara att den inte får köras i över 50 tex en nyare traktor går ofta i 50-60 även om de inte får köras så fort
 https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Traktor/

varken polisen eller transportstyrelsen verkar ha någon superkoll på reglerna heller gällande atv heller. Tex alla vägreggade maskiner som bara får ha 20 häst som strypningen är borttagen på så de har full effekt, Dom har gått igenom besiktningen dom med
Titel: SV: Olagligt att ta bort hastighetsspärren på ATV traktor B?
Skrivet av: ATV-Lasse skrivet 21 september 2019 kl. 09:36:22
Tack för svaren!

Speciellt denna motivering gillar jag (som du skriver och som finns på Transportsyrelsens hemsida - från din länk:)
"En traktor b är konstruerad för en hastighet som överstiger 40 km/timmen."
Den får bara framföras i 50 km/h på allmän väg.

Skönt att man slipper spärren då man kör ute i bushen ...
Titel: SV: Olagligt att ta bort hastighetsspärren på ATV traktor B?
Skrivet av: ATV-Lasse skrivet 29 september 2019 kl. 01:09:19
Fast åter igen, om man tar bort spärren så gör man en större ändring, är det då inte tvingande att registreringsbesiktiga ATVn då?
Kommer en sådan registreringsbesiktning att bli godkänd då?
Titel: SV: Olagligt att ta bort hastighetsspärren på ATV traktor B?
Skrivet av: skogsvarelse skrivet 29 september 2019 kl. 01:52:18
Ingen behöver veta att du tagit bort spärren. Vet inte om det är en större ändring, och jag skulle aldrig ens tänka tanken och fråga om det behövs reggbesiktas och bråka med det. Finns risk att tillverkaren har en åsikt om det med gällande garanti. Det ingen vet har ingen ont av
Titel: SV: Olagligt att ta bort hastighetsspärren på ATV traktor B?
Skrivet av: Backhead skrivet 29 september 2019 kl. 09:16:26
Om du råkar för en flygande inspektion så får du förmodligen en 9.3.2 Ändring otillåten då maskinen får gå fortare än 50 km/h till skillnad mot en t.ex en A-traktor. Då handlar det om att den ska vara konstruerad att gå max 30 km/h, inte mer. Då blir det en reg bes. I ditt fall resulterar det i en 2’a.

Sen att trafikpoliser/bilinspektörer inte skulle ha koll stämmer inte. Är inget stort problem med fyrhjulingar så därför prioriteras annat som ex dessa A-traktorer där 90 % klassas som personbil i min mening