ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: kenta777 skrivet 31 januari 2019 kl. 18:01:20

Titel: Bränslebox - overkill med autotune?
Skrivet av: kenta777 skrivet 31 januari 2019 kl. 18:01:20
Nån som kör med bränslebox på sin grizzly med 708cc-motorn?

Jag är riktigt sugen på att skaffa en. Det finns ju rätt många att välja på men power commander är en klassiker även i 2-hjulsvärlden även om den är rätt mycket dyrare än andra.

Är det lätt att få till en bra mappning eller ska man slå till på auto tune?
Det är ytterligare tusenlappar plus svetsning av avgasrör.. vet inte om det är värt?
Titel: SV: Bränslebox - overkill med autotune?
Skrivet av: Tirill skrivet 8 februari 2019 kl. 04:01:51
Vet inte exakt vad en sån "bränsle/autotune" box skulle tillföra....Tycket att kraft o vrid finns i överflöd från min 708. Dock drar den i stort sett dubbelt så mycket bensin som min gamla Kodiak 400 vid samma typ av "lätt" körning....men pytt pytt...

Med tanke på 708 motorns lite oklara svagheter och problem, med resulterande tillbakadragande från marknaden,  skulle jag aldrig tänka mig att laborera med en sån box, och i varje fall inte under de 5 år som fabriksgaranin gäller.
Titel: SV: Bränslebox - overkill med autotune?
Skrivet av: skogsbonne skrivet 8 februari 2019 kl. 14:26:07
Det hjälper mot baksmällar och annat bludder som jag vet 686 cc motorn hade, aldrig kört en med 708:an så vet inte hur den beter sig.

Att du skulle märka någon skillnad på den lilla effekten som finns tror jag inte
Titel: SV: Bränslebox - overkill med autotune?
Skrivet av: kenta777 skrivet 9 februari 2019 kl. 18:18:41
Vet inte exakt vad en sån "bränsle/autotune" box skulle tillföra....Tycket att kraft o vrid finns i överflöd från min 708. Dock drar den i stort sett dubbelt så mycket bensin som min gamla Kodiak 400 vid samma typ av "lätt" körning....men pytt pytt...

Med tanke på 708 motorns lite oklara svagheter och problem, med resulterande tillbakadragande från marknaden,  skulle jag aldrig tänka mig att laborera med en sån box, och i varje fall inte under de 5 år som fabriksgaranin gäller.

Grizzlyn är nedställd bränslemässigt för att klara utsläppskraven. Det man får tillgodo av en bränslebox är att få en svalare motor och bättre krypkörning när motorn är varm.

Det är inte oklart varför Yamaha drog tillbaks motorn. Enligt en handlare jag har kontakt med fanns primärt två orsaker.
Det ena är att motorn är lite känslig när den är ny. Han berättade att ÅF ska ha igång maskinen på tomgång en särskild tid före leverans. Om man inte gör det och köparen inte kör in enligt manual kan man få dessa olika fel.
Det andra skälet är att 686-motorn sitter minst en annan maskin så varför ge bort pengarna till en underleverantör när man kan stoppa in sin egen och beprövade motor.
Yamaha har fortfarande 5 års garanti om man sköter servicen rätt.



Det hjälper mot baksmällar och annat bludder som jag vet 686 cc motorn hade, aldrig kört en med 708:an så vet inte hur den beter sig.

Att du skulle märka någon skillnad på den lilla effekten som finns tror jag inte

När angående effekten tror jag inte det blir någon skillnad. Men svalare motor får man iaf.
Ja 708-motorn baksmäller som tusen men det ska visst vara av miljöskäl har jag läst. Man injicerar luft i avgasröret för att få oförbränd bensin att självantända. Det finns ett antal videos på "AIS delete". Har jag inte fattat helt galet så går det att meka bort baksmällarna.
Titel: SV: Bränslebox - overkill med autotune?
Skrivet av: Tirill skrivet 10 februari 2019 kl. 07:46:29
Att motorn skulle vara bränslemässigt "nedställd" för att klara avgaskrav kan nog mycket väl stämma.  Dock har jag aldrig upplevt att motorn baksmäller eller nån annan nackdel pga detta.

Kan oxå vara så att den 708 motorn av nån underlig anledning är "känslig" som ny. Jag har fått drygt 50 timmar på min nu och den verkar mera medgörlig och lättstartad än de första 5-10 timmarna.

Det där med att man hade 2 olika motorer för samma ändamål, och tar bort den nyaste och modernaste.....Ja du....Det köper jag överhuvudtaget inte. Jag har hört samma förklaring på några av dom stora Amerikanska diskussionforumena oxå.  Men förr eller senare lär sanningen komma fram....på ett eller annat sätt.
Jag  e väldigt nöjd med min just nu i alla fall.
Titel: SV: Bränslebox - overkill med autotune?
Skrivet av: kenta777 skrivet 12 februari 2019 kl. 15:46:44
Det där med att man hade 2 olika motorer för samma ändamål, och tar bort den nyaste och modernaste.....Ja du....Det köper jag överhuvudtaget inte.

686-motorn som kom med Grizzly 700 -19 är ju en mkII vilket gör att den blir den nyaste motorn. Eller har jag missat något där?

Argumenten för att byta är klockrena tycker jag.

1. Man vill inte skicka pengar till underleverantör när man har en bra motorbas själv.
2. Man har samma motor i flera maskiner=stor produktionsvolym=minskat behov av olika reservdelar=minskade kostnader.

Sedan bidrar det kanske till beslutet att 708-motorn fått en dålig start och med det dåligt rykte. Det rimmar illa med Yamaha's rykte om att vara driftsäker.