ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: Ergu74 skrivet 26 januari 2019 kl. 21:58:43

Titel: Suzuki LT4WDX drivaxel
Skrivet av: Ergu74 skrivet 26 januari 2019 kl. 21:58:43
Jag körde för hårt och glömde lägga ur diffen på min suzuki. Det slutade med att jag bröt sönder yttre knuten på höger sida.
Är det någon som har en drivaxel liggandes. Den behöver vara komplett, dvs splines i båda ändar.
Är det dåliga kors i den så går det också.
Det är en 1990 års modell, och de tidigare har lite klenare axlar, vet ej när de böt. Men -87 är inte samma i alla fall.
Vill inte köpa en ny, då de är alldeles för dyra.

Jag har en drivaxel till en 87:a om någon behöver. Verkar vara bra skick dessutom.
Titel: SV: Suzuki LT4WDX drivaxel
Skrivet av: Micke_c skrivet 27 januari 2019 kl. 13:20:42
Det är FRAM vi talar om eftersom du nämner diffspärren, antar jag?
(Bak finns ingen differensial alls)

Yttre knut fram (CV-knut) finns ju som eftermarknadsprodukt hos flera firmor för 1000-1500kr.

Om vi nu ändå är BAK vi talar om yttre knut (knutkors) så är det extremt ovanligt att yttre knuten går.
Det är "alltid" det inre knut korset som går, för det rör sig, och blir vart av motorn så fettet rinner ut, och smutvatten in.
Yttre knuten böjs minimalt och slits knappt.

Är oket helt, kan du byta bara själva korset.
Skulle inte förvåna mig om det är samma kors yttre som inre.

Finns också som eftermarknadsprodukt numera.

Jag vägrade betala nästan 6000kr för komplett axel, och fann själv att det var samma knutdiameter som bakhjulsdrivna Toyota Stalet. (20x57mm)
Nån vecka senare skrev det här på forumet som tips.
Nån månad efter det fanns det lösa kors att köpa.
Hmmm, kanske skulle ha hållit mun och renoverat för dyra pengar istället....
Eller så var det en slump.
Titel: SV: Suzuki LT4WDX drivaxel
Skrivet av: Ergu74 skrivet 27 januari 2019 kl. 15:00:02
Det är i bak som Drivknuten är trasig. Det är den yttre, bara sopor av den. Till och med U:na i axlarna är trasiga.
Jag körde med snökedjor och diffspärren i. Var helt säker på att diffen låg i bak. Är du säker? Annars blir det omöjligt att svänga!
Traktorer har ju på bakhjulen.
Hursomhelst, behöver jag en ny drivaxel. Har precis hittat en på EBay.
Har dock min kvar till en 87:a om någon har behov!
Titel: SV: Suzuki LT4WDX drivaxel
Skrivet av: GeFeldz skrivet 27 januari 2019 kl. 17:10:06
Ingen diff bak, permanent drift på båda hjulen. Så är det även på moderna hjulingar, även om det numer finns de som har diff bak. Det är ett krav för mc-reggning att ha öppningsbar diff bak.
Titel: SV: Suzuki LT4WDX drivaxel
Skrivet av: Micke_c skrivet 28 januari 2019 kl. 22:23:18
Ingen diff bak, permanent drift på båda hjulen. Så är det även på moderna hjulingar, även om det numer finns de som har diff bak. Det är ett krav för mc-reggning att ha öppningsbar diff bak.

Ja, det är permanent drift på båda bak utan differensial på ATV med få undantag.

Quad som är MC reggade har stel axel rakt igenom.
Ingen diff där inte.

Jag har också kört åtskilliga ATV med MC reggning som inte har haft bakdifferensial.
Måste vara en väldigt ny bestämmelse isf.

En Polaris ATP (med flak) som jag tittade på, men inte köpte hade ett "turfläge" där den öppnade en diffspärr bak.
(MC reggad faktiskt)

Suzuki Quadrumner (LT4wd 250cc) eller en KungQuad (LT4wdX 280cc) 1995 eller äldre som denna tråden handlar om har inkopplingsbar 4wd via en spak på tanken.
Samma spak aktiverar diffspärren i FRAMdiffen. Möjlig endast om tillsatslådan är i läge "Superlåg".

Men bak är det ingen differensial.
Jag är 110% säker, för jag har skruvat mycket med sådana.
Titel: SV: Suzuki LT4WDX drivaxel
Skrivet av: Ergu74 skrivet 29 januari 2019 kl. 07:06:45
Tack för bra uttömmande svar!
Måste bara klargöra begreppen lite.
Ni säger att det är permanent drift på båda bakhjulen. Det är ingen differential i bak.
Menar ni då att båda hjulen roterar med samma hastighet, även om man svänger? Dvs det är permanent diffspärr i bak.

Har man differential så kan ju hjulen rotera med olika hastighet. Har man diffspärr så driver de med samma hastighet.

