ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: lappin1 skrivet 3 juni 2019 kl. 18:31:54
-
Hej, Va med om detta rätt obehagliga förra vecka, låg i ca 75km tim på landsväg, helt plötsligt hörs ett
kort vinande ljud samtidigt som jag uppfattade ljudet så tvärlåste sig framhjulen som i dåläget inte va i drift,
körde alltså med bakhjulsdrift,efter att jag med nöd o näppe fick stopp på den efter ca 50m o två svarta streck efter framhjulen gick den inte att rulla varken fram eller tillbaka (ej heller på neutral), förens jag dragit växelspaken till olika lägen på den och puttatr fram o tillbaka lossnade det och blev frikopplad på alla som det ska när remmen går vad jag har förstått, servad på auktoriserad verkstad enligt rek, haft den mäst som pendladre till jobbet o fisketurer typ, ganska pedant skött kan kan man säga, aldrig kört av nån rem innan heller, förklarade det som hänt för verkstaden och lämnar den. Sen återkommer dom och jag får får till svar att drivremmen är av och vi bytte den den va rätt paj och du kan hämta den,frågar igen om det är kollat så det verkligen inte är nåt annat fel på den och varför motorn hade tvärlåst sig, svar:jo om remmen går av slutar motoroljan att cirkulera vilket leder till att den stannar, fullt normalt tyckte de , till och med jag som är tot okunnig om motorer i största allmänhet fattar ju att det inte är rimligt, jag kan köra ihjäl mig men motorn måste klara sig minsann, slutar med att jag lämnar in med ett allvarligt tillbud på den o kommer hem med 2 =(
min teori som de inte lyssnar på är att nåt i drivning kontra v låda inte synkar eller nåt annat fel vilket leder till att motorn, framhjul tot tvärnitar varpå remmen fullständigt slits i bitar, är det som de säger måste man ju kunna reklamera den , är ju en dödsmaskin o köra på, frågan är om en sån skulle kunna bli väg reggad alls, finns ingen info om det nånstans vad jag har sett eller hört och hade aldrig köpt en sån maskin som kan utan förvarning nita o åka åt vilket håll som helst. har nu ett vinande tjutande ljud som kommer efter lite gas försvinner efter lite högre hast , första jag hörde när jag kom hem med den i förrgår vilket måste betyda att de fullständigt skitit i vad jag sagt inte kollat nåt mer än plockat bort remmen o satt dit en ny, så ska dit med den igen nu sa jag att de får ha den tills jag får ett papper med en förklaring på vad det är för fel och hittar dom inte nåt fel ringa vidare till cf, vågar knappt köra den alls nu kan ju smälla när som känns det som, tänkte det va kul o höra om nån vet vad det kan vara eller varit med om det själv, Glad att jag lever idag då det inte va nån trafik på kvällen hem fr jobbet ligger långtradare mm o trycker bakom, mycke bilar i andra fältet mm hade på de kunnat fronta, blivit mosad av bilar bakom eller mejat ner nån fotg eller cykl på min sida orkade inte styra och vågade inte det heller riktigt kände som den höll på att slå över typ, ingen verkar ta det riktigt på allvar alla fall, nån som har nån teori =)
-
bara framhjulen som låste sig när den var i bakhjulsdrift ? Då var det inte pga remmen framhjulen låste sig, då maskin är i 2wd så är kopplar man "loss" förbindelsen mellan motor och diff. Kadan snurar bara runt i diffen utan att göra något förens 4wd läggs i. På en 800 så roterar inte något i cvt lådan på tomgång då oljekoplingen sitter innan cvt lådan så remmen har inget med oljetryck att göra. Hade motorn inte fått någon olja hade en motorn skurit ihop totalt. Remmen Har inget med olje cirkulationen att göra.
Tycker det känns långsökt att en 800cc maskin skulle få motorstopp pga en drivrem som går av, brukar bli småflisor av remmen.
Stannade motorn med när framhjulen låste sig ?
Hade det varit pga motorhaveri som framhjulen tvärnitatde hade maskin behövt vara i 4wd och bakhjulen hade låst sig med.
