ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Diesel Nordlöf skrivet 26 mars 2019 kl. 16:38:16
-
Det sitter klisterlappar i oändlighet på maskinen, varningar om allt möjligt. Jag började ta bort en sådan och blev snabbt varse att de inte använt nått budget lim/klister på min Outlander -18. Annat var det med Hisun -16 där alla klisterlappar verkade hållas kvar av friktion mellan klisterlappen och fyrhjulingen :)
Någon mer än jag som funderar på hur man enklast får bort varningar? Släpper klistret tro med värme? För som det är nu så går ju varje "lapp" i hundra delar innan man fått bort den, plus att det rejäla klistret blir kvar om man inte ägnar väldigt mycket tid åt rengöring
-
lagom värme så får man hela dekalen men limmet blir ju kvar så jag har använt typ rödsprit, mycket jobb att få bort limmet
-
Bästa lösningen för att få bort limmet är att doppa en trasa i diesel eller brännolja och dutta på limmet och låta d lösa limmet sen e d bara att torka bort. Super enkelt! Diesel ooch brännolja är jättebra lösningsmedel till allt, dock luktar d.
-
Bästa lösningen för att få bort limmet är att doppa en trasa i diesel eller brännolja och dutta på limmet och låta d lösa limmet sen e d bara att torka bort. Super enkelt! Diesel ooch brännolja är jättebra lösningsmedel till allt, dock luktar d.
Tackar!
Då ska det provas ikväll
-
Varmvatten eller värmepistol med largon värme utan att värmeskada maskin funkar för det mesta.
-
Av svaren att döma antar jag fler än mig blivit less på alla klisterlappar :) Är ju varningar på maskinen så man skulle kunna tro de är framtagna för personer med funktionsnedsättning
-
ja 9/10 är ju saker vilken idiot som helst skulle kunna räkna ut att man inte ska göra. Sedan så är ju inte alla klister märken regler för Sverige ens. Tex förbudet att köra maskin under 16 år på traktor a maskiner som får köras från 15 år.
-
Varningarna är nog mest för den Amerikanska marknaden, där kan ju en tillverkare bli stämd om nån dåre lägger handen hett avgasrör, om det inte finns varningar.
-
Värmde med hårtorken och klistermärkena lossnade utan problem.
Sen tog jag vanlig flytande matolja (googlade lite) på limmet, limmet liksom löstes upp på nolltid och inga limrester blev kvar.
Toknöjd! :)
-
Jag får bort utan minsta bekymmer med hjälp av medel från biltema, label off.
Dra av dekalerna som dom är först, kvar får du "understa" lagret, dvs det vita "mellanlagret" från dekalen blir kvar. Då tar du vanligt toapapper, sprayar på label off och lägger pappret över dekalen. Lägg över och lägg handen på, ungefär som när du fäster en ny dekal. Låt verka i ett par, 3 minuter. Dra av toapappret och limmet följer med som geleklump.
Inte ett spår av dekalen finns kvar.
-
Inga klistriga klistermärken
-
Inga klistriga klistermärken
Min fru köpte en likadan Outlander. Grön och fin.
Jag skulle överraska henne och ta bort klistermärkena som hon (som oss andra) tyckte var fula men istället förstörde jag hela plasten :cry:
Värmde med varmluftspistol och fick bort märkena men för att få bort det helt sjuka superlimmet använde jag 5-56. Jag har gjort på samma sätt tidigare, bla på skoter och mopeder osv och de har fungerat väldigt bra men den här gången förstörde jag plasten (och äktenskapet!?).
Plasten blev helt matt. Allt som var blankt i plasten försvann direkt. Så nu är plasten helt död.
Försökte rädda det hela med att vaxa och polera med div bilprodukter men inget hjälpte.
Känns riktigt värdelöst och hon blev så klart ledsen.
Så för dom som hittar den här tråden från tex Google.
Använd INTE 5-56.
Finns det något man kan göra för att få liv i plasten igen?
:help:
-
Jag brukar använda Biltemas silikonspray för att få plasten glansig igen. Funkar även på de svarta partierna.
-
Tack för tipset! Ska testa silikonsprayen.
Har vaxat flera gånger men de är ändå helt matt.
Men som ja märkt så verkar den gröna plasten generellt vara ganska dålig i sin yta. Blir väldigt lätt repig och matt, bara av lite damm. Klart sämre än andra färger Can Am har.