ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Andersjohansson skrivet 26 februari 2019 kl. 17:58:37

Titel: Hjälp med big bear 350
Skrivet av: Andersjohansson skrivet 26 februari 2019 kl. 17:58:37
Har köpt på mej en big bear 350 från 1997. Knutkorset i mellanaxeln från växellåda och fram till framaxeln är trasigt, är det någon som bytt det? Skulle behöva lite tips, om axeln måste lös eller om det går pressa ut korset på plats! Och vart köper man reservdelar billigast till en sådan? 😊
Titel: SV: Hjälp med big bear 350
Skrivet av: Högdahl skrivet 27 februari 2019 kl. 01:05:55
Vet inte om det är så mycket billigare att tex handla från Ebay nu pga kronan står sig dåligt mot dollarn.
 Jag har iaf handlat mycket från Atv vision och hittar du billigare matchar dom priset ^-^
Titel: SV: Hjälp med big bear 350
Skrivet av: Andersjohansson skrivet 27 februari 2019 kl. 07:54:52
Vet inte om det är så mycket billigare att tex handla från Ebay nu pga kronan står sig dåligt mot dollarn.
 Jag har iaf handlat mycket från Atv vision och hittar du billigare matchar dom priset ^-^
Okej, du har ingen aning om hur man byter korset? Finns det någon verkstads bok att ladda hem någonstans? 😊
Titel: SV: Hjälp med big bear 350
Skrivet av: Högdahl skrivet 27 februari 2019 kl. 11:40:56
Nej inte en susning.
Ja googla på big bear verkstadbok eller nåt kanske,annars finns garanterat boken på ebay iaf ^-^
Titel: SV: Hjälp med big bear 350
Skrivet av: Micke_c skrivet 27 februari 2019 kl. 11:43:41
Jag har inte bytt den knuten på min Kodiak 400, som är mycket lik din 350 mekaniskt.
Men många andra kardanknutar på både ATV, Bil och traktor.

Du behöver ta loss axeln och ha den på en arbetsbänk.
Obs!
Notera NOGA hur oken är vridna mot varandra på knutarna i var ände av axeln.
Sätter du ihop det fel, får du kraftiga axelvibrationer.
(Du har säkert en splinesförlängning på axeln så du kan dra isär den)

Sedan får man knacka ur lagerkopparna så man får ur korset.
Fetta in nållagren noga, så står dom bättre också.
Det är lätt att en nål ramlar och lägger sig på botten.

Det finns säkert på Youtube hur man byter kardanaxelknut. (Ett knutkors alltså)
Kallas polhemsknut. "Universal joint" på engelska.  I(nte en CV-knut, som är helt annorlunda.)
Principen är lika på alla knutkors, oavsett fordon.
Vissa har bara pressade lagerkoppar, medan andra har låsring samt pressat.
Det går fint att pressa i med ett större skruvstycke, och att knacka ur dom.

Googla "Atv-delar"
Skoterdelen.se
Rinab.se
Duells.se
Mfl.