Har kört av en remm på en cf 520 och då rasslade det till utav bara faan i cvt lådan men motorn dog inte och inga hjul låste sig.
Om framhjulen låste sig utan att 4wd var i så är min gissning på fel på framdiffen, känns inte troligt att båda framlagren skulle kunna skära ihop samtidigt eler att bromsarna kärvbar och låser hjulen fram.
-
Låter helt sinnesjukt? följer (tråden) :dntknow: kommentarer och önskar uppdatering på framtida kommentarer om vad som egentligen hände. Tur att det inte hände något allvarligt.
Kör själv mellan 80-100 km/h
-
Hej, tack för ett bra svar, ingenting dom sa till mig stämmer om du har rätt ,
men det låter som du kan din sak, nej att det är remmen som stoppat atvn för drivremmen tycker jag verka väldigt
långsökt, om jag ska vara ärlig har förökt komma ihåg, men satt lite som ett ufo på den när det va över och
va fan det va som hände, kommer inte ihåg om jag stängde av den eller om den dog, har också funderat lite på framhjulen och att de låste sig , att det felet kom precic samtidigt som remmen gick av om det inte har nåt med varandra o göra måste det ju va, 1 på flera miljoner att det skulle hända inom 2 sek samtidigt, för motorn ska väll friväxla eller gå i friläge typ när remmen går av och det gjorde den inte, gick inte att rubba den , det enda jag gjorde va att trixa lite med växelspakeno växla från H,N, o P lite o putta lite sen helt plötsligt så släppte det bara rulla fritt utan motstånd på alla v o P funkade, det som e sjukt är ju att det har hänt utan nån förvarning, och ingen har brytt sig o kolla på, och går bra nu sånär som vinandet i uppstarten, läst att det är vanligt vid remhaveri, och då borde det ju kunna hända precis när som helst igen, om det skulle vara nåt fel på diffen så den tvär låser hjulen vad tror du att det kan bero på, okunnig som jag är men börjar lära mig lite nu hehe så tycker jag ändå det är sjukt att det inte står i instruktionerna om jag inte missat eller nån sagt nåt om det, ska ringa dit i morgon o prata med han får vi sa om han har samma diagnos som sisst,
-
Ja eller hur, jusst att man dessuton blir bagatelliserad när man kommer med det också
tycker jag är respektlöst, jag har krossat 2 revben med bilbältet i 60 en gång, men jag inser för varje dag vilken jävla tur jag hade somlyckades hålla mig kvar på den överhuvud taget, ska uppdatera vad som händer o sker, tack för trevlig respons :)
-
låter skumt men köper inte att remmen är orsaken till att framhjulen låste sig då skulle bakhjulen låsa sig med.
Har du maskin hemma ?
Har du maskinen hemma så hissa upp framändan med en domkraft och prova att rotera hjueln fram och känn så det roterar ganska lätt ocj inte hugger (låter lite mer på ena sidan då ena sidan roterar fler delar av diffen i 2wd) Inspektera diffen efter skador eller att den sitter löst.
Är dun helt säker på att du körde 2wd ?? är du i 2wd så kan nämligen framhjulen stå stilla men bakhjulen rotera i 80 utan att framhjulen rör sig.
Har du en annan åf att gå till då deras förklaring att remmen gör så motorn inte får någon olja är helt fel. och hade mtorn inte fått olja så den nypit pga det så hade det tagit tid att fixa med byte av kolv, lager, foder mm mm.
Antingen så är det något med växellådan som gått sönder eller framdiffen. Om växellådan skulle tvärnypa kan jag köpa att remmen smäller av då det blir en väldig påfrestning på remmen. Om bara remmen gått av så skulla maskin rullat åtminstånde i neutral då cvt lådan inte blir "sammankopplad" med växellådan.
Skulle remmen mot alla odds trassla sig och stanna motorn hade bakhjulen låst sig då de låser sig betydligt lättare än framhjulen.
Hur långt hade maskin gått ? Om remmen började bli sliten kan det extra motståndet som blev av att framhjulen låste sig räckt för att dra sönder den.
Hade jag varit du så hade jag kollat efter en annan åf som verkligen kollar upp problemet.