ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: ChB skrivet 28 mars 2019 kl. 10:33:22
-
Haft min cforce 450 i 2 år. Skulle ut och flytta på timmer och allt jag får är relä-klickandet vid start. Hur är det möjligt att reläet redan är slut? Någon som vet om det är ett känt problem? Hade det på min gamla Allroad.
-
Garantin är körd förresten. Verkstaden säger att under 12-v klickar reläet. Laddade upp batteriet, som redan var nästan helt laddat. Ingen skillnad. Mecken sa att man kan brygga för att få igång maskinen ändå, reläet alltså. Provade. Motorn gick runt men som om batteriet var skitdåligt. Kanske batteriet som är slut? Det är också för tidigt tycker jag. Sjukt frustrerande när man köper nytt och får problem så pass tidigt.
-
om du har möjlighet prova att byta batteri eller starta med starthjälp för att se om batteriet är slut eller reläet som bråkar
-
Testat med fulladdat batteri och ett reservbatteri jag har. Ingen skillnad. Hämtade nytt relä idag. Ingen skillnad. Ska testa med ett nytt originalbatteri nästa vecka. Helt less. Man köper nya grejor för att slippa problem... Återkommer.
-
Jag har precis samma fenomen på min 2år gamla 520.
Förra veckan klickade det vara. Satt batteriet på laddning och efter en stund startade den. Nu är det samma ssk men nu får jag inte igång den även med laddaren på.
-
Helt otroligt... Har du garanti kvar? Jag bytte olja själv. Tänkte att ”det är ju nytt”. Lurad. Om du har garanti kvar vore det intressant att veta vad som är felet. Inte kul att bli stående i skogen med fullt timmerlass.
-
Provat imorse igen med fulladdat batteri, 12,8 V. Bara klickar. Vad fan är det för fel? Har mailat atv sweden. Måste finnas någon slags goodwil från cf moto. Maskinen har gått 17 mil och är oanvändbar. David, har du kollat med din återförsäljare eller atv sweden?
-
Löst. Batteriet. En gammal gubbe, meck, på verkstan jag går till dök upp. Han sa att laddar man fullt och sen trycker på startknappen, det klickar, och sen mäter man igen och får 10, nånting volt, då har en cell gått i batteriet. Exakt så var det för mig. Köpte nytt och det funkar nu. Han sa också att det är relativt vanligt att batterierna ryker på cf. Uppenbarligen har cf en undermålig leverantör av batterier. Man får ha ett reservbatteri nånstans på hjulingen. Katastrof om detta händer i skogen 2 km hemifrån.
Vad vore vi utan gamla gubbar och allt de lärt sig under livets gång.
-
Köpte du ett nytt likadant om det är känt att de är halvkassa?
Jag har ett biltema gel batteri i Sym:en sen 6 år tillbaka och det är piggt i alla väder.
Annars finns ju märkesbatteri för några kronor mer som är väldigt bra.
-
Kollade efter batterier med samma mått så att det går ner i utrymmet under limpan. Verkar som cf fått sitt specialtillverkat. Inte ett enda batteri med samma eller mindre mått. Har fullt på båda pakethållarna. Hydraulpump i fram o ventilpaket till kranen i bak.
-
Kolla denna länk om den kan vara till hjälp
[https://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=54815.msg563786#msg563786][/url]
-
Läste den förut. I mitt fall hade som sagt en cell brunnit i batteriet. Mecken sa att han körde ett bilbatteri i serie med originalet. Inte ok att originalet inte pallar i längden men man får väl lägga till ett batteri senare.
-
Återupplivar tråden. Hänt igen. Originalbatteriet pajar. Köpte ett från biltema nu. Får inte plats i utrymmet så får ställa det i lådan bakpå. Tycker det är rent ut sagt uselt att deras batterier, cfmoto, är så dåliga. Dyra oxå. På atvsweden står det 2200:- tror jag. Nu funkar den igen i alla fall.
-
Glömde lägga till. Har två bilar, en mc och en åkgräsklippare. Detta händer aldrig på något av dessa fordon. Så något är ju helt kass på cfmotos originalbatterier.