Det är lätt att blanda ihop begreppen här 😃.
Titel: SV: Suzuki LT4WDX drivaxel
Skrivet av: foenik skrivet 29 januari 2019 kl. 09:32:16
Tack för bra uttömmande svar!
Måste bara klargöra begreppen lite.
Ni säger att det är permanent drift på båda bakhjulen. Det är ingen differential i bak.
Menar ni då att båda hjulen roterar med samma hastighet, även om man svänger? Dvs det är permanent diffspärr i bak.

Har man differential så kan ju hjulen rotera med olika hastighet. Har man diffspärr så driver de med samma hastighet.

Det är lätt att blanda ihop begreppen här 😃.

Korrekt, det är ingen differential på de flesta, bara dom nyare, dyrare modellerna, där har man ett 'turf' mode där man kan låsa upp bakaxeln för körning på t.ex gräsmatta.
Båda bakhjulen driver alltså med samma hastighet och det är därför dom river upp när man svänger kraftigt, sk. 'diffspärr' är standard.
Titel: SV: Suzuki LT4WDX drivaxel
Skrivet av: GeFeldz skrivet 29 januari 2019 kl. 23:20:20
Ja, det är permanent drift på båda bak utan differensial på ATV med få undantag.

Quad som är MC reggade har stel axel rakt igenom.
Ingen diff där inte.

Jag har också kört åtskilliga ATV med MC reggning som inte har haft bakdifferensial.
Måste vara en väldigt ny bestämmelse isf.

Yes, det är nytt. MC-reggning kräver numer öppningsbar diff bak, de andra skillnaderna är att de får ha full effekt men att de inte får gå mer än 90.
Titel: SV: Suzuki LT4WDX drivaxel
Skrivet av: GeFeldz skrivet 29 januari 2019 kl. 23:23:39
Tack för bra uttömmande svar!
Måste bara klargöra begreppen lite.
Ni säger att det är permanent drift på båda bakhjulen. Det är ingen differential i bak.
Menar ni då att båda hjulen roterar med samma hastighet, även om man svänger? Dvs det är permanent diffspärr i bak.

Har man differential så kan ju hjulen rotera med olika hastighet. Har man diffspärr så driver de med samma hastighet.

Det är lätt att blanda ihop begreppen här 😃.

Bak är det ingen differential på de flesta maskiner, utan det är en vinkelväxel som driver båda hjulen med samma fart. Diffspärr är inte rätt begrepp när det inte finns nå'n diff att spärra. Fram har du en diff med iläggbar diffspärr.
Titel: SV: Suzuki LT4WDX drivaxel
Skrivet av: Ergu74 skrivet 30 januari 2019 kl. 20:30:47
Hur gör ni med snökedjor? Lägger ni dem alltid i fram?
Det är ju generalfel att ha dem i bak på en stel axel. Hade jag vetat det hade jag aldrig lagt på dem där.
Titel: SV: Suzuki LT4WDX drivaxel
Skrivet av: Ergu74 skrivet 30 januari 2019 kl. 20:34:30
(http://)
Här är en bild på den från somras då den var precis nyrustad. 
Båda drivknutarna bak var precis nya då 😲.
Titel: SV: Suzuki LT4WDX drivaxel
Skrivet av: Micke_c skrivet 30 januari 2019 kl. 21:18:24
Hur gör ni med snökedjor? Lägger ni dem alltid i fram?
Det är ju generalfel att ha dem i bak på en stel axel. Hade jag vetat det hade jag aldrig lagt på dem där.

Jag har kedjor på alla fyra!
Ingen Suzuki längre, men det är ingen diff bak på nån av dom två jag har nu heller.

Inga problem med kedjor endast bak heller.
Så hade jag på Suzukin faktiskt.
Det var så trångt fram, att kedjorna kunde ta i yttre styrleden,.

Tänk nu på att det är en 300kg ATV.
Inte 10ton traktor. Lite skillnad om man säger...

Inre drivknutarna bak, är ett bekymmer på Suzuki av dom årgångarna. Förr eller senare.....
Sannolikt för det är knutKORS sittande öppna för elementen och inga skyddade CVknutar.
Dessutom blir dom varma eftersom dom sitter inåt motorkroppen. Fettet blir tunt och rinner ur, och ger plats för smutsvatten.
Runt 1994/95 fick dom gummidamask över inre knutkorsen bak, och då håller dom mycket bättre.

Du kan ju undvika att bromsa hårt med forbromsen.
Den tar endast på ena bakhjulet, vars drivaxel då ska ta allt vridmoment i inbromsningen. Använd frambromsen istället som tar båda framhjulen.

Att din knut pajade hade inget direkt med kedjorna att göra.
Det ska den tåla, och mycket mer.

Hade du nya knutar var dom kass.
Materialfel.
Eller av ihåliga typen med fettnippel.
Dom håller INTE. Knappt för fisketuren med fikaväska som enda last.

5bultade bakhjul = KingQuad med 280cc motor.
(Dekalerna är borta ser jag)
Titel: SV: Suzuki LT4WDX drivaxel
Skrivet av: aaron skrivet 18 november 2019 kl. 14:42:56
nån som har inre driv knut bak till kingquad suzuki 250