ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: doggcrap skrivet 24 mars 2019 kl. 15:05:32
-
Har en kodiak 400 1998. Den går bra när den startat. Problemet är att man får gnugga ganska länge när den stått någon dag. Har bytt förgasare o indugsrör. Tänker att det sliter på startmotorn när man får harva så mycket. Kör man och stannar till korta stunder så startar den ok.
Någon som har nått tips mottages detta tacksamt.
Mvh Robert.
-
Med tanke på att du bytt förgasare så borde ju bränslet inte vara nå't problem, förutom ifall det sitter en vacuumdriven bränslepump för då skulle jag börja med att kolla så den pumpar bränsle. Sitter det en vacuumpump så finns det säkert nå'n renoveringssats med membran och packningar.
Om bränslepumpen funkar så skulle jag kolla ventiljusteringen, om man låter bli att justera ventilerna tillräckligt länge så öppnar de sig knappt till slut. Om ventilerna har bra spel så är det nog dags att göra komptest och leak-down-test.
Först av allt, se till att ladda batteriet. Många är de som har felsökt massor i onödan för att de inte tänkte på batteriet. Det händer att batteriet orkar vrida runt motorn med bra snurr samtidigt som det inte finns tillräckligt med kräm till tändningen.
-
Har en kodiak 400 1998. Den går bra när den startat. Problemet är att man får gnugga ganska länge när den stått någon dag. Har bytt förgasare o indugsrör. Tänker att det sliter på startmotorn när man får harva så mycket. Kör man och stannar till korta stunder så startar den ok.
Någon som har nått tips mottages detta tacksamt.
Mvh Robert.
Det sitter ingen bränslepump på gamla Kodiak 400.
Det är bara en dryga decimetern lång bränsleslang direkt från bränslekranen.
Vad monterade du för förgasare?
Universal kan du kasta i återvinningen.
Felet funnet! Den går säkert halvdant när den blivit riktigt varm också isf.
Orginal förgasare:
Ge den en dusch startgas. Startar den till genast då, är det bränslefel.
Stänger du bensinkranen? Läcker förgasare kanske ut bränslet så den måste fyllas för var kallstart?
Fungerar choken som den ska?
Ventilspelet blir ofta MINDRE med tiden på fyrhjulingar. Sätet (avgas främst) som glappar upp med gångtimmarna , och då läcker det förbi. Då får du dålig komp, och väldigt snart har du bränt sönder sätet. Men det kan bli större också. Mindre farligt men låter desto mer, och ger dålig gång kall.
Luftkylda 400 låter ganska illa, (även när allt är rätt) så stort ventilspel drunknar nog i alla andra "missljud".
Ventilspelet skall kollas emellanåt. Väldigt viktigt på alla ATV.
-
Tack o bock för tipsen. Har monterat på original förgasare ingen universal. Blir nog att kolla ventilspelet. Choken funkar som den ska. Nu har jag lite tips, så återkommer om resultatet.
Mvh Robert
-
Jag ska ge mig på att justera ventilspelet. Undrar om du Micke C har koll på avstånden?
Tacksam för svar.
-
Jag ska ge mig på att justera ventilspelet. Undrar om du Micke C har koll på avstånden?
Tacksam för svar.
Luftkylda 400cc
Insug 0.1mm
Avgas 0.2mm
-
Tack så mycket för info Micke.
Mvh Robert
-
Tänkte bara uppdatera. Justerade ventilerna och den var fortfarande lika svårstartad när den var kall. Monterade en primer. Efter det så startar den utan problem. Tacksam för alla tips.
Mvh Robert
-
Hmmm... Vad exakt är en primer i detta fallet?? Och hur eftermonterar man det?
Brukar ju vara inbyggt i förgasaren.....
-
Hmmm... Vad exakt är en primer i detta fallet?? Och hur eftermonterar man det?
Brukar ju vara inbyggt i förgasaren.....
Uttryckte mig ganska kortfattat, sorry. Menade en bensinprimer. En anordning som gör så att man pumpa in bensin i förgasaren. Satte en grenkoppling på soppaslangen, den går i sin tur till själva pumpen. Från pumpen går det en slang till förgasaren. På förgasaren borrade jag ett litet hål och gängade fast en nippel som jag anslöt slangen till. Funkar klockrent. En till två pump så startar den perfekt. Hålet i förgasaren gjorde jag just före insuget.
Mvh Robert
-
Intressant lösning.....Enda stället jag sett en sån "primer" för start är ju på sportflygplan...och även andra gamla flygplan....
Men funkar säkert om det bara var bensin som saknades.
Min 400 2000 modell har allt varit jäkligt lättstartad. Startar ALLTID direkt utan choke. Förklaringen fick jag för ett tag sen när jag hade nere förgasaren och kollade nivån i flottörhuset. Den var väldigt hög, precis upp under insugningsröret. Justerade ner den lite, men den är fortfarande mycket lättstartad.