ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: JanJan skrivet 20 juli 2019 kl. 11:28:49
-
Sjösatte grannen båt, totalvikt kanske 600 kg med släp och allt. Fick köra lite upp och ner i en sluttning för komma rätt till rampen.
Kändes att det påverkade maskinen.
Nu är den otroligt svårväxlad efter det. Tomgången känns klart högre och det enda sättet att växla i praktiken är att stänga av den och byta växel.
Någon som vet vad som är fel och om det får att fixa??
-
Någon som har någon idé?
-
Är det en 260/300/400cc verkar det ju vara vanligt att slungkopplingen går sönder vilket resulterar i att det inte går få i växeln...Att tomgång blev högre har jag dock ingen aning om.....
-
Tack för svar.
Är det svårt att byta slungkoppling själv. Inte jättehändig...
-
Hej tja nu är jag ju mekaniker så svår fråga... men lite pillrigt är det.Samt mutter maskin är ett måste.För en person med lite skruv vana och tillgång till mutterdragare mm ska det inte vara så stort problem :)
-
Mutterdragare kan man använda till demonteringen men sen behövs ett lås verktyg så man kan hålla emot när det ska tillbaka och dras till rätt moment.
-
Jag bytte koppling på min 300, det var svårare att få loss kåpan än att göra bytet. Lite över drivet kanske men det var lättare än jag trodde. Med mutterknackare.
Jag har för mig att jag skrev om det här i en tråd för lite sen men när ingen svarade så ledsnade jag på att uppdatera, där kan finnas vem jag köpte av för han var mycket bra att handla av.
Hade iallafall liknande symptom som du med svårt att växla. Efter ett tag kunde jag inte längre starta motorn då kopplingen satt fast så den började driva direkt.
Byt koppling, och undvika att dra saker eller köra riktigt långsamt för det sliter på kopplingen då den inte har hunnit greppa ordentligt ännu om den inte fått lite varv på motorn.
-
Jag bytte koppling på min 300, det var svårare att få loss kåpan än att göra bytet. Lite över drivet kanske men det var lättare än jag trodde. Med mutterknackare.
Jag har för mig att jag skrev om det här i en tråd för lite sen men när ingen svarade så ledsnade jag på att uppdatera, där kan finnas vem jag köpte av för han var mycket bra att handla av.
Hade iallafall liknande symptom som du med svårt att växla. Efter ett tag kunde jag inte längre starta motorn då kopplingen satt fast så den började driva direkt.
Byt koppling, och undvika att dra saker eller köra riktigt långsamt för det sliter på kopplingen då den inte har hunnit greppa ordentligt ännu om den inte fått lite varv på motorn.
Tar ca 30min att byta koppling om man har skruvat lite förr, är man helt grön så räkna en timma i lugn o ro.
Finns en videoguide i min tråd här under har jag för mig.
Troligtvis har en fjäder brustit i din slungkoppling, då får man detta symptom.
Kopplingen är undermålig från fabrik, köp en 145mm koppling istället, finns på aliexpress eller ebay för inga stora pengar.
Det är alltså 142mm koppling du söker, med klocka, inte bara lamellen. Mät din koppling, kan sitta en 142 om någon redan bytt isåfall behöver du bara slungkopplingen.
https://www.ebay.com/sch/m.html?_ssn=chinascooterparts2014&LH_PrefLoc=2&_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=linhai&_sacat=0
Såg nu att det finns 165mm koppling tom som verkar passa:
https://www.ebay.com/itm/165MM-155MM-16T-Clutch-YP-Majesty-VOG-Linhai-Manco-Talon-260CC-300CC-Parts/281354048243?hash=item41820212f3:g:mhAAAOxyIv5TkGFy
-
Gammelt emne,men…. På min så låser hjulene seg når jeg setter den i revers eller high, da må jeg kjøre fremover i low , mens jeg går bak og dytter/holder atvn så det ikke er noe "tension" i drivlinjen, da går den som oftest i revers. Det kan vel ikke være kopplingen? Det må vel heller være girkassa som er kast?